روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

صرفه جویی در کشیدن کانال کولر!!




تاریخ: جمعه 31 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

 لغو اعدام در ملاءعام به دلیل مسائل بین‌المللی و حقوق بشری

رئیس کل دادگستری استان قزوین گفت: به دلیل سیاست‌های قوه قضائیه و مسائل بین‌المللی و حقوق بشری، اعدام مجرمان در ملاعام تجویز نمی‌شود.
اگر در گذشته اعدامی در ملاعام صورت می‌گرفت، به دلیل وجود شرایط استثنایی بود، ولی با توجه به تصویربرداری این گونه مراسم و پخش آن در رسانه‌های دنیا، دیدگاه قوه قضائیه این است که دیگر اعدام در ملا عام صورت نگیرد.
منبع: http://www.asriran.com/fa/news/280919

آقای احمدی نژاد! کجا برای تشویق ورزش مجوز واردات خودرو می‌دهند؟

- براساس اعلام سازمان تربیت بدنی ورزشکارانی که مدل طلای المپیک را کسب کردند 150 سکه، ورزشکاران نقره‌ای 75 سکه و برنزی‌ها 50 سکه بهار آزادی به عنوان پاداش دریافت خواهند کرد.
- مراسم تجلیل از المپیکی‌های کشتی: وزیر اقتصاد و دارایی 39 سکه به کشتی‌گیران پاداش داد.
- هدیه عباسی با فوتبالیست‌ها بعد از بازی با قطر: هر نفر 150 میلیون ریال.
- هدیه وزیر به فوتبالیست‌ها بعد از بازی با کره در بازی رفت: هر نفر 200 میلیون ریال.
- هدیه رئیس‌جمهور به فوتبالیست‌ها برای صعود به جام جهانی: اعطای 50 میلیون تومان پول نقد و اجازه واردات خودرو
آقای رئیس جمهور اجازه واردات خودروی خارجی از کجا آمده و براساس کدام قانون درست است؟ از مرز‌های ایران؟ مگر خود شما نبودید که مدعی بودید قوانین گمرکی باید اصلاح شود؟ چرا به ناگاه تصمیمی می‌گیرید که ممکن است عواقب زیبایی نداشته باشد؟
آقای رئیس‌ دولت شاید برای مادری که شوهر خود را از دست داده است و اکنون سرپرست یک خانواده چهار نفره با دو فرزند دو قلوی 6 ساله است، مهم نباشد تیم ملی فوتبالمان به برزیل می‌رود، یا نرود، اصلاً نرود؛ چه برسد که در برابر این پیروزی که وظایفشان است، هدیه با ارقام نجومی هم از جیب بیت‌المال دریافت کنند، اما او نتواند حتی اسم بچه‌هایش را در یک مدرسه دولتی ثبت کند، چون مدیر مدرسه دولتی هم این روز‌ها برای ثبت‌نام دانش‌آموزان بر خلاف قانون پول می‌گیرد(به بهانه کمک به مدرسه،پول آسفالت،آب،برق،گاز و هزاران بهانه دیگر) و نظارتی هم بر آن نیست.
آقای احمدی نژاد چرا یک خانواده باید یک ماه منتظر دریافت یارانه 45 هزار تومانی‌اش باشد که برای خرید یک هفته‌ای سبد خانوار هم کفاف نمی‌کند، اما شما از جیب بیت‌المال به یک جوان 25 ساله مجرد که قرارداد‌ سالیانه میلیاردی با تیم‌های باشگاهی دولتی می‌بندد و بزرگترین نمایشگاه‌های اتومبیل و خانه‌‌های آنچنانی در بالای شهر دارد، حواله خودرو و پول‌های میلیونی هدیه می‌دهید؟ آخر از کجا؟
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/281053

بازداشت 16 نفر و زخمی شدن 10 پلیس در حاشیه شادی خیابانی در بوشهر

اين افراد اقدام به سنگ پراكني به ماموران و مغازه هاي اطراف ميدان، آتش زدن سطل زباله و تخريب چراغ هاي روشنايي كردند كه پليس اقدام به بازداشت 16 نفر از آنها كرد.
منبع: http://www.asriran.com/fa/news/281097

نیروهای خودسر، ناخودسرند!

شنبه شب و سه‌شنبه شب که شهر تهران آکنده از حضور شاد و آزاد مردم بود، هیچ اثری از نیروهای خودسر نبود. انبوهی از ایرانیان به خیابان‌ها آمدند و فریاد شوق کشیدند و خواندند و زدند و رقصیدند و آخر سر بی‌دردسر به خانه‌هایشان بازگشتند.
پیشترها، نیروهای خودسر به کنسرت شجریان هم رحم نمی‌کردند! اواسط دهه هفتاد بود که محمدرضا شجریان در نمایشگاه بین‌المللی تهران چند شب کنسرت داشت و هر شب نیروهای ظاهراً خودسر با حضور تهدیدآمیزشان در اطراف محل کنسرت جمع می‌شدند، به مردم چشم‌غره می‌رفتند و اواخر کنسرت نیز که شجریان یکی دو تصنیف درخواستی مردم را برایشان می‌خواند، درها را باز می‌کردند و جلوی در ورودی سالن کنسرت می‌ایستادند که یعنی زودتر تمامش کنید! آن قدر این رفتارها را تکرار کردند که استاد را آزرده‌خاطر کردند و او هم اجرای شب آخر را لغو کرد.
پس از آن، در دوران هشت ساله خاتمی، همه جا سر و کله نیروهای خودسر پیدا بود. در انواع و اقسام تجمعات سیاسی مجوزدار، مردمی که به خاتمی رای داده بودند، باید طعم حضور تهدیدآمیز نیروهای خودسر و گاهی نیز طعم مشت و لگد آنها را می‌چشیدند. میتینگ بدون چک و لگد که میتینگ نبود و هیجانی نداشت! وزرای خاتمی نیز توسط همین نیروهای خودسر گوشمالی داده شدند. متفکران دگراندیش و خیلی‌های دیگر نیز هم.
در دوران احمدی‌نژاد، نیروهای خودسر پیشرفت بیشتری کردند و کارشان بالا گرفت. آنها دیگر به لغو کنسرت‌های مجوزدار شهرهایی مثل مشهد راضی نبودند. سخنرانی نوه امام را هم در حرم امام به هم می‌زدند. حتی وقتی که با احمدی‌نژاد هم چپ افتادند، سخنرانی رئیس‌جمهورشان را نیز خراب کردند. صابونشان به تن ناطق نوری هم خورد؛ ناطقی که روزگاری برای پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری، چه کارها که علیه خاتمی نکردند. به در خانه هاشمی رفسنجانی هم رفتند و هاشمی و خانواده‌اش را به دشنام‌های آبدار میهمان کردند. قصه فائزه هاشمی و جوان ارزشی شهر ری هم که زبانزد عام و خاص شد و صدای مخالفان هاشمی را هم درآورد که آخر این‌جا دیگر کجاست و این دیگر چه رسمی است؟! آخر سر به سراغ علی لاریجانی هم رفتند و حرم حضرت معصومه (س) را با غوغاکده‌‌ی سیاسی خود اشتباه گرفتند. در کش‌رفتن مجسمه‌های تهران هم ظاهراً دستی داشتند!
آری، نیروهای خودسر همه جا بودند. از کنسرت شجریان تا درِ خانه هاشمی. ولی در این چند روز گذشته، اثری از نیروهای خودسر نبود که نبود. اگر قبلاً محرک‌هایی وجود داشت که نیروهای خودسر را تحریک می‌کرد به خودسری، همه این محرک‌ها در این "شب‌های روشن" نیز وجود داشت. از شعار مردم تا اطوار مردم. از پوشش مردم تا جوشش مردم. اینکه نیروهای خودسر این دو شب را بی‌خیال شدند و به شادی و آزادی مردم رحم کردند، به خوبی نشان می‌دهد که گام نهادن آنها در میدان خودسری، دلیل و منشاء دیگری دارد.
 نوع پوشش و طرز رفتار و اندکی شعار مردم نیست که زمینه‌ساز تاخت و تاز خودسرانه آنها می‌شود. مشکل چیز دیگری‌ست و در جای دیگری‌ و نیروهای موسوم به خودسر ، نه خودسر که ناخودسرند و تا دستور نرسد ، نمی تازند. اگر این نیروهای به ظاهر خودسر ، شأنی بیشتر از سایرین برای خود قائل نباشند دیگر هیچ کنسرت و هیچ میتینگ سیاسی‌ای به هم نمی‌خورد. هیچ دگراندیش و سیاستمداری کتک نمی‌خورد.

منبع: http://www.asriran.com/fa/news/280891

مأموریت مریخ اروپا کلید خورد

پروژه ExoMars برای سفر به سیاره سرخ در سال 2016 با انعقاد یک قرارداد جدید، وارد فاز نهایی ساخت شد.
مقامات آژانس فضایی اروپا در تاریخ 17 ژوئن (27 خرداد) برای اجرایی شدن پروژه ExoMars، قرارداد نهایی ساخت را به ارزش 307 میلیون دلار با شرکت Thales Alenia Space منعقد کردند.
این پروژه شامل ارسال یک مدارگرد در ژانویه 2016 و فرود یک مریخ نورد بر سطح سیاره سرخ در سال 2018 خواهد بود.
این مریخ نورد قادر به حفاری به عمق دو متر در دل سنگ ها و جمع آوری نمونه از این سیاره خواهد بود، اما پرتاب کاوشگر به موفقیت مأموریت مدارگرد بستگی دارد.
این پروژه طرح مشترک آژانس فضایی اروپا(ESA) و آژانس فضایی فدرال روسیه، «روس کاسموس» محسوب شده و هدف اصلی آن یافتن نشانه هایی از حیات بر سطح سیاره سرخ است.
ناسا یکی از شرکای اصلی پروژه ExoMars محسوب می شد، اما بدلیل کاهش بودجه فدرال در سال 2012 مجبور به خروج از این طرح شد؛ «روس کاسموس» با جایگزین شدن به جای ناسا، وظیفه تأمین ابزار علمی از جمله تأمین موشک برای پرتاب مدارگرد و کاوشگر را برعده گرفته است.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/326874

 




تاریخ: جمعه 31 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

هنگامی که هدف اصلی سلامتی و ارتقای انسان باشد، می‌شود فروشگاه سبزی فروشی این چنینی را راه اندازی کرد!




تاریخ: جمعه 31 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

جنایت وحشیانه پدر و برادر/ اسیدپاشی بر صورت و بدن دختر 14 ساله!

2 خرداد ماه امسال در شهر قزوین در ساعت 14 دختر جوانی به نام تهمینه یوسفی مورد اسید پاشی توسط پدرش قرار گرفت.
خواهر بزرگ تهمینه گفت: خواهرم تازه با پسری جوان عقد کرده بود و در دوره نامزدی متوجه شد که شوهرش اعتیاد به مواد مخدر دارد.
خواهرم که از این موضع بسیار آزرده خاطر شده بود قصد جدا شدن از شوهرش را داشت که پدر و مادرم با کار او مخالفت شدیدی کردند، چند روزی زندگی خواهرم با پدرم با جر و بحث گذشت و پدرم از آن جایی که می‌دانست خواهرم بسیار روی جهیزه‌ اش حساس است اقدام به فروش لوازم جهیزه‌اش کرد تا این که 2 خرداد ماه ساعت 13 وقتی خواهرم به خانه آمد متوجه شد که فرش جهیزه اش را پدرم برده و فروخته است.
جر و بحث خواهرم با پدرم بالا گرفت تا جایی که مادرم برای حل مشکل به برادر کوچکم که متولد 1369 است تماس گرفت برادرم بدو ورود به خانه خواهرم را مورد ضرب و شتم قرار داد و سپس پدرم به برادرم گفت: صورتش را بگیر تا اسیدی را که از قبل آماده کرده ام بیاورم در این لحظه بود که من از خانه فرار کردم چرا که می ترسیدم بلایی نیز سر من بیاورند.
قربانی اسید پاشی گفت: ابتدا خواستم فرار کنم ولی برادرم درب خانه را پس از خروج خواهرم قفل کرد و صورتم را محکم در دستانش گرفت و پدرم نیز اسید را روی صورت و بدنم ریخت سپس یک طناب دور گردنم حلقه کردند و پدرم از یک طرف و برادرم از طرف دیگر آن را کشیدند تا از فشار خفگی و ضرب و شتم بی هوش شدم.
چند ساعت بعد که به هوش آمدم بلافاصله از شدت سوختگی بلافاصله وارد حمام شدم و سپس در حالی که پدرم قصد کشتن من را داشت با التماس های مکرر من از اقدامش صرف نظر کرد و مادرم به برادر بزرگترم تماس گرفت تا من را به بیمارستان برساند
.
تهمینه یوسفی در خصوص درمانش گفت: تا حال حاضر هیچ کمکی از سوی پدرم دریافت نکردم و مخارج چهار عمل پوستم را با فروش طلاهایم تامین کردم و در حال تنها دغدغه ام  بعد از بین رفتن کامل زیبایی صورتم و عمل ها میلیونی آینده ام و نداشتن سرمایه کافی این است که بعد از مرخصی با خواهرم کجا بروم، در چه خانه ای زندگی کنم چرا که اگر به خانه پدرم بازگردانم به طور حتم کشته خواهم شد و در حال حاضر نيز تحت پوشش بهزستي هستيم.
خواهر قربانی اسید پاشی گفت: پس از این که خواهرم از بیمارستان به طور موقت مرخص شد به کلانتری 17 قزوین رفتم و در آن جا شکايتنامه را تنظیم کرد و سپس جهت پیگیری به شعبه 7 دادسرای قزوین  مراجعه کردیم ولی به دلایل نامعلومی پرونده خواهرم مورد رسیدگی دقیق قرار نگرفت.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/280854

فاصله طبقاتی 34 میلیارد و 2 میلیون تومانی!

 صفحه پیام های خوانندگان:

پیام نخست می‌گوید:" پدرش هنگام مرگ 35 میلیارد تومان (بله 35 میلیارد تومان) در حساب  پس انداز خود موجودی داشته اما برادران ناتنی او با ترفندهایی این پول را برداشت کرده اند". او از جانب خود و برادران تنی از این که پی گیری هایی قضایی برای دست یابی به این پول کلان به نتیجه نرسیده شِکوه کرده و خواستار رسیدگی به موضوع شده است.
پیام دوم گفته: "از دو سالگی فلج شده و اکنون برای عمل جراحی به دو میلیون تومان نیاز دارد اما نتوانسته این مبلغ را تامین کند و دست یاری دراز کرده است."
در هر جامعه(طبقاتی) فاصله طبقاتی وجود دارد اما بین 35 میلیارد تومان پول نقد که سپرده گذاری شده و در هیچ پروژه ای هم سرمایه گذاری نشده و بی هیچ رنج و زحمت به وارثان می رسد با نیاز یک بیمار توان یاب( معلول)به دو میلیون تومان  وجه ناقابل برای درمان و رهایی از فلجی واقعا چقدر فاصله است؟
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/280732

آلودگی هوا خطر ابتلا به اوتیسم را 2 برابر می‌کند

در معرض سطوح بالاتر قرار گرفتن آلودگی هوا احتمال خطر ابتلا به اوتیسم را 2 برابر افزایش می‌دهد.
اوتیسم یا دَرخودماندگی نوعی اختلال رشدی (از نوع روابط اجتماعی) است که با رفتارهای ارتباطی، کلامی غیر طبیعی مشخص می‌شود.
علائم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز می‌کند و علت اصلی آن ناشناخته ‌است.
این اختلال در پسران شایع‌تر از دختران است، وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سبک زندگی و سطح تحصیلات والدین نقشی در بروز درخودماندگی ندارد.
این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تأثیر می‌گذارد، کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم در ارتباطات کلامی و غیر کلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی، مشکل دارند؛ این اختلال ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنها دشوار می‌سازد.
«آندریا رابرتز» دانشیار پژوهشی دانشگاه «هاروارد» گفت: قرار گرفتن در معرض ذرات دیزل، سرب، منگنز، جیوه، متیلن کلراید و دیگر آلاینده‌های شناخته شده بر عملکرد مغز و نوزادان تاثیر بسزایی دارد.
منبع: http://www.asriran.com/fa/news/280743

وبلاگ آموختن: آلودگی‌های زیست محیطی نتیجه‌ی اعمال و کارکردهای نظام‌های موجود در جامعه جهانی است. با تعویض این نظام‌ها و جایگزینی‌ آنها با نظامی که کارکردی انسان گرایانه داشته باشد، قطعا" محیط زیست سالمی خواهیم داشت. در یک مورد فقط کافی است، وسایل حمل و نقل عمومی را گسترش و کاملا" رایگان را در اختیار عموم مردم به صورت وسیع قرار داد و از تولید خودروهای شخصی جلوگیری کرد تا آلودگی زیست محیطی شهرها از بین رود.

کدام‌ یک از وزرا از احمدی‌نژاد 100 سکه طلا گرفتند؟

محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور نشان خدمت
علي نيکزاد وزير راه و شهرسازي نشان سازندگي
علي اکبر صالحي وزير امور خارجه نشان خدمت
حميدرضا حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش نشان تعليم و تربيت
رستم قاسمي وزير نفت نشان خدمت
مهدي غضنفري وزير صنعت، معدن و تجارت نشان خدمت
سيدشمس الدين حسيني وزير امور اقتصاد و دارايي نشان خدمت
نسرين سلطان خواه معاون علمي و فن آوري رئيس جمهور نشان خدمت و مديريت
 بهروز مرادي معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور نشان لياقت و مديريت
علي اکبر محرابيان دستيار ويژه رئيس جمهور نشان سازندگي
محمدرضا فرزين رئيس هيأت عامل صندوق توسعه ملي نشان خدمت
محسن خليلي عراقي از پيشکسوتان عرصه صنعت نشان کار و توليد
را از دستان رئيس جمهور دريافت کردند.
آیا وزرایی که این نشانها را دریافت کرده‌اند، خود پیشنهاد دریافت نشان دولتی به خود را داده‌اند؟!
اما نکته جالبتر آن ‌که این نشانها، ما‌به‌ازای سکه ای دارند. بنا بر ‌آیین‌نامه اعطای نشان‌های دولتی، هر یک از نشان‌های تخصصی و عمومی ـ که نشان خدمت و تعلیم و تربیت جزو آن است ـ به ترتیب از سه درجه برخوردار هستند که مابه‌ازای آنها به ترتیب زیر است:
ـ نشان‌های درجه یک، معادل یکصد سکه بهار آزادی
ـ نشان‌های درجه دو، معادل پنجاه سکه بهار آزادی
ـ نشان‌های درجه سوم، معادل سی سکه بهار آزادی

گفتنی است، آنگونه که اعلام شده، گویا قرار است تا پایان کار دولت دهم، به همه مسئولان موفق دولت، نشان‌های دولتی داده شود.

منبع: http://www.asriran.com/fa/news/280763

به چه حقی نشان های دولتی را بین دوستان تقسیم کردید؟ / دولت آینده "نشان های ناحق" را پس بگیرد

می گویند ناصرالدین شاه قاجار  هنگامی که از استحمام  فراغت می یافت و جامه تازه می پوشید و "صحت آب گرم "می شنید تمام قد در برابر آیینه می ایستاد و سبیل خود را تاب می داد و می گفت: خودمان از خودمان خوش مان آمد!

  به این بهانه چند نکته را می توان یادآورشد:
- خوب است اعلام شود نشان های خدمت ، سازندگی ، تعلیم و تربیت و مدیریت دقیقا برپایه کدام خدمات اعطا شده است؟  آقایان دولتی که در یک روز به خط شدند و احمدی نژاد به هر کدامشان یک مدال داد ، واقعاً چه شاهکاری کرده اند که شایسته این نشان های دولتی باشند و مادام العمر از مزایایش بهره مند شوند؟ مثلا بد نیست است بدانیم آقای صالحی  ، آقای رحیمی ، آقای فرزین یا آقای محرابیان – وزیر سابق صنایع – و دستیار ویژه رییس جمهور به موجب کدام کار ویژه شایسته دریافت نشان تشخیص داده شدند و تشخیص دهندگان چه کسانی بودند؟
نشان دولتی ، قاعدتاً به کسانی داده می شود که عمری را در یکی از حوزه های نشان (مانندتعلیم و تربیت) سپری کرده و منشا خدمات ارزشمندی بوده باشند یا کاری سترگ و بزرگ و ملی انجام داده باشند که تحولی در زندگی مردم ایجاد کند. آیا این آقایان دولتی که همه شان از نزدیکان شخص احمدی نژاد هستند، چنین خدمات تاریخی و بی نظیری انجام داده اند؟!
در آیین نامه اعطای نشان ها ، شرایط اعطای هر نشان ، دقیقاً مشخص شده است. آیا همین 11 یار احمدی نژاد مصداق آن آیین نامه و شرایط هستند؟!
در شرایطی که مردم ایران ، آثار سوء وضعیت اقتصادی را با تمام وجود حس می کنند و در شرایطی که بخش عمده ای از کارخانه ها و واحدهای صنعتی تعطیل شده یا با ظرفیت پایین کار می کنند ، چگونه می توان نشان های وزرای اقتصادی و صنعتی و تجاری را توجیه کرد؟
یا چگونه می توان نشان لیاقت و مدیریت را به معاون برنامه ریزی رئیس جمهور داد که تا کنون حتی یک بار هم لایحه بودجه را در موعد قانونی آماده نکرد؟
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/280812

بانک مرکزی در کاهش ارزش پولی ملی مقصر شناخته شد/ سود سرشار بانک مرکزی از ارز مرجع

دیوان محاسبات کشور در گزارشی که از تفریغ بودجه 90 تهیه کرده آورده است که بانک مرکزی در سال 90 ارزهای خریداری شده به نرخ خرید ارز مرجع را با نرخ های متفاوت بالاتر به فروش رسانده و سود سرشاری نصیب بانک مرکزی ، بانکهای دریافت کننده ارز و صرافی ها شده است و عملکرد بانک مرکزی در عدم رعایت قانون پولی و بانکی موجب کاهش ذخایر ارزی کشور و در نهایت کاهش ارزش پول ملی شده است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/280795

پیام محمدرضا شجریان برای درگذشت جلیل شهناز

محمدرضا شجریان استاد آواز ایران:

"در دیار عشق

برگ زرین زیبایی آفرین دفتر تاریخ هنر به جاودانگی پیوست

خداوندگار تار، استاد جلیل شهناز آن یگانه دوران که نوای جانبخش سازش همواره سازگاری زمان با دل‌ها بود،آهنگ سفر کرد.

این بار سازش به جا ماند اما کاروان دل‌ها را به یادگار خاطره‌ها با خود برد، و نواهای برخاسته از دلش را به نشانه دل‌های عاشق به جا گذاشت.

همیشه دوستش دارم ، کوچکترین خوشه چین گلستان هنرش"

محمدرضا شجریان

منبع:http://www.khabaronline.ir/detail/299573/culture/music

ناگفته‌هایی از خسارات آزادراه تهران – شمال به محیط زیست

در آن زمان هیات وزیران تصویب کرد که شرکت آزادراه که وابسته به بنیاد مستضعفان است، به عنوان پیمانکار دولت پروژه احداث آزادراه تهران – شمال را اجرا کند که مطابق این مصوبه، آورده دولت یک سهم و آورده پیمانکار نیز یک سهم مشخص است.

در آن زمان تصمیم‌ گرفته شد که به جای پرداخت آورده دولت به شرکت پیمانکار زمین داده شود که زمین‌های زیادی از اراضی ملی در مناطق ولنجک، بزرگراه همت، منطقه 22، نظرآباد، کلاردشت، چالوس و نوشهر به این پیمانکار داده شد که قسمت‌های زیادی از آن را جنگل‌های دست کاشت تشکیل می‌داد. اما با این حال شرکت آزادراه به تعهدات خود عمل نکرده و به آن پیشرفت فیزیکی که باید دست پیدا می‌کرد، نرسید.

خسارات بسیاری به دلیل احداث این آزادراه به منطقه چالوس و به خصوص جنگل‌ها وارد شد که برآوردها، میزان این خسارت را بیش از دهها میلیارد تومان نشان می‌دهد.

اکنون اگر سمت چپ جاده چالوس را نگاه کنیم، متوجه برش نامناسب جنگل‌ها و کوه می‌شویم، علاوه بر آن جنگل‌های بالادست این منطقه نیز به کلی خشک شده، اما همچنان سیاست‌های دولت بنا بر ساخت این آزادراه است.

منبع: http://www.asriran.com/fa/news/280842

افزایش تمایل كارگران جوان برای مهاجرت به كردستان عراق

 به دلیل نبود فرصت‌های شغلی بخش قابل توجهی از كارگران جوان این استان راهی شهر‌های اقلیم كردستان در كشور عراق می‌شوند.

70 درصد از نیروی کار استان را کارگران تشکیل می‌دهند.

دلیل مهاجرت حدود 60 درصد از اهالی این استان به اقلیم كردستان پیدا كردن شغل است؛ طی چند سال اخیر به سبب افزایش مشکلات در زمینه کسب کار تعداد مهاجرین نیروی کار به ویژه به شهرهای کرکوک،سلیمانیه واربیل کشور همسایه عراق بیشتر شده است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=83021

تعطیلی 137 واحد قطعه‌سازی و تعدیل 50 درصدی كارگران

عضو انجمن قطعه سازان خودرو از تعطیلی 137 واحد تولیدی قطعات خودرو و تعدیل 50 درصدی نیروی كار كارگاه های فعال خبر داد.

تاكنون بیش از 137 واحد تولید قطعه سازی تعطیل شده و بین 30 تا 50 درصد از كارگاههای تولیدی نیز یا تعدیل نیرو داشته اند و یا به صورت نیمه وقت فعالیت می كنند.

تبلیغات منفی داخلی در خصوص بی كیفیتی خودرویی نظیر پراید باعث شد بازار این خودرو در عراق را از دست بدهیم.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=82988

ریزش آوار جان کارگر 35 ساله را گرفت

بعد از ظهر روز گذشته یك کارگر ساختمانی بر اثر ریزش آوار یک ساختمان قدیمی دو طبقه جان خود را از دست داد.

این حادثه در خیابان ظفر،انتهای خیابان گوی آبادی زمانی رخ داد بودند که در حین تخریب طبقه دوم ساختمان ناگهان بخش‌هایی از سقف طبقه ریزش کرد.

جوان 35 ساله را از زیر آوار خارج کردند و مرگ وی توسط عوامل اورژانس تایید شد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=83082

كشاورزان زن با داشتن كاری طاقت فرسا، بیمه نیستند

باوجد آنكه حدود 60 درصد كشاورزی این استان بر دوش زنان است اما زنان كشاورز از هیچ حمایت اجتماعی برخوردار نیستند.

در استان گیلان كشتزارها همچنان به شیوه سنتی اداره می‌شوند و بنابراین كارگران كشاورز كه بیشتر زن هستند از حقوق قانونی خود محروم هستند.

در كشاورزی به شیوه مكانیزه كه در حدود 40 درصد از كشتزارهای گیلان اعمال می‌شود مردان به عنوان نیروی فنی ماهر پشت دستگاه‌ها حضور دارند اما در سایر كشتزارها زنان هنوز با دست مشغول كار هستند.

از جمله موارد محرومیت‌های كارگران كشاورز به ویژه كشاورزان زن عدم برخورداری از پوشش‌های بیمه تامین اجتماعی است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=82919




تاریخ: جمعه 31 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

جنایت وحشیانه پدر و برادر/ اسیدپاشی بر صورت و بدن دختر 14 ساله!

2 خرداد ماه امسال در شهر قزوین در ساعت 14 دختر جوانی به نام تهمینه یوسفی مورد اسید پاشی توسط پدرش قرار گرفت.
خواهر بزرگ تهمینه گفت: خواهرم تازه با پسری جوان عقد کرده بود و در دوره نامزدی متوجه شد که شوهرش اعتیاد به مواد مخدر دارد.
خواهرم که از این موضع بسیار آزرده خاطر شده بود قصد جدا شدن از شوهرش را داشت که پدر و مادرم با کار او مخالفت شدیدی کردند، چند روزی زندگی خواهرم با پدرم با جر و بحث گذشت و پدرم از آن جایی که می‌دانست خواهرم بسیار روی جهیزه‌ اش حساس است اقدام به فروش لوازم جهیزه‌اش کرد تا این که 2 خرداد ماه ساعت 13 وقتی خواهرم به خانه آمد متوجه شد که فرش جهیزه اش را پدرم برده و فروخته است.
جر و بحث خواهرم با پدرم بالا گرفت تا جایی که مادرم برای حل مشکل به برادر کوچکم که متولد 1369 است تماس گرفت برادرم بدو ورود به خانه خواهرم را مورد ضرب و شتم قرار داد و سپس پدرم به برادرم گفت: صورتش را بگیر تا اسیدی را که از قبل آماده کرده ام بیاورم در این لحظه بود که من از خانه فرار کردم چرا که می ترسیدم بلایی نیز سر من بیاورند.
قربانی اسید پاشی گفت: ابتدا خواستم فرار کنم ولی برادرم درب خانه را پس از خروج خواهرم قفل کرد و صورتم را محکم در دستانش گرفت و پدرم نیز اسید را روی صورت و بدنم ریخت سپس یک طناب دور گردنم حلقه کردند و پدرم از یک طرف و برادرم از طرف دیگر آن را کشیدند تا از فشار خفگی و ضرب و شتم بی هوش شدم.
چند ساعت بعد که به هوش آمدم بلافاصله از شدت سوختگی بلافاصله وارد حمام شدم و سپس در حالی که پدرم قصد کشتن من را داشت با التماس های مکرر من از اقدامش صرف نظر کرد و مادرم به برادر بزرگترم تماس گرفت تا من را به بیمارستان برساند
.
تهمینه یوسفی در خصوص درمانش گفت: تا حال حاضر هیچ کمکی از سوی پدرم دریافت نکردم و مخارج چهار عمل پوستم را با فروش طلاهایم تامین کردم و در حال تنها دغدغه ام  بعد از بین رفتن کامل زیبایی صورتم و عمل ها میلیونی آینده ام و نداشتن سرمایه کافی این است که بعد از مرخصی با خواهرم کجا بروم، در چه خانه ای زندگی کنم چرا که اگر به خانه پدرم بازگردانم به طور حتم کشته خواهم شد و در حال حاضر نيز تحت پوشش بهزستي هستيم.
خواهر قربانی اسید پاشی گفت: پس از این که خواهرم از بیمارستان به طور موقت مرخص شد به کلانتری 17 قزوین رفتم و در آن جا شکايتنامه را تنظیم کرد و سپس جهت پیگیری به شعبه 7 دادسرای قزوین  مراجعه کردیم ولی به دلایل نامعلومی پرونده خواهرم مورد رسیدگی دقیق قرار نگرفت.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/280854

فاصله طبقاتی 34 میلیارد و 2 میلیون تومانی!

 صفحه پیام های خوانندگان:

پیام نخست می‌گوید:" پدرش هنگام مرگ 35 میلیارد تومان (بله 35 میلیارد تومان) در حساب  پس انداز خود موجودی داشته اما برادران ناتنی او با ترفندهایی این پول را برداشت کرده اند". او از جانب خود و برادران تنی از این که پی گیری هایی قضایی برای دست یابی به این پول کلان به نتیجه نرسیده شِکوه کرده و خواستار رسیدگی به موضوع شده است.
پیام دوم گفته: "از دو سالگی فلج شده و اکنون برای عمل جراحی به دو میلیون تومان نیاز دارد اما نتوانسته این مبلغ را تامین کند و دست یاری دراز کرده است."
در هر جامعه(طبقاتی) فاصله طبقاتی وجود دارد اما بین 35 میلیارد تومان پول نقد که سپرده گذاری شده و در هیچ پروژه ای هم سرمایه گذاری نشده و بی هیچ رنج و زحمت به وارثان می رسد با نیاز یک بیمار توان یاب( معلول)به دو میلیون تومان  وجه ناقابل برای درمان و رهایی از فلجی واقعا چقدر فاصله است؟
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/280732

آلودگی هوا خطر ابتلا به اوتیسم را 2 برابر می‌کند

در معرض سطوح بالاتر قرار گرفتن آلودگی هوا احتمال خطر ابتلا به اوتیسم را 2 برابر افزایش می‌دهد.
اوتیسم یا دَرخودماندگی نوعی اختلال رشدی (از نوع روابط اجتماعی) است که با رفتارهای ارتباطی، کلامی غیر طبیعی مشخص می‌شود.
علائم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز می‌کند و علت اصلی آن ناشناخته ‌است.
این اختلال در پسران شایع‌تر از دختران است، وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سبک زندگی و سطح تحصیلات والدین نقشی در بروز درخودماندگی ندارد.
این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تأثیر می‌گذارد، کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم در ارتباطات کلامی و غیر کلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی، مشکل دارند؛ این اختلال ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنها دشوار می‌سازد.
«آندریا رابرتز» دانشیار پژوهشی دانشگاه «هاروارد» گفت: قرار گرفتن در معرض ذرات دیزل، سرب، منگنز، جیوه، متیلن کلراید و دیگر آلاینده‌های شناخته شده بر عملکرد مغز و نوزادان تاثیر بسزایی دارد.
منبع: http://www.asriran.com/fa/news/280743

وبلاگ آموختن: آلودگی‌های زیست محیطی نتیجه‌ی اعمال و کارکردهای نظام‌های موجود در جامعه جهانی است. با تعویض این نظام‌ها و جایگزینی‌ آنها با نظامی که کارکردی انسان گرایانه داشته باشد، قطعا" محیط زیست سالمی خواهیم داشت. در یک مورد فقط کافی است، وسایل حمل و نقل عمومی را گسترش و کاملا" رایگان را در اختیار عموم مردم به صورت وسیع قرار داد و از تولید خودروهای شخصی جلوگیری کرد تا آلودگی زیست محیطی شهرها از بین رود.

کدام‌ یک از وزرا از احمدی‌نژاد 100 سکه طلا گرفتند؟

محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور نشان خدمت
علي نيکزاد وزير راه و شهرسازي نشان سازندگي
علي اکبر صالحي وزير امور خارجه نشان خدمت
حميدرضا حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش نشان تعليم و تربيت
رستم قاسمي وزير نفت نشان خدمت
مهدي غضنفري وزير صنعت، معدن و تجارت نشان خدمت
سيدشمس الدين حسيني وزير امور اقتصاد و دارايي نشان خدمت
نسرين سلطان خواه معاون علمي و فن آوري رئيس جمهور نشان خدمت و مديريت
 بهروز مرادي معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور نشان لياقت و مديريت
علي اکبر محرابيان دستيار ويژه رئيس جمهور نشان سازندگي
محمدرضا فرزين رئيس هيأت عامل صندوق توسعه ملي نشان خدمت
محسن خليلي عراقي از پيشکسوتان عرصه صنعت نشان کار و توليد
را از دستان رئيس جمهور دريافت کردند.
آیا وزرایی که این نشانها را دریافت کرده‌اند، خود پیشنهاد دریافت نشان دولتی به خود را داده‌اند؟!
اما نکته جالبتر آن ‌که این نشانها، ما‌به‌ازای سکه ای دارند. بنا بر ‌آیین‌نامه اعطای نشان‌های دولتی، هر یک از نشان‌های تخصصی و عمومی ـ که نشان خدمت و تعلیم و تربیت جزو آن است ـ به ترتیب از سه درجه برخوردار هستند که مابه‌ازای آنها به ترتیب زیر است:
ـ نشان‌های درجه یک، معادل یکصد سکه بهار آزادی
ـ نشان‌های درجه دو، معادل پنجاه سکه بهار آزادی
ـ نشان‌های درجه سوم، معادل سی سکه بهار آزادی

گفتنی است، آنگونه که اعلام شده، گویا قرار است تا پایان کار دولت دهم، به همه مسئولان موفق دولت، نشان‌های دولتی داده شود.

منبع: http://www.asriran.com/fa/news/280763

به چه حقی نشان های دولتی را بین دوستان تقسیم کردید؟ / دولت آینده "نشان های ناحق" را پس بگیرد

می گویند ناصرالدین شاه قاجار  هنگامی که از استحمام  فراغت می یافت و جامه تازه می پوشید و "صحت آب گرم "می شنید تمام قد در برابر آیینه می ایستاد و سبیل خود را تاب می داد و می گفت: خودمان از خودمان خوش مان آمد!

  به این بهانه چند نکته را می توان یادآورشد:
- خوب است اعلام شود نشان های خدمت ، سازندگی ، تعلیم و تربیت و مدیریت دقیقا برپایه کدام خدمات اعطا شده است؟  آقایان دولتی که در یک روز به خط شدند و احمدی نژاد به هر کدامشان یک مدال داد ، واقعاً چه شاهکاری کرده اند که شایسته این نشان های دولتی باشند و مادام العمر از مزایایش بهره مند شوند؟ مثلا بد نیست است بدانیم آقای صالحی  ، آقای رحیمی ، آقای فرزین یا آقای محرابیان – وزیر سابق صنایع – و دستیار ویژه رییس جمهور به موجب کدام کار ویژه شایسته دریافت نشان تشخیص داده شدند و تشخیص دهندگان چه کسانی بودند؟
نشان دولتی ، قاعدتاً به کسانی داده می شود که عمری را در یکی از حوزه های نشان (مانندتعلیم و تربیت) سپری کرده و منشا خدمات ارزشمندی بوده باشند یا کاری سترگ و بزرگ و ملی انجام داده باشند که تحولی در زندگی مردم ایجاد کند. آیا این آقایان دولتی که همه شان از نزدیکان شخص احمدی نژاد هستند، چنین خدمات تاریخی و بی نظیری انجام داده اند؟!
در آیین نامه اعطای نشان ها ، شرایط اعطای هر نشان ، دقیقاً مشخص شده است. آیا همین 11 یار احمدی نژاد مصداق آن آیین نامه و شرایط هستند؟!
در شرایطی که مردم ایران ، آثار سوء وضعیت اقتصادی را با تمام وجود حس می کنند و در شرایطی که بخش عمده ای از کارخانه ها و واحدهای صنعتی تعطیل شده یا با ظرفیت پایین کار می کنند ، چگونه می توان نشان های وزرای اقتصادی و صنعتی و تجاری را توجیه کرد؟
یا چگونه می توان نشان لیاقت و مدیریت را به معاون برنامه ریزی رئیس جمهور داد که تا کنون حتی یک بار هم لایحه بودجه را در موعد قانونی آماده نکرد؟
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/280812

بانک مرکزی در کاهش ارزش پولی ملی مقصر شناخته شد/ سود سرشار بانک مرکزی از ارز مرجع

دیوان محاسبات کشور در گزارشی که از تفریغ بودجه 90 تهیه کرده آورده است که بانک مرکزی در سال 90 ارزهای خریداری شده به نرخ خرید ارز مرجع را با نرخ های متفاوت بالاتر به فروش رسانده و سود سرشاری نصیب بانک مرکزی ، بانکهای دریافت کننده ارز و صرافی ها شده است و عملکرد بانک مرکزی در عدم رعایت قانون پولی و بانکی موجب کاهش ذخایر ارزی کشور و در نهایت کاهش ارزش پول ملی شده است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/280795

پیام محمدرضا شجریان برای درگذشت جلیل شهناز

محمدرضا شجریان استاد آواز ایران:

"در دیار عشق

برگ زرین زیبایی آفرین دفتر تاریخ هنر به جاودانگی پیوست

خداوندگار تار، استاد جلیل شهناز آن یگانه دوران که نوای جانبخش سازش همواره سازگاری زمان با دل‌ها بود،آهنگ سفر کرد.

این بار سازش به جا ماند اما کاروان دل‌ها را به یادگار خاطره‌ها با خود برد، و نواهای برخاسته از دلش را به نشانه دل‌های عاشق به جا گذاشت.

همیشه دوستش دارم ، کوچکترین خوشه چین گلستان هنرش"

محمدرضا شجریان

منبع:http://www.khabaronline.ir/detail/299573/culture/music

ناگفته‌هایی از خسارات آزادراه تهران – شمال به محیط زیست

در آن زمان هیات وزیران تصویب کرد که شرکت آزادراه که وابسته به بنیاد مستضعفان است، به عنوان پیمانکار دولت پروژه احداث آزادراه تهران – شمال را اجرا کند که مطابق این مصوبه، آورده دولت یک سهم و آورده پیمانکار نیز یک سهم مشخص است.

در آن زمان تصمیم‌ گرفته شد که به جای پرداخت آورده دولت به شرکت پیمانکار زمین داده شود که زمین‌های زیادی از اراضی ملی در مناطق ولنجک، بزرگراه همت، منطقه 22، نظرآباد، کلاردشت، چالوس و نوشهر به این پیمانکار داده شد که قسمت‌های زیادی از آن را جنگل‌های دست کاشت تشکیل می‌داد. اما با این حال شرکت آزادراه به تعهدات خود عمل نکرده و به آن پیشرفت فیزیکی که باید دست پیدا می‌کرد، نرسید.

خسارات بسیاری به دلیل احداث این آزادراه به منطقه چالوس و به خصوص جنگل‌ها وارد شد که برآوردها، میزان این خسارت را بیش از دهها میلیارد تومان نشان می‌دهد.

اکنون اگر سمت چپ جاده چالوس را نگاه کنیم، متوجه برش نامناسب جنگل‌ها و کوه می‌شویم، علاوه بر آن جنگل‌های بالادست این منطقه نیز به کلی خشک شده، اما همچنان سیاست‌های دولت بنا بر ساخت این آزادراه است.

منبع: http://www.asriran.com/fa/news/280842

افزایش تمایل كارگران جوان برای مهاجرت به كردستان عراق

 به دلیل نبود فرصت‌های شغلی بخش قابل توجهی از كارگران جوان این استان راهی شهر‌های اقلیم كردستان در كشور عراق می‌شوند.

70 درصد از نیروی کار استان را کارگران تشکیل می‌دهند.

دلیل مهاجرت حدود 60 درصد از اهالی این استان به اقلیم كردستان پیدا كردن شغل است؛ طی چند سال اخیر به سبب افزایش مشکلات در زمینه کسب کار تعداد مهاجرین نیروی کار به ویژه به شهرهای کرکوک،سلیمانیه واربیل کشور همسایه عراق بیشتر شده است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=83021

تعطیلی 137 واحد قطعه‌سازی و تعدیل 50 درصدی كارگران

عضو انجمن قطعه سازان خودرو از تعطیلی 137 واحد تولیدی قطعات خودرو و تعدیل 50 درصدی نیروی كار كارگاه های فعال خبر داد.

تاكنون بیش از 137 واحد تولید قطعه سازی تعطیل شده و بین 30 تا 50 درصد از كارگاههای تولیدی نیز یا تعدیل نیرو داشته اند و یا به صورت نیمه وقت فعالیت می كنند.

تبلیغات منفی داخلی در خصوص بی كیفیتی خودرویی نظیر پراید باعث شد بازار این خودرو در عراق را از دست بدهیم.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=82988

ریزش آوار جان کارگر 35 ساله را گرفت

بعد از ظهر روز گذشته یك کارگر ساختمانی بر اثر ریزش آوار یک ساختمان قدیمی دو طبقه جان خود را از دست داد.

این حادثه در خیابان ظفر،انتهای خیابان گوی آبادی زمانی رخ داد بودند که در حین تخریب طبقه دوم ساختمان ناگهان بخش‌هایی از سقف طبقه ریزش کرد.

جوان 35 ساله را از زیر آوار خارج کردند و مرگ وی توسط عوامل اورژانس تایید شد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=83082

كشاورزان زن با داشتن كاری طاقت فرسا، بیمه نیستند

باوجد آنكه حدود 60 درصد كشاورزی این استان بر دوش زنان است اما زنان كشاورز از هیچ حمایت اجتماعی برخوردار نیستند.

در استان گیلان كشتزارها همچنان به شیوه سنتی اداره می‌شوند و بنابراین كارگران كشاورز كه بیشتر زن هستند از حقوق قانونی خود محروم هستند.

در كشاورزی به شیوه مكانیزه كه در حدود 40 درصد از كشتزارهای گیلان اعمال می‌شود مردان به عنوان نیروی فنی ماهر پشت دستگاه‌ها حضور دارند اما در سایر كشتزارها زنان هنوز با دست مشغول كار هستند.

از جمله موارد محرومیت‌های كارگران كشاورز به ویژه كشاورزان زن عدم برخورداری از پوشش‌های بیمه تامین اجتماعی است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=82919




تاریخ: جمعه 31 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

 

دخالت بی مورد انسان در طبیعت ناشی از افکار طبقات حاکمه است. زیرا مبارزه جدی و عملی بر علیه خرافه و خرافه پرستی صورت نمی‌دهند، چون تحمیق توده‌ها نفع بیشتزی برای آنان دارد. 213 پنجه‌ی خرس در مغولستان چین.




تاریخ: جمعه 31 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

كارگران خدماتی بیمارستان‌ها از حمایت قانون كار محروم‌اند

كاركنان مشاغل خدمات عمومی بیمارستان های تبریز از سوی دانشگاه علوم پزشكی این شهر، كارگر به شمار نمی آیند و مشمول قانون كار نمی‌شوند.

این كارگران از بیمه‌ی بیكاری و مزایایی كه در قانون كار آمده است برخوردار نیستند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=82690

حذف نام دو هزار و ۵۰۰ کارگر ساختمانی سمنانی از سامانه سهام عدالت

طی دو سال گذشته با فراخوان دولت تنها در عرض ۵ روز، دو هزار ۵۰۰ کارگر ساختمانی جهت دریافت سهام عدالت به صورت اینترنتی در سمنان ثبت‌نام کردند اما اسامی آنان در سامانه سهام عدالت وجود ندارد.

این تعداد کارگر باید علاوه بر پرداخت هزینه مجدد، یک روز از فعالیت کاری خود را برای ثبت نام در سهام عدالت تلف کنند و در این زمینه دچار خسارت می‌شوند.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=82641

كارگران نانوایی‌ها در محدوده مصوبه حداقل مزد قرار ندارند

مبنای محاسبه و پرداخت دستمزد كارگران خباز توافق سه جانبه‌ای است كه هر ساله در استانداری میان انجمن صنفی كارگران خباز‏، انجمن صنفی كارفرمایان خباز و مسئولان دولتی استان می‌شود.
متاسفانه نتیجه این توافق كه همواره با چند ماه تاخیر اعلام می‌شود كمتر از مصوبه دستمزدهای شورای عالی كار است.
بر این اساس در حال حاضر در استان كردستان دستمزد كنونی كارگران خباز معادل دستمزدهای دوسال پیش است.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=82695

کارخانجات آرد خوزستان رو به تعطیلی می‌روند

 کاهش سرانه مصرف آرد از 9 کیلوگرم به 7.5 کیلوگرم موجب کمبود آرد شده و واحدهای نانوایی در روزهای پایانی هر ماه با مشکل کمبود آرد مواجه هستند و نان تولید نمی‌کنند. نمونه بازر این امر روز گذشته در شوشتر اتفاق افتاد که همه نانوایی‌های این شهر تعطیل شدند و مردم برای تهیه نان مجبور به رفتن به شهرهای دیگر شدند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/280536

فاز 20 و 21 پارس جنوبی هنوز یک چاه گازی هم ندارد

25 خرداد ماه سالجاری سومین سال از امضای قرارداد توسعه فازهای 35 ماهه پارس جنوبی می گذرد و در این بین هنوز حفاری اولین چاه دریایی فاز 20 و 21 پارس جنوبی به عنوان یکی از طرح های 35 ماهه این میدان مشترک گازی به پایان نرسیده است.
قرارداد فاز 20 و 21 پارس جنوبی در قالب پروژه‌های 35 ماهه پارس جنوبی 25 خرداد ماه سال 1389 امضا شد و این در حالی است که قرارداد اصلی نهم خرداد 1388 امضا و در نهایت با افزودن یک الحاقیه به جمع طرح‌های 35 ماهه پارس جنوبی افزوده شده است.  
هدف از در طرح توسعه  فازهاي 20 و 21 پارس جنوبي، حفاری 22 حلقه چاه دریایی، طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی پالايشگاه ساحلی با ظرفیت روزانه دو میلیارد فوت مكعب گاز و 2 سكوي دريايي هر كدام به ظرفيت یک میلیارد فوت مكعب گاز است.
منبع:http://zirnevisonline.com/fa/news/897

قتل دختر جوان در شب خواستگاری!

پدری که نمی‌خواست دخترش با پسر مورد علاقه‌اش ازدواج کند شب خواستگاری با یک ضربه چاقو جان دختر خود را گرفت.

رضا، پدر ۴۵ ساله الهه: «دخترم با پسری به نام رامین در ارتباط بود. بارها با او برخورد کرده بودم که به رابطه اش با رامین پایان دهد اما الهه گوشش بدهکار نبود. تا حدی که یک بار به مدت ۵ روز از خانه فرار کرد اما دوباره به خانه برگشت. بعد از اینکه الهه به خانه برگشت با او صجبت کردم و قبول کرد ارتباطش را با رامین پایان دهد.

سه سال از این ماجرا گذشت تا اینکه متوجه شدم آنها با هم ارتباط دارند. پیش رامین رفتم تا با او صحبت کنم. از رامین خواستم تکلیف زندگی دخترم را مشخص کند به همین خاطر رامین قبول کرد که به خواستگاری الهه بیاید و با او ازدواج کند. آن روز هم روز خواستگاری الهه بود. خانواده رامین با این ازدواج مخالف بودند و مخالفتشان را به هر طریق ممکن نشان می‌دادند. تا جایی که بحثمان شد و آنها از خانه ما رفتند. بعد از رفتن آنها متوجه شدم که دخترم با رامین رابطه داشته است.وقتی که این موضوع را فهمیدم عصبانی شدم و چاقویی را از آشپزخانه برداشتم و یک ضربه به کتف الهه وارد کردم. من نمی‌خواستم او را بکشم اما عصبانی شدم و این کار را کردم.»
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/280577

خلاصی زنان از جای زخم سزارین با مشعل جوشکاری!

شرکت IonMed یک شیوه فارغ از بخیه و گیره برای جوشکاری زخم‌های ناشی از عمل جراحی ایجاد کرده که پیوندهای تمیزتری برجای خواهد گذشت.
این درمان از ماه پائیز آغاز خواهد شد. امید است که شیوه جدید بستن زخم ها همچنین برای قربانیان سوختگی و بیماران جراحی‌های زیبایی سودمند باشد.
دستگاه «جوشکاری‌ زیستی» مبتنی بر پلاسماست که یک گاز باردار رایج در صاعقه‌ها و همچنین در نور شدید تولید شده توسط مشعل های جوشکاری است.
پلاسمای مورد استفاده در این دستگاه بسیار خنک‌تر بوده و به بافت‌ها آسیب نمی‌زند. دمای آن حدود 40 درجه سانتیگراد است که به اندازه کافی برای ایجاد سوزش در پوست بدون احساس درد کافی است.
اگرچه هنگامی که این گاز از میان یک دستگاه خودکار مانند عبور می‌کند، شعله پر قدرتی را تولید می کند که غشای نازک از یک ماده خاص مبتنی بر یک نوع قند طبیعی را روی زخم جوش داده و آنرا می بندد.
 امید است که در نهایت این غشای نازک کنار گذاشته شده و تنها از خود پلاسمای قدرتمند برای بستن زخم ها استفاده شود.
بنا بر اعلام شرکت سازنده، تنها سه تا چهار دقیقه طول می‌کشد تا با این شیوه زخم سزارین بسته شود و خراش آن هم حداقل است.
گفته می‌شود که این گاز رشد رگ های خونی را تحریک کرده و از ارائه منبع کافی خون به این محدوده اطمینان حاصل می‌کند. این شیوه ضد باکتری است؛ بنابراین خطر عفونی شدن زخم ها را آسیب می‌دهد.
اگرچه بسیاری از زخم های ناشی از عمل سزارین که با بخیه یا گیره بسته می‌شوند، بخوبی ترمیم می‌یابند، اما پژوهش اخیر نشان داده که 44 درصد زنان تا شش ماه بعد جای زخم قرمز رنگ را دارند.
این دستگاه برای تائید استفاده در اروپا مدارکی را ارائه کرده است. فرآیند تائید آن چند ماهی طول خواهد کشید و تا پاییز برای استفاده بیماران عرضه خواهد شد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/280403

افزایش استفاده از داروهای بیهوشی از رده خارج در بیمارستان‌ها

اکثر بیمارستان‌ها عوارض داروهای بیهوشی را اعلام نمی‌کنند اما گزارش‌هابی که به نظام پزشکی ارسال شده حاکی از افزایش استفاده از داروهای از رده خارج شده بیهوشی در جراحی‌هاست.

در 6 ماهه پایان سال بارها خطر استفاده از داروهای کم اثر بیهوشی را به مسئولان و وزارت بهداشت اعلام کرده‌ایم اما اتفاقی نیفتاد و در نهایت با کمبود شدید مواجه شدیم تا جایی که جراحی‌های غیر اورژانسی در برخی بیمارستان‌ها مانند بیمارستان شهدا و فیروزگر برای مدتی متوقف شد.
مردم که نمی‌دانند چه اتفاقی افتاده و اکثر بیمارستان‌ها عوارض را اعلام نمی‌کنند ولی گزارشهایی از سراسر کشور حاکی از آن است که عوارض استفاده از این داروها افزایش یافته و از متولیان خواهش می‌کنیم با داروهای استراتژیک شوخی نکنند.

منبع:http://www.khabaronline.ir/detail/299334/society/health

پروین احمدی نژاد و همسر مرتضوی در انتخابات شوراها چقدر رای آوردند؟

نتوانستند آراء لازم را بدست بیاورند و در جمع ۴۳ نفر اول منتخبان تهران (اصلی و علی‌البدل) حاضر باشند.

نام

تعداد آراء

رتبه

پروین احمدی نژاد

۳۵۳۳۹

۹۷

هما فلاح تفتی

۱۹۳۳۴

۱۱۴

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/280468

تلفات گوزن هاي زرد به 22 راس رسيد

تنها 50 راس ديگر باقي مانده

براساس آخرين آمار تا شب گذشته تلفات  گوزن هاي جنگل هاي دز وكرخه كه مورد هجوم مگس هاي مهاجم قرار گرفته اند به  22 راس رسيد.
كار نصب تور هوايي به اتمام رسيده است و اميدواريم گوزن ها با اطمينان از شرايط موجود زير تور بيايند تا با زنده گيري آنها از تلف شد نشان  جلوگيري كنيم.
 
لاهیجانی زاده با اشاره به زنده گيري 6گوزن افزود: از مجموع گوزن هاي زنده گيري شده نيز يك راس به دليل وخامت حالش تلف شد.
اين درحاليست كه در بدن اكثر گوزن ها كه زير تور رفت و آمد مي كنند نيز آثار زخم و بيماري  مشاهده مي شود كه اين امر مارا نگران مي كند
طبق آخرين سرشماري در اواخر سال گذشته تعداد اين گونه در حال انقراض  60تا70 راس تخمين زده شده است كه اميدواريم طي چند روز آينده با زنده گيري آنها به اين شرايط تلخ پايان دهيم.
نیروهای حفاظت محیط زیست استان به همراه دامپزشکان از زمان تلف شدن اولین گوزن به طور شبانه روزی در تلاش هستند تا با زنده گیری گوزن ها از اتلاف بیشتر آن ها جلوگیری شود اما به دلیل وسعت جنگل و پوشش گیاهی این کار به سختی پیش می رود، و در صورتی که کار زنده گیری در این هفته به پایان برسد شروع به سم پاشی و ضدعفونی جنگل خواهیم کرد.
این مگس با تخم ریزی در جاهای نرم بدن گوزن سر و گردن حیوان را هدف قرار می دهد و وارد بافت بدن می شود که نیاز به درمان مستقیم دارد.
این مگس در طول روز می تواند 100 هزار تخم بر روی بدن گوزن بریزد که بعد از این که این تخم ها به کرم تبدیل شد چشم سر و نهایتاً مغز گوزن را می خورد و در عرض 3 روز گوزن تلف می شود و تنها با شروع فصل گرما از بین می رود.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/280649




تاریخ: جمعه 31 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

طبیعت خالق زیبایی‌هاست!




تاریخ: جمعه 31 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

يائسگي در مردان بالاي ۵۰ سال   

يائسگي در مردان؟  

بسياري از مردان بالاي ۵۰ سال اغلب خسته‌اند، ميل جنسي‌شان کاهش يافته، حساسيت و تحريک‌پذيري‌شان بيشتر شده، شکم بزرگي دارند و از بدخوابي رنج مي‌برند. همه اين علائم به يک تشخيص ‌ختم مي‌شود: يائسگي.

يائسگي در مردان؟ بعضي‌ها مي‌پرسند: اصلا يائسگي مردان مگر وجود هم دارد؟ حتي بسياري از پزشکان از تأييد اين موضوع نيز مي‌پرهيزند، چون برخلاف زنان که تغييرات هورموني آن‌ها در شروع يائسگي سريع است، تغييرات هورموني مردان اغلب نامشهود بوده و به تدريج اتفاق مي‌افتد.

روزنامه آلماني "نويس دويچلند" با انتشار گزارشي در اين مورد مي‌نويسد، ترشح هورمون تستوسترون در مردان بين سال‌هاي ۳۰ و ۴۰ تقريبا ثابت است، اما بعد از آن دائما کم مي‌شود، يعني سالانه يک تا دو درصد.

مدت‌ها بود که اين کاهش ترشح هورموني به روند پيري در مردان نسبت داده مي‌شد‌، روندي که با مواري از شکايت‌هاي جسماني و رواني همراه است، مواردي از قبيل کاهش راندمان، ضعف تمرکز، کم شدن قدرت عضلاني، تعريق ناگهاني، ناآرامي دروني و کاهش توانايي جنسي.

بارها اتفاق افتاده که وقتي بيماري با اين علائم به پزشکي مراجعه مي‌کند پزشک تشخيص کاهش هورمون تستوسترون مي‌دهد.

پروفسور فرانک زومر(Frank Sommer)، متخصص اورولوژي درمانگاه وابسته به دانشگاه هامبورگ مي‌گويد: «در اين صورت است که ما مي‌گوئيم، اين‌گونه مردان به هيپوگونادال (کاهش فعاليت بيضه) دچار شده‌اند که به زبان عاميانه مي‌توان گفت‌، آن‌ها در دوران يائسگي قرار دارند.»

تغييرات مشابه در زنان و مردان

بر اساس ارزيابي‌هاي محتاطانه، مي‌توان گفت در آلمان حدود ۱۲ درصد از مردان به اين حالت دچار مي‌شوند. علت پايين بودن آمار را مي‌شود به تفاوت فاحش نوسانات ترشح تستوسترون در افراد نسبت داد. اين تفاوت‌هاي فردي در حدي است که گاهي بعضي از مردهاي مسن از نظر ترشح هورموني مانند يک جوان ۳۰ ساله به نظر مي‌رسند.

به همين دليل است که اين دوره در مردان تا کنون يائسگي نام نگرفته است. اما اين موضوع در اصل قضيه و اين که دوره تغييرات هورموني در هر دو جنس شبيه يکديگر است تغييري ايجاد نمي‌کند. با اينهمه، تفاوت اين جا است که زنان در اغلب موارد علائم اين دوران را جدي مي‌گيرند، در حالي که مردان شکايت‌هاي مربوط به تغييرات هورموني خود را يا کتمان کرده و يا در مورد آن اهمال مي‌کنند.

بسياري از مردها مي‌ترسند، در صورتي که با ديگران از مشکلات اين دوران صحبت کنند، از مردانگي‌شان کم شود. به همين دليل وقتي آن‌ها اين موضوع را با دوستان يا آشنايان خود در ميان مي‌گذارند، مي‌گويند به بحران زودگذر دوران ميانسالي دچار شده‌اند.

با اين حال علائم طبيعي اين دوران يعني افسردگي، وارفتگي، نارضايتي، کاهش ميل جنسي و غيره اغلب به اين زودي‌ها رفع نمي‌شود و در صورت لزوم هم به مشاوره و درمان پزشکي نياز است.

يائسگي مردان بيماري نيست

به خاطر اين که سوء تفاهمي رخ ندهد، بايد متذکر شد که يائسگي مردان بيماري نيست. البته اين در همه موارد صدق نمي‌کند. اگر بيماري از بي‌انگيزگي شديد و نبود ميل جنسي شکايت دارد بايد به طور موقت هم که شده تستوسترون دريافت کند.

اما درمان با تستوسترون عوارضي هم دارد و بايد در مورد آن احتياط کرد. علت هم آن است که تجويز هورمون مردانه در صورتي که بيمار زمينه ابتلا به سرطان پروستات را داشته باشد فرايند ابتلا را تسريع خواهد کرد.

به همين دليل است که شمار زيادي از پزشکان به بيمارانشان توصيه مي‌کنند، براي کاهش مشکلات دوران يائسگي، خود اقدام کنند. آن‌ها مي‌توانند عادت‌هاي روزانه خود را تغيير دهند، فعاليت‌هاي بدني را بيشتر کرده و به تغذيه سالم رو بياورند.

افزايش چربي شکم و هورمون زنانه

فعاليت‌هاي بدني و تغذيه سالم مي‌تواند در اين مورد معجزه کند. پروفسور زومر، اورولوگ درمانگاه هامبورگ ـ اپن‌دورف مي‌گويد، دليل اين تأثير معجزه‌آسا اين است که چربي شکم مردان مي‌تواند زمينه‌ساز تبديل تستوسترون به استروژن (هورمون زنانه) شود.

در اين صورت هر چه که شکم مردان بزرگ‌تر شود توليد تستوسترون آن‌ها کم‌تر خواهد شد. اما با از دست دادن چربي دور شکم نه تنها بيمار احساس بهتري پيدا مي‌‌کند، بلکه ترشح تستوسترون او نيز بيشتر مي‌شود.

منبع: دانش و فن دویچه وله فارسی 




تاریخ: جمعه 31 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

استاد جلیل شهناز درگذشت

استاد جلیل شهناز نوازنده پیشکسوت موسیقی و نوازنده تار در سن 92 سالگی دار فانی را وداع گفت.
جلیل شهناز پس از یک دوره بیماری صبح امروز دوشنبه 27 خردادماه در بیمارستان آراد درگذشت.

استاد شهناز در سال ۱۳۰۰ در  اصفهان به دنیا آمد. تقریباً همه اعضای خانواده وی با موسیقی آشنایی داشتند و در رشته‌های مختلف هنر از جمله تار، سه‌تار، سنتور و کمانچه مقام استادی رسید. پدرش شعبان خان علاقه وافری به موسیقی اصیل ایرانی داشت و علاوه بر تار که ساز اختصاصی او بود، سه‌تار و سنتور هم می‌نواخت. عموی او غلامرضا سارنج هم از نوازندگان کمانچه بود.
جلیل شهناز از کودکی به موسیقی علاقه‌مند شد و نواختن تار را در نزد عبدالحسین شهنازی و برادر بزرگ خود حسین شهناز به خوبی ساز می‌نواخت، آغاز کرد. پشتکار زیاد و استعداد شگرف جلیل به حدی بود که در سنین جوانی از نوازندگان خوب اصفهان شد.
شهناز در جوانی با حسن کسایی آشنا شد که این آشنایی آغاز همکاری بلندمدت آن دو بود. جلیل شهناز از سال ۱۳۲۴ در تهران ساکن شد و با رادیو تهران شروع به کار کرد و در بسیاری از برنامه‌ها به عنوان تک‌نواز شرکت کرد.

این نوازنده تار در طول زندگی هنری خود با هنرمندان والای کشور از جمله فرامرز پایور، حبیب الله بدیعی، پرویز یاحقی، همایون خرم، علی تجویدی، منصور صارمی، رضا ورزنده، امیر ناصر افتتاح، جهانگیر ملک، اسدالله ملک، حسن کسایی، محمد موسوی، تاج اصفهانی، ادیب خوانساری، محمودی خوانساری، عبدالوهاب شهیدی، اکبر گلپایگانی، حسن خواجه امیری و محمدرضا شجریان همکاری داشته‌است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/280223

ظرفیت تولید انرژی بادی جهان به 300 گیگاوات می رسد

بنابر آمار و ارقام صنعتی منتشر شده، جهان از توربین‌های بادی کافی برای تولید بیش از 300 گیگاوات نیرو - معادل 114 نیروگاه هسته‌ای - در پایان سال جاری میلادی برخوردار خواهد بود. در شرایطی که برزیل، چین، مکزیک و آفریقای جنوبی بر توربین‌های بادی خود می افزایند، آمار و ارقام اخیر رشد کمتری را در مقایسه با آمار سال 2012 نشان می دهند که کل ظرفیت تولید نیروی انرژی بادی بیش از 280 گیگاوات بود.

این آمار و ارقام توسط "انجمن انرژی بادی اروپا" (EWEA) و "شورای جهانی انرژی بادی" گرد آوری شده‌اند. اروپا که مقام نخست استفاده از انرژی باد در جهان را دارد، یک سوم از کل ظرفیت را به خود اختصاص داده که رقمی بیش از 100 گیگاوات را نشان می دهد. با این وجود، رشد بازار انرژی بادی این قاره به واسطه بی ثباتی‌های ناشی از بحران مالی و احتمال تغییر ناگهانی در شرایط اعطای یارانه متوقف شده است.

کمیسیون اروپا و مدیر اجرایی اتحادیه اروپا از ایده هماهنگ سازی یارانه‌ها در سراسر اتحادیه اروپا پشتیبانی کرده و اعلام کرده‌اند، دستور العمل آن تا پیش از تابستان و در ماه آگوست منتشر می شود. این در شرایطی است که مقامات اتحادیه اروپا نمی توانند نوع منبع انرژی مورد استفاده و چگونگی تامین مالی برای آنها را به کشورهای عضو دیکته کنند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/280179

حمله گرگ‌های گرسنه و تلف شدن 150 گوسفند

با حمله‌ای زیرکانه در ییلاقات گورگور سبلان بیش از 150 گوسفند را دریده و بالغ بر 50 میلیون تومان خسارت به دامداران وارد کردند.
در این حادثه چوپان به همراه سگ خود دنبال یک گرگ متواری شده از منطقه حرکت می‌کند که به یکباره متوجه می‌شود چندین گرگ گرسنه از نقطه دیگر به گله گوسفندان حمله‌ور شده و چندین رأس گوسفند را تلف کرده و با خود می‌برد که در این اوضاع و احوال چوپان تنها با صدا کردن مردم برای کمک، اهالی ییلاقات متوجه می‌شوند که در حمله‌ای عجیب گرگ‌های گرسنه گوسفندان این عشایر را دریده و آنها را نابکار کردند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/280362

هشدار انجمن بیهوشی نسبت به عوارض داروهای چينی و هندی

عضو هیئت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ: در حال حاضر به رغم هشدارهاي جدي قبلي همچنان شاهد ورود قاچاق داروهای بي كيفيت چيني و هندي به کشور هستيم.

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبتهای ویژه ایران، نسبت به بروز عوارض داروهاي بي كيفيت چيني و هندي هشدار دادد.
شواهد نشان مي دهد انگار مسئولان و دست اندركاران مربوطه مدتهاست به موضوع دارو و درمان كه با جان و سلامت مردم سر و كار دارد كم توجه هستند. چرا كه در حال حاضربه رغم اينكه  قيمت داروهاي خارجي 2تا3برابر شده است بااين وجود دارو هم به راحتي در دسترس بيماران نيست.
منبع: http://www.asriran.com/fa/news/280150

حالا این 13 میلیون و 700 هزار نفر به جهنم می روند؟!

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آقاي علم الهدي امام جمعه مشهد در خطبه نماز جمعه 17 خرداد ماه جاري گفته بود: "هركس در انتخابات شركت نكند به جهنم رفتنش قطعي است".
طبق اظهارات وزير كشور كل ايرانيان واجد شرايط رأي دادن 192/483/50 نفر هستند و كل كساني كه در اين انتخابات شركت كرده و رأي داده‌اند 156/704/36 نفر بودند، بايد آقاي علم الهدي تكليف سيزده ميليون و هفتصد و هفتاد و هشت هزار و نهصد و سي و شش (936/778/13) نفري را كه رأي نداده‌اند روشن كند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/280087

ریزگردها در هوای گرم خطرناک ترند

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه معتقد است تاثیر منفی ریزگردها در گرمای هوا دو چندان می‌شود. افراد به هنگام آلودگی هوا در ساعت‌های خنک روز از منزل خارج شوند تا کمتر در معرض استنشاق هوای گرم و ریزگردها قرار گیرند.

استفاده از ماسک‌های کاغذی و دستمال در زمان بروز گرد وغبار کارایی ندارد، استفاده از ماسک‌های ویژه را در شرایط آلودگی هوا توصیه کرد.

منبع: http://www.asriran.com/fa/news/280182

پاداش عجیب دولت به مدیران منطقه کیش

بر اساس مصوبه وزیران عضو شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی که طی هفته های اخیر به تأیید رییس جمهور هم رسیده، مقرر شده به منظور قدردانی از زحمات اعضای هیات مدیره و دست اندرکاران تهیه صورت های مالی و عملکرد سال مالی 1390 سازمان منطقه آزاد کیش، به این افراد تا سقف 250 میلیون تومان پاداش پرداخت شود.

منبع:http://fararu.com/fa/news/153332

"مگس میاز"، 15 گوزن زرد ایرانی را کشت!

این بیماری با نشستن مگس میاز روی پوست گوزن عارض می‌شود و پس از گذشت 3 روز این حیوان را از پا در می‌آورد که تاکنون 15 عدد گوزن از این بیماری از بین رفته‌اند.

برای درمان گوزن زرد ایرانی تاکنون چندین میلیون تومان دارو خریداری شده اما مشکل فعلی این است که داروی کنترل این بیماری کمیاب است و از ترکیه وارد می‌شود.

بیماری مگس میاز مسری است و ممکن است در کل جنگل شیوع یابد.براساس بررسی‌های کارشناسان محیط زیست در چند روز اخیر این بیماری در خرگوش نیز مشاهده شده است.

منبع: http://fararu.com/fa/news/153341

قتل هولناک دوست به خاطر توهم مزاحمت!

پدر مقتول: مدتی قبل برای پسرم که ایرج نام دارد، نیسان آبی رنگی خریدم تا با آن کار کند. پسرم در کار خرید و فروش ضایعات فلزی بود. او ضایعات کارگاه‌ها و کارخانه‌های اطراف بومهن را می‌خرید و به کارخانه‌ای می‌فروخت. دیروز صبح ۵ میلیون تومان از حسابش برداشت کرد و برای خرید ضایعات با نیسانش از خانه بیرون رفت. وقتی شب به خانه برنگشت نگران شدم و با تلفن همراهش تماس گرفتم اما گوشی او خاموش بود و کسی هم از او خبر نداشت. حالا فکر می‌کنم اتفاق ناگواری برایش افتاده است.
قاتل: من نگهبان یک کارگاه هستم. از مدتی قبل ایرج را می‌شناختم و چند بار ضایعات فلزی کارگاه را به او فروخته بودم. چند بار او را در نزدیکی کارگاه‌مان دیدم و فکر کردم که می‌خواهد برای همسرم مزاحمت ایجاد کند، به خاطر همین تصمیم گرفتم از او انتقام بگیرم.
روز حادثه وقتی برای خرید ضایعات به کارگاه آمد، کسی آنجا نبود و کارگاه را تعطیل کرده بودیم. او را به بهانه‌ای به داخل سوله کشاندم و از پشت ضربه محکمی به سرش زدم. بعد از اینکه روی زمین افتاد، با چاقو چند ضربه به شکمش زدم و برای اطمینان از مرگش با دستانم او را خفه کردم.
برای از بین بردن جسدش مقداری نخاله و ضایعات پلاستیکی را که از قبل در گوشه کارگاه دپو کرده بودم، آتش زدم و جسد را داخل آن انداختم. برای اینکه چیزی از جسد باقی نماند، با بیل استخوان‌های سوخته را خرد کرده و نیسان را هم در یکی از خیابان‌های خلوت منطقه رها کردم و چند تکه از استخوان‌های مقتول را به رودخانه جاجرود انداختم تا هیچ اثری از آن باقی نماند.
منبع: http://www.asriran.com/fa/news/280291

كارگران زن در كردستان از ابتدایی‌ترین حقوق قانونی محروم‌اند

بیشتر زنانی که در استان کردستان به عنوان کارگر کار‌ می کنند زنان سرپست خانوار یا بد سرپرستی هستند که تنها محل درآمد آن‌ها همین دستمزد است.
در شرایط امروز که اصل روابط کار بر سکوت مطلق کارگر در برابر پایمال شدن حقوقش استوار است، وضعیت کارگران زن به مراتب از کارگران مرد بد‌تر است.
در واحدهای تولیدی این استان شرایط کار برای کارگران زن به حدی طاقت فرساست که حتی ممکن است این کارگران از حقوق مادرانه خود در ایام بارداری، زایمان و شیردهی محروم شوند.
در واحدهای تولیدی مختلف این استان کارگر زن و کارگران مرد روزانه ۱۰ تا ۱۴ ساعت کار‌می‌کنند اما در بهترین حالت دریافتی آن‌ها برمبنای هشت ساعت کار روزانه پرداخت می‌شود.
این کارگران در بهترین حالت با «منت» کارفرما درآمدی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند و این درحالی است که حق واقعی آن‌ها به مراتب بیشتر از این مبلغ است.

این کارگران می‌دانند که با توجه به برگه‌های تسویه‌حسابی که پیشاپیش بطور سفید امضا در اختیار کارفرما گذاشته‌اند نمی‌توانند در هیچ دعوای حقوقی برنده شوند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=82362

کارگران کارخانه آزمایش ۹ ماه حقوق نگرفته‌اند

 کارخانه آزمایش در شرق تهران که یکی از برندهای باسابقه و قدیمی در صنعت لوازم خانگی کشور است ۹ ماه از حقوق ۱۰۰ کارگر خود را پرداخت نکرده است.
پنچاه درصد از مشکلات این کارخانه مربوط به مشکلات اقتصادی حاصل از تورم است و مابقی آن از سوء مدیریت و ناسازگاری شرکا، نشأت می‌گیرد.
از مجموع  یک هزار و صد کارگری که درسالهای گذشته در این کارخانه فعال بوده‌اند، امروزه فقط صد کارگر در این کارخانه باقی مانده‌اند.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=82426

توقف تولید کارخانه دخانیات نیم کوب و توتون چپق سقز

تولید دراین واحد تولیدی به سبب فرسودگی ماشین آلات و فقدان بازار فروش هم اکنون متوقف شده است. 

حدود ۲۲۰ نفر از مجموع ۳۰۰ نفر كارگر این واحد تولیدی با سوابق بیش از ۲۵ سال بازنشسته شده‌اند و هم اکنون ۸۰ کارگر باقی منتظر احیا و فعالیت مجدد کارخانه هستند.
قرار است با مشارکت یک سرمایه گذار چینی، تجهیزات این کارخانه به روز شده و مجددا فعالیت خود را از سر گیرد، افزود: شرایط سرمایه گذاری این شرکت چینی در نوسازی و احیای خطوط تولید کالاهای دخانی در مجموعه کارخانه دخانیات شهرستان سقز فراهم شده است.

حدود هزارخانوار کردستانی با همکاری شرکت دخانیات کردستان در تولید توتون فعالیت دارند.
گفتنی است شرکت دخانیات سقز در سال ۱۳۱۶ با خرید و فروش فرآورده‌های موسسه دخانیات شروع به کار كرد که به دلیل مجاورت با مناطق کشت توتون چپق، در سال ۱۳۳۷ کارخانه تولید توتون نیمکوب و توتون چپق در این شهرستان احداث شد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=82149

هشت مطالبه صنفی کارگران از دولت یازدهم

هشت مطالبه:
۱- تفاوت ۱۵ درصدی و دستمزد کارگران در سال ۹۲ را که در مصاحبه با خبرنگاری ایلنا در ۱۹/۳/۹۲ وعده داده بودید را عملی کنید.
توضیح: حداقل دستمزد سال ۹۲ کارگران کشور کمتر از نرخ تورم و سبد معیشت موضوع ماده ۴۱ قانون کار به تصویب رسید و شورای اسلامی کار استان تهران به عنوان اعتراض اقدام به شکایت در دیوان عدالت عداری نمود.
۲- پیاده کردن ظرفیت‌های قانون کار که معطل مانده و در صورت نیاز به ایجاد تغییرات و اصلاح در قانون کار باید سمت و سوی آن در جهت حمایت از نیروی کار باشد.
۳- استقلال تشکل‌های کارگری و عدم دخالت دولت و کارفرمایان در تشکیل فعالیت تشکل‌های کارگری
۴- محو پدیده شوم شرکت‌های پیمانکاری یا آدم فروش
۵- برقراری امنیت شغلی و اقتصادی جهت کارگران دارای قرارداد دائم و موقت
۶- استقلال سازمان تامین اجتماعی و اداره آن توسط شرکای اجتماعی کارگران و کارفرمایان نقش نظارتی دولت
۷- همسان سازی پرداخت مالیات حقوق کارگران با کارکنان دولت چرا که کارکنان دولت پس از اعمال معافیت به صورت ثابت ۱۰ درصد مالیات پرداخت می‌کنند و پرداخت مالیات توسط کارگران پس از اعمال معافیت به صورت پلکانی از ۱۰ درصد تا ۳۵ درصد می‌باشد.
۸- پرداخت عیدی کارگران دستگاه‌های دولتی به مانند کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار
توضیح: عیدی کارگران مشمول قانون بر اساس ماده واحده سال ۱۳۷۰ به میزان دو ماه حقوق می‌باشد در حالی که متاسفانه کارگران دستگاه‌های دولتی با استناد به ماده واحده سال ۱۳۷۴ با وجود اینکه مشمول قانون کار هستند به مانند کارکنان دولت عیدی دریافت می‌کنند که رقم آن به مراتب کمتر از عیدی کارگران کارگاه‌های مشمول قانون کار می‌باشد ضمن آنکه کارگران دستگاه‌های دولتی از سایر مزایای دستگاه‌های اجرایی نیز محرومی می‌باشند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=82242

انتقاد از عملکرد دوگانهٔ شرکت‌های پیمانکاری در پرداخت مزایا

هر پیمانکار نیروی انسانی در صنایع پتروشیمی نوعی از قرارداد را با کارگران منعقد می‌كند. یکی مزایا می‌دهد و دیگری نمی‌دهد و هیچ ناظری نیست تا از عملکرد دوگانهٔ آنان جلوگیری کند.
پیمانکاران نه سرمایه گذار بلکه واسطه‌اند. پولی را از کارفرما می‌گیرند، قسمت ریادی از آن را برای خود بر می‌دارند و مابقی‌اش را به کارگران می‌دهند.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=82293

مرگ کارگر افغان در عمق۳۰ متری چاه

ساعت ۱۱ ظهر امروز کارگر جوان افغان که مشغول لایروبی یک چاه عمیق۳۰ متری در یکی از باغ‌های روستای علی آباد جم بود بر اثر ریزش دیواره‌های چاه جان باخت.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=82483

سقوط مرگ آور کارگر نظافتچی در چاه آسانسور

یک کارگر نظافتی در حین انجام کار در خیابان «میرداماد» تهران به چاه آسانسور سقوط کرد و جان خود را از دست داد.این حادثه صبح امروز (۲۷ خرداد ماه) در خیابان میر داماد هنگامی رخ داد که کارگر  نظافت چی در طبقه همكف یك ساختمان شش طبقه مشغول نظافت بود.

گفته می‌شود این كارگر ۴۲ ساله‌ به دلیل سقوط در چاه آسانسور  و افتادن در در طبقه منفی سه ساختمان جان باخت.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=82386

سرشوخی را با دکتر روحانی باز می کنیم!

الف.راستگو

از آنجا که ما کارمان خیلی درست است توانستیم دستگاهی اختراع کنیم و چهارسال بعد را با پیش فرض اینکه هر یک از نامزدهای ریاست جمهور رئیس جمهور می شدند پیش بینی کنیم! البته این دستگاه را بیشتر به این خاطر اختراع کردیم که سرشوخی را با دکتر روحانی باز کنیم. هر چند دکتر احمدی نژاد می رود، اما بالاخره یک طوری ما طنزنویس ها هم باید نان بخوریم دیگر!

 * اگر غرضی رئیس جمهور می شد:

به قول شاعر: "تصور کن، اگه حتی، تصور کردنش سخته!"؛ با رئیس جمهور شدن ایشان طنزنویسان به جلسات هیات دولت دعوت می شدند و کلا همه دور هم می گفتن و می خندیدن؛ نشاط جامعه اینقدر بالا می رفت که دیگر هیچ بیمار روانی در کشور وجود نمی داشت و همه روانشناسان به این دلیل از کار بیکار می شدند!

بعد از چند ماه و با کاهش تورم به زیر صفر، کشور دچار رکود اقتصادی می شد و مسئولان به این فکر می افتادند که حالا باید چیکار کنند؟!

در طی 4 سالی که ایشان رئیس جمهور می بودند تیمی تشکیل می شد پاسخ سوالات فلسفی ایشان را بدهد؛ و بالاخره معلوم شود که آیا فرهنگ در طول حرکت می کند یا در عرض؟! و یا اینکه بالاخره فرهنگ موجودی زنده است یا خیر؟!

در طی این دوران "دولت ضدتورم" ایشان با هرگونه "تورم" مبارزه می کرد و بعد از رفع تورم اقتصاد، به شکم های متورم همشهریان هم پرداخته می شد و دیگر کسی در کشور اضافه وزن نمی داشت!

 * اگر جلیلی رئیس جمهور می شد:

از یکدم همه ظرفیت ها آزاد می شدند! همه آدم ها هم با ظرفیت می شدند و دیگر کسی از انتقاد کس دیگری دلخور نمی شد! حتی ظرفیت باک خودروها را هم افزایش می دادند تا با یک باک بنزین بتوانی از اینجا تا محل اجلاس 5+1 بروی ، با کاترین مذاکره کنی و برگردی!

 * اگر عارف رئیس جمهور می شد:

بالاخره به دکتر می رفت و به دکتر می گفت که: "4سال دل درد گرفتم!"؛ همه معادن را به جاذبه گردشگری تبدیل می کرد و البته مرام لوطی گری و تریپ معرفت را هم در کشور ترویج می داد.
 * اگر محسن رضایی رئیس جمهور می شد:

همون موقع اعلام نتایج کنار می کشید و نفر دوم می شد رئیس جمهور ؛ آقا محسن در بیانیه استعفایش می نوشت: "لذتی که در نامزد شدن هست در انتخاب شدن نیست! من هدفم در این سال ها نامزد شدن بود نه رای آوردن! وقت ندارم رئیس جمهور بشم! می خوام برم مطالعه و تحقیق کنم و برنامه هام رو ارتقا بدم تا 4 سال بعد با برنامه هایی جدید دوباره کاندیدا بشم!"

 * اگر قالیباف رئیس جمهور می شد:

تیم مذاکره 5+1 با احترامی ویژه به ایران دعوت می شدند و بعد گازانبری مذاکرات را پیش می بردیم!

 * اگر ولایتی رئیس جمهور می شد:

یک واحد درسی با عنوان "چگونه مذاکره کنیم!" به واحدهای درسی دانشجویان اضافه می شد!!

 * اگر حداد عادل رئیس جمهور می شد:

بعد از چهارسال تازه باورش می شد که این اتفاق افتاده که خیلی دیر بود و زمان ریاستش بر قوه مجریه به اتمام می رسید!

 * حالا که دکتر روحانی رئیس جمهور شد:

ابتدا سعی می کند با کلیدش، قفل های زده شده بر رشد اقتصاد و اشتغال را باز کند! اما بعد از مدتی متوجه می شود این قفل ها محکمتر از این حرف ها هستند و از دکتر احمدی نژاد می خواهد کلیدها را پس بدهد! اما به دلیل اینکه کلیدها پیدا نمی شوند بالاخره می روند و از یکی از نامزدها گازانبر(!) می گیرند و همه قفل ها را می برند!

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/280089




تاریخ: جمعه 31 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

این مجسمه‌های بی جان شاهکار برونو کاتالانو هنرمند فرانسوی است.
دو شهروند با بدن نامرئی هستند که در مدت زمان 15 روز با فلز برنز ساخته شده اند. در نگاه اول احساس می کنید نیمه ی بالایی در هوا معلق است. در صورتی که در یک نقطه نیمه ی بالا و پایین به هم متصل هستند.




تاریخ: جمعه 31 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

تیجه یک پژوهش: تغذیه 'باید در اولویت جهانی قرار بگیرد'

"شرایط زندگی در دو سال اول حیات هر فرد آثاری دائمی در وضعیت سلامت او دارد"

سوءتغذیه عامل ۴۵ درصد مرگ کودکان زیر پنج سال در کل جهان است.براساس این پژوهش، تغذیه نامناسب هر سال به مرگ حدود ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار فرد زیر پنج سال منجر می‌شود.

برای این مطالعه، یک گروه بین‌المللی عوامل مختلف منجر به سوءتغذیه را در طول دوران بارداری و در دوره کودکی بررسی کردند.

آنها می‌گویند که شرایط زندگی در ۱۰۰۰ روز نخست حیات هر فرد (از زمان لقاح در رحم تا دو سالگی) نتایجی دائمی در وضعیت سلامت او دارد.

سوءتغذیه که شامل اضافه وزن و چاقی هم می‌شود، آثار اقتصادی نیز دارد.براساس گزارش اخیر سازمان ملل متحد، برآورد می‌شود که سوءتغذیه نزدیک به ۳ تریلیون و ۵۰۰ میلیارد دلار برای جهان هزینه دارد.

یعنی هر فرد دچار سوءتغذیه حدود ۵۰۰ دلار هزینه -در بخش‌های بهداشت و درمان و نیز بر اثر کاهش بهره‌وری- برای جامعه دارد.

این گروه پژوهشگران تحت مدیریت پروفسور روبرت بلک در دانشکده سلامت عموم جان هاپکینز بلومبرگ در بالتیمور آمریکا فعالیت کرده‌اند.

آنها برای این مطالعه، وضعیت زنان در دوران بارداری و کودکان دچار سوءتغذیه و چاقی را در کشورهایی با سطح درآمد کم و متوسط از سال ۲۰۰۸ میلادی تاکنون بررسی کردند.

این گروه همچنین روند پیشرفت ملی و بین‌المللی برنامه‌های مربوط به مقابله با سوءتغذیه را هم ارزیابی کرد.

"تغذیه نامناسب در سال‌های نخست زندگی هر فرد در رشدش تاثیر دارد و در سطح موفقیتش در مدرسه و سرانجام در جامعه و میزان بهره‌وری او در مشاغلی که به عهده می‌گیرد، موثر است"

پروفسور بلک و همکارانش می‌گویند که در سال‌های اخیر پیشرفت‌هایی به دست آمده، ولی برآورد می‌کنند که در سال ۲۰۱۱ میلادی، بیش از ۱۶۵ میلیون کودک دچار کوتاهی قد (نسبت قد به سن) هستند و ۵۰ میلیون نفر هم دچار کمبود وزن (نسبت وزن به قد) هستند.

پروفسور بلک می‌گوید: "آثار تغذیه مناسب در طول دوران بارداری مادران و شرایطی که هر فرد در طول دو سال اول زندگی خود دارد، تاثیری قابل توجه بر نرخ مرگ و میر و ابتلای افراد بالغ به بیماری‌های مزمن دارد."

او اضافه می‌کند: "تغذیه نامناسب در سال‌های نخست زندگی هر فرد در رشدش تاثیر دارد و در سطح موفقیتش در مدرسه و سرانجام در جامعه و میزان بهره‌وری او در مشاغلی که به عهده می‌گیرد، موثر است."

پژوهشگران هشدار می‌دهند که کشورها نخواهند توانست با فقر مقابله کنند، مگر آن که تغذیه و بهبود آن، به یک اولویت جهانی تبدیل شود.

دکتر ریچارد هورتن، سردبیر نشریه لنست می‌گوید: "اگر وضعیت تغذیه افراد در دوران بارداری و کودکی بتواند بهتر شود، منافع آن در طول نسل‌ها ظاهر می‌شود و گسترش پیدا می‌کند. به همین دلیل است که باید هم‌اکنون در کنار هم کار کنیم تا از این فرصت بهره ببریم."

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

 توصیه‌های ایمنی متخصصان بیماری‌های زنان و زایمان برای زنان باردار

"هدف ما دادن اطلاعات برای کمک به تصمیم گیری زنان باردار است، نه ترساندن آنها."

کالج سلطنتی متخصصان بیماری‌های زنان و زایمان گفته است که زنان باردار باید برای اطمینان خاطر از سلامت جنین، از تماس با بسیاری از مواد شیمیایی موجود در محصولات خانگی خودداری کنند.

کالج سلطنتی متخصصان بیماری‌های زنان و زایمان می گوید هنوز مشخص نیست که مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی و بسته بندی مواد غذایی تا چه حد می توانند بر رشد سالم جنین تاثیر منفی بگذارند.

این کالج توصیه کرده زنان باردار از مصرف مواد غذایی کنسرو شده در قوطی، غداهای آماده مصرف و ژل‌های بدن شو خودداری کنند.

گروهی از این توصیه ها انتقاد کرده و آنها را افراطی دانسته اند اما گزارش کالج سلطنتی متخصصان بیماریهای زنان و زایمان حاکی از آن است که دولت تا کنون در این زمینه هیچ توصیه رسمی به زنان باردار نکرده بود و توصیه های این کالج برای رفع این کوتاهی بوده است.

کالج در گزارش خود تاکید دارد که تاثیر منفی دقیق بسیاری از مواد شیمیایی بر رشد جنین هنوز مشخص نیست و لذا گزارش باید صرفا به عنوان یک توصیه به زنان باردار تلقی شود و این زنان باید خود تصمیم گیرنده نهایی باشند.

با این حال دکتر میشل بلینگام و پروفسور ریچارد شارپ، نویسندگان گزارش کالج سلطنتی متخصصان بیماریهای زنان و زایمان گفته اند آنچه قطعی است این است که مواد شیمیایی چون بیسفنول آ و فتالات‌ها که در انواع ظروف نگهداری مواد غذایی استفاده می شوند می توانند مضر باشند.

کالج در مورد مواد شیمیایی ذیل هم هشدار داده است:

•         استشمام مواد شیمیایی موجود در رنگهایی که در رنگرزی و نقاشی دیوارهای منازل مورد استفاده قرار می گیرند

•         مواد آرایشی

•         ژلهای بدن شو

•         مواد شوینده و خوشبوکننده های هوا

•         استفاده از ماهی‌تابه های نچسب

پروفسور شارپ گفته است چون در مورد میزان ضرر بسیاری از مواد شیمیایی بر رشد جنین یا نوزاد اطلاع دقیق وجود ندارد، زنان باردار که نگران سلامت حمل خود هستند می توانند با احتیاط بیشتر، خطرهای بالقوه را به حداقل برسانند.

دکتر بلینگام نیز گفته است که هدف اصلی گزارش کالج سلطنتی متخصصان بیماریهای زنان و زایمان اطلاع رسانی به پیراپزشکانی است که به زنان باردار در طول دوران بارداری مشاوره می دهند.

او گفت "هدف ما دادن اطلاعات برای کمک به تصمیم گیری زنان باردار است، نه ترساندن آنها."

با این حال، گزارش کالج سلطنتی متخصصان بیماریهای زنان و زایمان مورد انتقاد قرار گرفته است، از جمله از سوی دکتر جان هریسون، رییس یک مرکز دولتی مخاطرات پرتوزایی، شیمیایی و زیست‌محیطی.

دکتر هریسون گفته است موافق خودداری زنان باردار از استفاده از مواد شیمیایی مضر مانند انواع سموم ضد حشرات یا سموم ضد گیاهان است.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

 اخراج كارگران خارجی از عربستان تشدید شده است

در عربستان کارگران خارجی معمولا در شرایط بسیار سختی کار می کنند زیرا هوا بسیار گرم و زمان استراحت معمولا کوتاه است.
با وجود این، دستمزد قابل قبولی که این کارگران می گیرند و می توانند به کشورشان بفرستند، آنها را به حفظ کارشان ترغیب می کند.
هم اکنون حدود هشت میلیون کارگر خارجی در عربستان سعودی کار می کنند که بیشتر آنها در بخش ساختمان سازی هستند. اما دولت می خواهد شمار کارگران خارجی را کم کند.
بر اساس قوانین جدید همه شرکتهایی که در عربستان سعودی کار می کنند باید ده درصد از نیروی کار خود را از میان مردم عربستان استخدام کنند. این قوانین بیش از همه روی کارگران هندی تاثیر می گذارد که جمعیتشان در این كشور به دو میلیون نفر می رسد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=82110

ابداع معیارهای غیرقانونی برای محاسبه حقوق كارگران شهرداری كرج

پیمانکاران بر اساس معیارهای ابداعی چون تعداد خیابان‌‏، مسافت و مساحت معابر شهری به کارگران خدماتی دستمزد پرداخت می‌کنند.

این برخورد سلیقه‌ای پیمانکاران نیروی انسانی شهرداری کرج باعث شده است تا دریافتی برخی کارگران خدمات شهری که بصورت پیمانی کار می‌کنند از حداقل مطالبات قانونی کمتر باشد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=68297

دعوت اتحادیه‌های كارگری تركیه برای اعتصاب فردا

اتحادیه‌های کارگری در ترکیه به دنبال حمله خشونت‌بار پلیس به معترضان در میدان «تقسیم» و پارک «گزی» از تصمیم خود برای دعوت تمامی کارگران به اعتصاب در روز دوشنبه خبر دادند.

«مصطفی تورگوت» سخنگوی سندیکاهای گارگران ترکیه اعلام کرد که در پس حمله نیروهای امنیتی به پارک گزی و استفاده از گاز اشک‌آور و بمب‌های صوتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان، خواستار اعتصاب عمومی در روز دوشنبه هستیم.
۲۴۰ هزار تن در ۱۱ سندیکای کارگری ترکیه عضو هستند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=81821

پیشتازی نامزدی که 4 زن برای هر شهروند وعده داده بود

دادالله داداللهی که طرح هایی از جمله«4 زن برای شهروندان و 40 فرزندبرای یارانه، مترو و قطار برقی اطراف سراوان و تصاحب میراث مردگان توسط شهرداری را در برنامه های انتخاباتی خویش قرار داده بود، با اخذ بالاترین میزان آرا به تعداد 7 هزار 216 رای به عنوان نفر اول در میان سایر نامزدها به شورای شهر سراوان راه یافت.
منبع: http://www.asriran.com/fa/news/280011




تاریخ: جمعه 31 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

بدون شرح!




تاریخ: جمعه 31 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

استرس پدر رشد مغزی فرزند را مختل می‌کند

پژوهشگران دریافته اند، استرس در دوران پیش از بلوغ و جوانی بر روی اسپرم مردان تاثیر ماندگاری می گذارد به طوری که این تاثیر می تواند بر رشد مغزی فرزندان این مردان موثر باشد.
دانش پژوهان دانشگاه پنسیلوانیا، این ارتباط اپی ژنتیک را که پیش از این بررسی نشده بود به بیماری های مرتبط با استرس از جمله اضطراب و افسردگی از پدر به فرزند ارث می رسد، نشان دادند.
در حالی که تحقیقات پیشین نشان داده است که چالش های محیطی مانند رژیم غذایی، سوء مصرف دارو و استرس مزمن مادران طی دوران بارداری می تواند بر رشد عصبی نوزاد تاثیر گذاشته و خطر ابتلا به برخی از بیماریها را در آنها افزایش دهد، اما تا کنون به تاثیراتی که پدر بر فرزند خود می گذارد کمتر پرداخته شده است.
محققان نشان داده اند که استرس در دوران پیش از بلوغ و جوانی در موش های نر نشانگر اپی ژنتیکی را در اسپرم آنها القا می کند که محور HPA – منطقه ای از مغز که واکنش به استرس را مدیریت می کند- در فرزندش دوباره برنامه نویسی می شود.
محققان دریافتند به طور شگفت انگیزی فرزندان نر و ماده این موش های پدر واکنش پذیری پایینی به استرس دارند.
این ناهنجاری مسیر استرس – وقتی که واکنش پذیری افزایش یا کاهش می یابد- نشانه ای از آن است که یک ارگانیسم توانایی واکنش مناسب به محیط متغیر را ندارد. در نتیجه، واکنش استرس آنها بی قاعده می شود که می تواند به اختلالات مرتبط با استرس منجر شود.
این پژوهشگران می گویند برای نخستین بار نشان دادیم استرس در دوران پیش از ازدواج حتی در دوران پیش از بلوغ در مردان، می تواند تغییرات بلند مدتی بر روی اسپرمی بگذارد و تنظیم محور HPA را در فرزندان دوباره برنامه نویسی می کند.
این یافته ها حاکی از آن است که قرار گرفتن والدین در معرض استرس می تواند با بروز برخی بیماری های عصب روانی در فرزند مرتبط شود. در این بررسی، موش های نر چه پیش از بلوغ و چه در اوایل جوانی و پیش از جفت گیری، به مدت شش هفته در معرض استرس مزمن قرار گرفتند.
محققان دریافتند فرزندان موش های نری که در معرض استرس قرار داشتند به طور قابل توجهی در زمان واکنش به استرس، دچار کاهش سطح هورمون استرس کورتیکوزترون – در انسان، کورتیزول- شدند.
پژوهشگران این پروژه می گویند کاهش واکنش استرس فیزیولوژیکی می تواند منعکس کننده برخی از فواید تکاملی سازگاری باشد که به فرزندان منتقل می شود تا در آنچه که انتظار می رود محیط پر استرس تری باشد، دوام بیاورد.
نتایج این تحقیقات در نشریه Neuroscience منتشر شده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/279720

چگونه برخی پستانداران نفس خود را 90 دقیقه نگه می‌دارند؟

 زیست‌شناسان دانشگاه لیورپول توانسته‌اند دلیل اینکه چگونه پستاندارانی مانند نهنگ عنبر که شیرجه‌های عمیق می‌زنند، می‌توانند نفس خود را بیش از یک ساعت حبس کنند را پیدا کرده‌اند.
به گفته دانشمندان این توانایی از آنجا نشات می‌گیرد که این پستانداران از پروتئین های باردار الکتریکی در خون خود برخوردارند.
به باور محققان، این نتایج ممکن است بتواند دلیل اینکه چرا این حیوانات می‌توانند نفس خود را برای بیش از یک ساعت حبس کنند در حالیکه سایر پستانداران تنها قادر به انجام این کار برای چند دقیقه هستند، را توضیح دهد.
نهنگهای عنبر برخی از طولانی‌ترین شیرجه‌ها را در میان پستانداران دارند که برخی از آنها 90 دقیقه نیز طول می‌کشد. این در حالیست که دلفینها و سایر نهنگها تنها برای 20 دقیقه می‌توانند زیر آب بمانند.
طولانی‌ترین زمانی که یک انسان توانسته نفس خود را در زیر آب حبس کند 19 دقیقه بوده که توسط پیتر کولات، قهرمان شیرجه آزاد سوئیسی ثبت شده است.
این محققان یک نشانه مولکولی خاص پروتئینی موسوم به میوگلوبین را که اکسیژن را وارد خون می‌کند، در 100 گونه متفاوت پستاندار بررسی کردند.
آنها دریافتند که در موجوداتی که شیرجه‌های عمیق می‌زنند، این پروتئین از بار الکتریکی بیشتری برخوردار می‌شود.
این بار باعث دفع پروتئینها توسط یکدیگر شده که از شکل‌گیری توده‌ها برای انتقال اکسیژن جلوگیری می‌کند.
به گفته دانشمندان، این بدان معنی است که نهنگهای عنبر می‌توانند میوگلوبین بیشتری را در ماهیچه‌های خود نگهدارند بدون اینکه به عملکرد آنها تاثیر بگذارد.
میوگلوبین معمولا رنگ قرمز گوشت را تامین کرده و در تراکمهای بسیار بالا در ماهیچه‌های پستاندارانی که در اعماق دریا شکار می‌کنند، دیده شده‌اند. این امر باعث تیره و سیاه بودن رنگ ماهیچه‌های آنها شده است.
این پژوهش در مجله ساینس منتشر شده می‌تواند همچنین به ارتقای درک بیماریهای انسان مانند آلزایمر که در آنها پروتئینها به یکدیگر می‌چسبند، کمک کند. از دیگر کاربردهای آن می‌تواند کمک به تولید جایگزین‌های مصنوعی خون باشد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/279726

کشف عضوی جدید در بدن انسان!

محققان دانشگاه ناتینگهام بخش جدیدی را در چشم انسان کشف کرده‌اند که اگرچه تنها 15 میکرون ضخامت دارد، اما کشف آن باعث می‌شود تا جراحی چشم آسان‌تر و امن‌تر شود.

جدیدترین بخش اضافه شده به آناتومی بدن انسان تنها 15 میکرون ضخامت دارد، اما کشف آن باعث می‌شود تا جراحی چشم آسان‌تر و امن‌تر شود. دکتر هارمیندر دوا، استاد دانشگاه ناتینگهام اخیرا لایه جدیدی در قرنیه چشم انسان کشف کرده است و آن را لایه دوا (Dua's Layer) نامیده است.

لایه دوا پشت قرنیه قرار می‌گیرد، که پیش از این گمان می‌شد تنها دارای 5 لایه است. دوا و همکارانش با تزریق هوا به درون قرینه چشم‌های اهدایی و اسکن هر لایه با میکروسکوپ الکترونی این عضو جدید بدن انسان را کشف کرده‌اند.

 این محققان عقیده دارند که بروز پارگی در این لایه جدید مسئول ایجاد بیماری آب‌آوری قرنیه است؛ اختلالی که منجر به جمع شدن مایع در قرنیه چشم می‌شود. به گفته دوا، افزایش دانش پزشکان درباره این لایه جدید می‌تواند برای بیمارانی که تحت عمل پیوند قرنیه و کاشت قرنیه قرار می‌گیرند، دستاوردهای مهمی داشته باشد.

پرفسور دوا می‌گوید: «این کشف مهمی است که باعث می‌شود مجبور شویم کتاب‌های درسی چشم پزشکی را از نو بازنویسی کنیم. از نقطه نظر کلینیکی، بیماری‌های زیادی وجود دارند که پشت قرینه را تحت تاثیر قرار می‌دهند؛ و متخصصان بالینی سراسر دنیا از ین پس می‌کوشند تا آنها را به وجود، غیبت یا پارگی لایه جدید نسبت دهند.»

نتیجه این مطالعه در شماره اخیر مجله Ophthalmology به چاپ رسیده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/279832

ریزش چاه جان كارگر مقنی را گرفت

بامداد امروز بر اثر ریزش دیواره چاهی در خیابان آیت تهران، یك كارگر مقنی كشته شد.

در عمق هفت متری چاه به یکباره دیواره دچار ریزش شده، سه تن از کارگرانی که مشغول کار بودند در زیر خاک مدفون شدند، در این حادثه یک کارگر به طور کامل در زیر خاک مدفون و صورت دو کارگر دیگر مشخص بود که عملیات آتش‌نشانان با محوریت نجات این دو کارگر آغاز شد.

دو کارگر ۲۵ و ۳۲ ساله که از اتباع افغانستان بودند را زنده از زیرآوار خارج کرده و تحویل تکنیسین‌های اورژانس دهند.

جسد کارگر ۲۲ ساله‌ای تبعه افغانستان که در زیر تله‌ای از خاک مدفون شده بود، خارج شد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=81252

۳۰۰ کارگر کارخانه «نایک» در کامبوج اخراج شدند

۳۰۰ کارگر کارخانه تولید محصولات «نایک» در کامبوج به دنبال اعتراض به شرایط کاری خود اخراج شدند.
اخراج این کارگران به دنبال اعتراض‌های چند هفته اخیر آن‌ها نسبت به پایین بودن دستمزد‌ها و درخواست برای افزایش حقوقشان صورت گرفته است.
ارزان بودن نیروی انسانی در کامبوج باعث شده است بسیاری از برندهای معروف جهانی محصولات خود را در این کشور تولید کنند.

حدود ۳۵۰ هزار کارگر در صنعت منسوجات کامبوج مشغول به کار هستند.
در حال حاضر متوسط حقوق ماهانه کارگران کارخانه منسوجات نایک در کامبوج تنها ۷۴ دلار است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=81001

مرگ سه كارگر در جریان انفجارهای کارخانه‌های تولید مواد شیمیایی

درپی انفجار در کارخانه نیتروژن در منطقه دونالدسونویل ایالت لوئیزیانای امریکا دست کم یک كارگر کشته شد و پنج كارگر دیگر زخمی شدند.

گفته می شود كه حال سه نفر از كارگرانی كه در جریان این انفجار زخمی‌شده‌اند وخیم است.

این انفجار یک روز پس از آن صورت گرفت که بر اثر وقوع انفجار مهلکی دیگر در یک کارخانه دیگر تولید مواد شیمیاییT واقع در فاصله ده مایلی این مکان نیز دو كارگر کشته  و بیش از ۱۰۰ كارگر دیگر زخمی شده بودند.

انفجار اخیر در یک شهر بندری کوچک در کرانه روزخانه می‌سی سی پی واقع در صد کیلومتری شمال غرب نیواورلئان روی داد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=81495

 




تاریخ: جمعه 31 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

 

تصویر جدید ناسا از کره مریخ




تاریخ: جمعه 31 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

کشف بقاياي کودکي ۳.۳ ميليون ساله به نام «سِلام»

اواخر سال ۲۰۰۰ ميلادي، يک دانشمند اتيوپيايي به نام «زِراي اَلِمسِگاد» در حين وارسي تپه‌هاي سنگي منطقه ديکيکا اسکلت کوچکي را از زير خاک بيرون کشيد که براي هميشه داستان زندگي او و جهان را دستخوش تغيير کرد.
زِراي اَلِمسِگاد مي‌گويد: «وقتي بالاي سر اسکلت رفتم و استخوان گونه آن را ديدم که از تکه سنگي ماسه‌اي بيرون زده، آن را برگردانده، از نزديک نگاهش کردم و از شدت تعجب دهانم باز ماند.»
اَلِمسِگاد خيلي زود متوجه شد که اين کشف در عرصه علم تاريخ ساز خواهد بود: «همان جا متوجه شدم که اين اسکلت متعلق به يک کودک از نياکان انسان امروزي است».
اين ديرين مردم شناس در ادامه توضيحاتش مي‌افزايد:‌ «فکر کنيد اين بچه را در تکه‌اي ماسه سنگ مي‌يابيد، در حالي که دندان کودک هنوز معلوم است، پيشاني بسيار صاف و عمودي دارد، دندان نيش کوچکي دارد...آن قدر نادر و غيرقابل باور است که خودم هم در شک بودم و نمي‌توانستم بپذيرم که موفق به اين کشف شده‌ام و اسکلت [اين کودک باستاني] را يافته‌ام.»
با وجود اين، زِراي اَلِمسِگاد تصميم گرفت تا زماني که تحقيقاتش درباره کشف فوق کامل نشده، آن را رسانه‌اي نکند. ازين رو، در سکوت کامل سنگواره يافت شده را با دقتي وسواس گونه آماده کرد و مورد وارسي قرار داد: «اسکلت در يک تکه ماسه سنگ فشرده پيدا شده بود و بايد ذراتش را دانه به دانه از اسکلت جدا مي کردم. براي همين هم، چند نفري به من توصيه کردند که تعدادي کاردان فني استخدام کنم، اما من گفتم نه، خودم اين کار را انجام خواهم داد، هر چقدر هم وقت ببرد مهم نيست. کار اين بچه را به شخص ديگري نمي‌سپارم.»
در پي اين تصميم، زِراي اَلِمسِگاد سال‌ها در آزمايشگاه خود به سر برد و همان طور که گفته بود ذرات ماسه را دانه به دانه از روي بقاياي کودک باستاني زُدود. اين پژوهشگر با استفاده از يک ميکروسکوپ قدرتمند، موفق شد جزئيات دندان درون جمجمه کودک را مشاهده کند و سن و جنسيت او را مشخص کند.
پس از شش سال پژوهش، اَلِمسِگاد اينک مي‌داند که کودک کشف شده دختربچه‌اي سه ساله بوده که حدود ۳.۳ ميليون سال پيش جان خود را از دست داده است
اکنون، زِراي اَلِمسِگاد در نظر دارد سنگواره اين دختر ۳.۳ ميليون ساله را - که نام «سِلام» را برايش برگزيده - به عنوان «کهن‌ترين کودک جهان» معرفي کند: «وقتي زمان کنفرانس مطبوعاتي رسيد، انگاري که زني آبستن بودم که بعد از ۹ ماه نوزادش را زاييده و - به رغم درد، به رغم زمان طولاني و خسته کننده دوران بارداري - لبخند و چهره شادش را مي‌بينيد که به همسر و پزشکش نگاه مي‌کند.»
اين محقق تاکيد مي‌کند که کشف او متعلق به همه ملت‌هاست: «کار من فراي ملت‌هاست، فراي مليت‌هاست، فراي قاره‌هاست - چرا که همه ساکنان اين کره زمين را به يکديگر پيوند مي‌زند.»

منبع: دانش و فن فارسی RF

 




تاریخ: جمعه 31 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

گوگل: حمله گسترده به حساب دهها هزار ایرانی در جی میل

سایت گوگل مالک سایت ایمیل "جی میل" از جاسوسی گسترده علیه کاربران این سایت در سه هفته اخیر در ایران خبر داد.
گوگل گفت: در طول سه هفته اخیر با بسیاری از اقدامات برای هک حساب دهها هزار نفر از شهروندان ایرانی مقابله کردیم و مانع از هک آنها شده ایم.
منبع این حملات هکری، ایران است. این تعداد اقدام برای هک حساب های جی میل، نشان دهنده یک رکورد در عملیات مقابله با هک در منطقه است.
زمان این حملات هکری و افراد مورد هدف نشان می دهد که این حملات با انگیزه سیاسی است.
نرم افزار مرورگر "کروم" وابسته به گوگل در کشف هک گروهی علیه حساب های جی میل سهم داشت. این عملیات هکری خیلی پیچیده نبود. در این اقدام، کاربران جی میل با ایمیل ناشناس روبه رو می شوند که در آن لینک سایتی قرار داده شده است و از آنها خواسته می شود تا برای بهتر شدن فعالیت جی میل، این لینک را کلیک کند.
با کلیک کردن روی این لینک، صفحه جعلی "جی میل" باز می شود که از این طریق رمز عبور کاربران، دزدیده می شود.
گوگل همچنین اعلام کرد بر حفظ امنیت کاربران خود تاکید دارد و این هک را به کاربران خود اطلاع داده است.
گوگل به کاربرانش به ویژه آنهایی که در ایران هستند خواست اقدامات بیشتر حفاظتی را برای امنیت و حفاظت از حساب کاربری خود داشته باشند.

جی میل سرویس پست الکترونیک (ایمیل) گوگل است که از سال 2004 آغاز به کار کرد و تعداد کاربران آن در ژوئیه سال 2009 به 146 میلیون نفر و در ژوئن 2012 نیز به 425 میلیون کاربر رسیده بود.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/279443

ایران بزرگترین دارنده گاز جهان شد

با گذشت 105 سال از کشف نفت، ایران برای نخستین بار با در اختیار داشتن 33.6 تا 33.7 تریلیون مترمکعب بزرگترین دارنده ذخایر گاز جهان شد و این در حالی است که مطابق با گزارش موسسه برتیش پترولیوم حجم ذخایر گاز روسیه با افت شدید به 32.9 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

جایگاه نفتی ایران از چهارم به سوم جهان پس از کشورهای ونزوئلا و عربستان ارتقا یافته است.

بر اساس ارزيابي‌ها ذخيره گازي كشورهاي جهان بالغ بر 187.3 تريليون متر مكعب در اواخر سال 2012 میلادی بوده است و اين ميزان، بر اساس ميانگين هاي كنوني توليد جهاني، تنها براي 56 سال آينده كفايت مي كند.

منبع:http://fararu.com/fa/news/152914

تهران به اندازه ۵۶۰ هزار ماشین جا دارد نه ۴میلیون

بزرگترین معضل تهران، ترافیک است. بخش بزرگی از وقت،‌ سلامت، پول و زندگی مردم در اتوبان ها و خیابان های تهران هدر می رود و آسیب می بیند. برای کم شدن بار ترافیک چه باید کرد؟
یعنی IT را اینقدر گسترش دهیم که بدون این که مردم نیازی به جابه جایی داشته باشند برای انجام اموراتشان، از داخل خانه شان با تلفن و اینترنت بتوانند کارهایشان را انجام دهند. این می تواند حدود 30 درصد سفرهای ما را کاهش دهد. مسئله بعدی حمل و نقل عمومی است، هم به صورت ریل و هم به صورت جاده ای، در روی سطح و چه در زیر سطح.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/279335

دختری پس از 26 سال قاتل پدرش را در اینترنت یافت!

یک دختر 36 ساله ساکن نیویورک توانست با کمک اینترنت قاتل پدرش را پس از 26 سال شناسایی کند.

به گزارش ایسنا، جوزلین مارتینز پس از قتل پدرش هرگز از پا نایستاد و به طور مستقل و با کمک اینترنت به جستجو در شبکه‌های اجتماعی و وب ‌سایت‌هایی نظیر فیسبوک و مای اسپیس پرداخت، ولی به نتیجه نمی‌رسید.

وی پس از دو سال جستجو در این سایت‌ها و نتیجه نگرفتن نهایتا به سایت "بک گراند" که اطلاعاتی راجع به افراد را از منابع مختلف جمع‌آوری می‌کند، مراجعه کرده و با یافتن نام "جوستو سانتوز" 43 ساله موفق به حل معمای قتل پدرش پس از 26 سال می‌شود. او با جستجو در این سایت متوجه می‌شود جوستو سانتوز، مدیرعامل یک شرکت سرایداری است.

به گزارش بی بی سی، سانتوز متهم است در نوامبر سال 1986 در حالی که 16 سال بیشتر نداشت، به دنبال یک مشاجره لفظی، خوزه مارتینز شهروند اهل دومینیکن را در مقابل رستورانش از ناحیه سر هدف گلوله قرار داده و به قتل می‌رساند. در سال 2006، دختر مقتول تصمیم می‌گیرد به طور شخصی برای یافتن قاتل پدرش دست به کار شود.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/279457

کشف چهارمین میزبان احتمالی حیات فرازمینی

پس از قمرهای تیتان و انسلادوس، به احتمال زیاد یکی دیگر از ماه‌های زحل نیز دارای پتانسیل اخترزیستی است. فضاپیمای کاسینی ناسا اخیرا شواهدی یافته است که نشان می‌دهد زمانی -و احتمال کماکان- اقیانوسی زیرزمین روی قمر یخ‌زده زحل، دیون، وجود داشته است.

این قمر با قطر 1125 کیلومتر دارای کوهی 800 کیلومتری به نام Janiculum Dorsa است. تصاویر تهیه شده توسط فضاپیمای کاسینی از چروک‌خوردگی 0.5 کیلومتری سطح این قمر در زیر کوه نشان دارد که نشانه‌ای از وجود اقیانوسی زیرسطحی در زمان شکل‌گیری کوه است.

نوا حموند، محقق دانشگاه براون و نویسنده مقاله‌ای درباره یافته‌های اخیر که در مجله Icarus منتشر شده است می‌گوید: «خمیدگی پوسته ماه در زیر کوه Janiculum Dorsa نشان می‌دهد که پوسته یخی زمانی گرم بوده است، و بهترین راه برای به دست آوردن این گرما آن است که در زمان شکل‌گیری این خط‌الراس، دیون اقیانوسی زیرسطحی داشته است.»

سایر قمرهای زحل که ممکن است دارای اقیانوس‌های زیرسطحی باشند، شامل انسلادوس و تیتان هستند. همچنین قمر مشتری، اروپا، به احتمال زیاد دارای هر دو نوع اقیانوس سطحی و زیرسطحی است. این قمرهای سیاره‌ای، اهداف اصلی ماموریت‌های جستجوی حیات در منطومه شمسی به شمار می‌روند.

بانی بوراتی از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) که رهبری گروه کاسینی برای مطالعه قمرهای یخ زده زحل را بر عهده دارد می‌گوید: «تصویری در حال شکل‌گیری است که نشان می‌دهد شاید دیون سنگواره فعالیت‌های شگفت‌انگیز ماه آبفشان زحل، انسلادوس باشد؛ و یا اینکه کپی ضعیف‌تری از آن به شمار رود. شاید در آینده معلوم شود که در مقایسه با آنچه ما قبلا تصور می‌کردیم، دنیاهای فعال دارای آب به مراتب بیشتری در منظومه شمسی وجود داشته باشد.»

منبع:http://www.khabaronline.ir/detail/298085/science/astronomy

يونان تعطيل شد

اتحادیه‌های كارگران و كارمندان یونان از امروز به نشانه حمایت از خبرنگاران اخراجی این كشور، دست به اعتصاب عمومی زده و یونان را با تعطیلی گسترده ای مواجه كرده اند.
اتحادیه سراسری كارگری (‌یسه)، اتحادیه سراسری كارمندی (‌اد- دی)، اتحادیه كارگران مبارزه، اتحادیه سراسری معلمین (‌المه) و دیگر اتحادیه‌ها و سندیكاه‌های یونان چهارشنبه شب در بیانیه‌های جداگانه، با انتقاد از اقدام دولت آتن مبنی بر تعطیل كردن شبكه‌های تلویزیون دولتی، اعلام كردند: كلیه ادارات دولتی و بخش خصوصی از امروز دست به اعتصاب زده و در محل كار خود حضور نخواهد یافت.
در پی اعتصاب عمومی كه از صبح امروز در سراسر یونان آغاز شده، كلیه كاركنان ادارات دولتی، خطوط اتوبوسرانی درون و برون شهری، خطوط ریلی، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها، مدارس، رسانه‌های خبری بخش خصوصی به نشانه حمایت از خبرنگاران و كاركنان شبكه‌های دولتی این كشور، برای ۲۴ ساعت اعتصاب كرده و دست از كار كشیده اند.
اتحادیه كنترل پروازهای فرودگاه‌های یونان نیز با انتشار بیانیه ای اعلام كرد كه هماهنگ با دیگر شهروندان این كشور و به حمایت از كاركنان و خبرنگاران شبكه‌های دولتی، به مدت چهار ساعت اعتصاب و هیچ پرواز داخلی و خارجی در این فرودگاه‌ها صورت نخواهد گرفت.
كشتی‌های یونان نیز در بنادر این كشور متوقف شده و رسانه‌های خبری در یونان در خاموشی كامل هستند

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/279489

 




تاریخ: جمعه 31 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

کودکان را مجبور به خالي‌کردن بشقاب غذا نکنيد

والديني که کودکان را وادار مي‌کنند غذا را کامل بخورند، لطفي در حق فرزندان خود نمي‌کنند. حذف‌کردن برخي از خوردني‌ها هم مشکل‌ساز است. اين عوامل با ارسال پيام‌هاي نادرست به کودک، خطر چاقي را افزايش مي‌دهند.

پژوهشگران آمريکايي بر اين عقيده‌اند که کودکان وقتي سير مي‌شوند بايد اجازه داشته باشند غذاي خود را نيم‌خورده رها کنند. اجبار به ادامه‌ي خوردن علاوه بر انباشت کالري غير ضرور در بدن، تأثير رواني خاصي دارد که در نهايت خطر چاقي را افزايش مي‌دهد.

بيشترين سخت‌گيري در خالي‌کردن بشقاب را پدرها در برابر پسرانشان نشان مي‌دهند. به گفته يکي از اعضاي انجمن پزشکان کودک در آلمان، «اين رفتار سبب مي‌شود کودکان حساسيت لازم به حس گرسنگي يا سيري خود را از دست بدهند و به‌جاي گوش کردن به پيام‌هاي جسماني خود، تحت تأثير عوامل خارجي همچون غذاي فراوان قرار گيرند».

به اعتقاد کارشناسان، بهتر است کودکان به تغذيه صحيح عادت داده شوند؛ ميوه و سبزيجات فراوان به رژيم غذايي‌شان افزوده و امکان دسترسي‌شان به تنقلات با رعايت اعتدال فراهم شود.

نقش پدر و مادر به‌عنوان الگوي درست نيز از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. کودکاني که در معرض تصميم‌گيري قرار مي‌گيرند، بهتر است پيش‌تر آموخته باشند که نبايد بشقاب را با انبوهي از خوردني‌ها انباشت. آنان بايد بدانند که دو بار غذا برداشتن، بهتر از نيم‌خورده رها کردن غذاست.

منع کودکان، چاقي و پيامدها

پژوهشگران آمريکايي همچنين مي‌گويند کودکاني که از دسترسي به خوراکي‌هاي مشخصي منع مي‌شوند، از سنين آغازين زندگي به سمت چاقي مي‌روند. به گمان دانشمندان، چندين برابر شدن ولع کودک به خوراکي‌هايي که از آن‌ها منع شده، نقش مهمي در اين زمينه دارد. از چاقي به‌عنوان "بيماري قرن ۲۱" نام برده مي‌شود.

دانشمندان دانشگاه مينسوتا در آمريکا براي رسيدن به داده‌هاي بالا رفتار غذايي ۲ هزار و ۲۰۰ کودک و نوجوان را با ميانگين سني ۱۴ سال همراه با برخورد والدين آن‌ها بررسي کردند.

شمار کودکان و بزرگسالان چاق در بسياري از کشورها به شدت در حال افزايش است. اين افراد به طور افراطي غذاهاي شيرين و چرب مي‌خورند. متخصصان تغذيه تا حدودي هم سياست‌هاي صنايع غذايي را مسئول شيوع چاقي مفرط مي‌دانند.

تغيير الگوي تغذيه، گسترش شهرنشيني و کم‌تحرکي از جمله عواملي هستند که در شيوع چاقي يا بروز بيماري‌هاي جسمي و روحي فراوان نقش بسزايي دارند.

دانشمدان بارها در مورد تأثيرات منفي چاقي در کودکي و نوجواني هشدار داده‌اند. پيش از اين نتيجه پژوهش‌هايي منتشر شده‌اند که بر اساس آن‌ها نارضايتي از اندام در دوران بلوغ، پيامدهاي جبران‌ناپذيري در سنين بزرگسالي دارد.

منبع: دانش و فن فارسی DW.DE

درآمد ماهیانه هر کودک کار چقدر است؟

طبق آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران 1 میلیون و 700 هزار کودک در ایران به صورت مستقیم درگیر کار هستند و بررسی‌ها نشان می دهد هر کودک ماهیانه 80 تا 100 هزارتومان درآمد دارد. سازمان جهانی کار اعلام کرده است که 215 میلیون کودک 5 تا 14 ساله کشورها در دام کار گرفتار هستند.
روز جهانی مبارزه با کار کودک که برابر با 12 ژوئن (22 خردادماه) است

به دلیل اهمیت موضوع مبارزه با کار کودک، این پرونده در قالب یکی از مقاوله نامه ها و معاهدات بین المللی کار پذیرفته شده و به کشورهای مختلفی از سراسر جهان به عضویت آن درآمده اند. سازمان جهانی کار دارای 8 مقاوله نامه بنیادین است که دو مورد از آنها به کار کودک می پردازد.
مقاوله نامه شماره 138 که به تعیین سن حداقل کار کودک و مقاوله نامه 182 که محو بدترین اشکال کار کودک را دنبال می کند توسط ایران در سال 80 پذیرفته شد و ایران به آن پیوسته است.
ایران به مقاوله نامه 138 درباره کار کودک نپیوسته است.

با وجود متفاوت بودن آمارها اما گفته می شود بین 170 تا 250 میلیون کودک در کشورهای مختلف به کار گرفته می شوند و طبق آمار ارائه شده توسط مرکز آمار ایران که در سال 85 ارائه شد 1 میلیون و 700 هزار کودک به صورت مستقیم در ایران درگیر کار هستند.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/325386

بیکاری ۳۲ نفر و تعویق سه ماه حقوق کارگران فرش باستان یزد

بیکاری ۳۲ کارگر کارخانه فرش باستان: این کارگران به سبب افزایش مشکلات کارخانه بعد از اتمام قرارداد کاری‌شان تعدیل شده‌اند.

علاوه بر بیکاری ۳۲ کارگر با سوابق ۳ تا ۱۲ سال، سه ماه از حقوق بیش از ۷۰ کارگر این کارخانه از آغاز سال جدید پرداخت نشده است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=80436

افزایش حقوق معلمان نصف تورم واقعی بوده است

میانگین حقوق فرهنگیان به ازای ۲۴ ساعت تدریس در مقاطع راهنمایی و دبیرستان و ۳۰ ساعت تدریس در مقطع ابتدایی ۷۰۰ هزار تومان است که با توجه به تورم افسار گسیخته‌ای که دامنگیر کشور شده، قدرت خرید آنان را به صورت روزانه کاهش می‌دهد.

افزایش حقوق معلمان و فرهنگیان در سال‌های اخیر نصف تورم واقعی بوده است که قدرت خرید آنان را کاهش داده و وضعیت معیشتی‌شان را بد‌تر کرده است.

هر ماه مبلغی معادل ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان برای بیمهٔ طلایی از حقوق معلمان کسر می‌کنند که نصف این مبلغ (سهم وزارت آموزش و پرورش) بعد از یکی دوماه به حساب آنان بازگردانده می‌شود اما یک سال است که آموزش و پرورش سهم خود را به حساب معلمان باز نمی‌گرداند.

نحوهٔ اجرای طرح هوشمند سازی مدارس: یک اتاق را در هر مدرسه به این طرح اختصاص داده‌اند، کامپیوتری قدیمی را تعمیر کرده و به همراه یک ویدیو پروژکتور آنجا قرار می‌دهند. سپس مدعی می‌شوند سالانه ۷ هزار مدرسه را هوشمند کرده‌اند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=80622

اشتغال بیش از ۱۵ میلیون کودک به عنوان خدمتکار

سازمان بین المللی کار (ILO) در روز جهانی منع كار كودك با انتشار گزارشی شمار کودکان بین هفت تا ۱۵ سال كه در سراسر جهان به عنوان خدمتکار خانگی کار می‌کنند را نگران كننده دانست.

حدود ۱۵/۵ میلیون کودک در سراسر جهان به عنوان کارگر خانگی در وضعیت دشوار و اغلب شرایط برده وار در خانه‌های مردم کار می‌کنند.

وظایفی مانند نظافت، اتوکشی، آشپزی، باغبانی، نگهداری از کودکان یا مراقبت از سالمندان را انجام می‌دهند. برخی از این کودکان اصلا دستمزدی دریافت نمی‌کنند و به گفته برخی از نوجوانان، کارفرمایانشان به آن‌ها گفته‌اند که در حقشان لطف می‌کنند. بیش از ۵۹ درصد این کارگران دختر هستند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=80873

كاركنان شركت راه‌آهن فرانسه اعتصاب كردند

کارکنان شرکت راه آهن فرانسه از امروز – چهارشنبه – به مدت دو روز دست از كار می‌كشند.

این اعتصاب در اعتراض به سیاست‌های جدید دولت فرانسه در بخش حمل و نقل صورت می‌گیرد و انتظار می‌رود اكثر كاركنان راه‌آهن در آن شركت كنند.

اعتصاب كاركنان راه‌آهن فرانسه به دعوت کنفدراسیون دموکراتیک کار، کنفدراسیون عمومی کار و اتحادیه ملی سندیکاهای خودمختار صورت می‌گیرد.

احتمال می‌رود این اعتصاب با توجه به گستردگی دامنه آن، اختلالات جدی را در بخش حمل و نقل فرانسه ایجاد كند.

اعتصاب كاركنان راه‌آهن هم‌زمان با اعتصاب كاركنان بخش كنترل هوایی فرانسه صورت گرفته كه باعث لغو ده‌ها پرواز در این كشور و سرگردانی مسافران شده است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=80775

خوردنی‌هایی که شکم شما را بزرگ می‌کند

 کلم باعث ایجاد باد و نفخ می‌شود
سبزی‌های خانواده کلم، مانند کلم بروکلی تا حد زیادی باعث ایجاد نفخ و باد می‌شوند. از آنجایی که سبزیجاتی مانند کلم کالری اندکی دارند، می‌توانند برای دستیابی و حفظ تناسب اندام مؤثر باشند، از سوی دیگر کلم در بسیاری از دستور تهیه غذاهای رژیمی وجود دارد. بنابراین باید از ترفندهای خانگی استفاده کرد؛ اضافه کردن چند دانه زیره یا رازیانه هنگام تهیه غذا می‌تواند مؤثر باشد، این ادویه‌ها علاوه بر اینکه طعم دلپذیری به غذا می‌دهند، مشکلات گوارشی را نیز برطرف می‌کنند.
 حبوبات روده‌ها را تحریک می‌کنند
حبوباتی مانند نخود، عدس یا لوبیا جزو خوراکی‌های رژیمی و بسیار مغذی هستند. بنابراین در رژیم‌های معتدل غذایی جایگاه ویژه‌ای دارند. با این حال، به دلیل وفور فیبرهای سخت و چربی‌ها به میزان قابل توجهی روده‌ها را تحریک کرده و باعث بروز نفخ می‌شوند. برای اجتناب از این مضرات، همیشه شب قبل از مصرف باید حبوبات را خیس کنید. سپس آنها را آبکشی کرده و خوب بشویید، سپس بار دیگر آنها را خیس کنید تا به‌طور کامل ترد شود. یک نکته طلایی، هیچ گاه ابتدای طبخ حبوبات به آنها نمک اضافه نکنید زیرا نمک پوست حبوبات را سفت می‌کند.
 نان سفید باعث ورم می‌شود
نان سفید از دیگر خوراکی‌هایی است که می‌تواند باعث تورم شکم شود؛ بنابراین بهتر است نان‌های کامل را برای مصرف در اولویت قرار دهید. نان‌های کامل که سرشار از فیبر هستند، عمل گوارش را آسان می‌کند و احساس سیری به فرد می‌دهد. همچنین برای مصرف ماکارونی، نان یا بیسکوئیت نیز از انواع کامل و سبوس‌دار آنها استفاده کنید. استفاده از محصولات با فرآوری زیستی یا ارگانیک برای فرآورده‌های کامل در اولویت قرار دارند زیرا مقدار زیادی آفت کش در غلاف غلات معمولی وجود دارد.
 هضم دشوار شیر
شیر، خامه و دسرهای شیری حاوی لاکتوز هستند، لاکتوز ماده‌ای است که باید با استفاده از آنزیم لاکتاز هضم شود. میزان لاکتاز در سیستم بدنی برخی افراد کافی نیست، بنابراین برای هضم شیر با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند. افرادی که با این مشکل مواجه‌اند باید بیشتر از ماست استفاده کنند، ماست از شیر تخمیر شده حاصل می‌شود و حاوی باکتری‌هایی است که به هضم آن کمک می‌کند. 
 نوشیدنی‌های گازدار
نوشیدنی‌های گازدار و سودا به سرعت باعث ایجاد تورم شکم می‌شوند. از سوی دیگر این نوشیدنی‌ها که از لحاظ تغذیه‌ای بسیار فقیر و حاوی مقدار بسیار زیادی قند یا مواد شیرین‌کننده هستند، تمایل به مصرف شیرینی‌ها را افزایش می‌دهند. آب‌های معدنی گازدار نیز سرشار از املاح هستند و تورم شکم را با خود به همراه دارند. به‌طور کلی از مصرف نوشیدنی‌های گازدار هنگام صرف غذا اجتناب کنید و آب را نیز جرعه جرعه بنوشید.  
 آدامس‌ها
آدامس‌ها موجب ورود هوا به شکم و در نتیجه بروز تورم آن می‌شوند. گاهی اوقات جویدن آدامس مانع از هرزه خوری می‌شود اما بهتر است در مصرف این ماده اعتدال رعایت شود!
غذاهای چرب روند گوارش را کند می‌کنند
تمام خوراکی‌های بسیار چرب مانند چیپس‌ها، خوراکی‌های سس‌دار، بیسکوئیت‌های اشتهاآور و شیرینی‌های خامه‌ای روند هضم طولانی و پیچیده‌ای دارند، بنابراین موجب بروز نفخ می‌شوند. از سوی دیگر، خوراکی‌های مذکور، موادی هستند که موجب چاقی نیز می‌شوند، به همین دلیل مصرف آنها را به مناسبت‌ها و جشن‌ها محدود کنید.

منبع:http://zirnevisonline.com/fa/news/362

برنج کدام کشورها بیشترین آلودگی را دارد؟

کادمیم فلز سنگینی است که برنامه محیط زیست سازمان ملل آن را یک ماده سمی خوانده و موجب سرطان، نارسایی کلیوی و بیماری‌های دیگر می‌شود.نتایج یک تحقیق از 12 کشور در چهار قاره نشان داد که محصول برنج بنگلادش و سریلانکا بیشترین سطح "کادمیم" را دارد.

این کشورها شامل کامبوج، فرانسه، غنا، هند، ایتالیا، ژاپن، نپال، اسپانیا، تایلند و آمریکا نیز بوده‌اند. همچنین مطالعات میدانی در چین انجام گرفته است. صنایع سنگین با انتشار آب آلوده به رودخانه‌ها و دریاچه‌ها مسئول سطح بالای کادمیم در محصولات کشاورزی هستند.

منبع دیگر آلودگی محصولات به کادمیم که شایع‌تر بوده اما شدت کمتری دارد، کود فسفات است. البته تا زمانی که کود به میزان مناسب مورد استفاده قرار گیرد، خطری برای سلامتی نخواهد داشت.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/279203

استخدام غیرقانونی 25000 نفر در دولت

با توجه به تذکرات فراوان به دولت، وزیر آموزش و پرورش، اخیرا اقدام به استخدام غیرقانونی ۲۵ هزار نیرو در وزارت آموزش و پرورش کرده است.
قرار بود این تعداد به صورت موقت در آموزش و پرورش مشغول به فعالیت شوند، ولی با بررسی های انجام شده متوجه شدیم تمامی قراردادها به صورت پیمانی بسته شده است. این در حالی است که وزیر محترم خلاف این را گفته بود.
 از این ۲۵ هزار نیروی کار، ۵ هزار نفر کارشناس علوم قرآنی، ۱۵ هزار نفر مستخدم و ۵ هزار نفر نیز نیروی متفرقه می باشند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/279244

چرت کارمند بانک 22 میلیارد یورو آب خورد

یک کارمند بانک در آلمان به دلیل چرت ناگهانی، به جای واریز 62 یورو، مبلغ 22.222.222.222 یورو را واریز کرد.
او هنگامی که چرت می زد انگشتش برای مدت زمانی روی کلید 2 باقی ماند به همین دلیل این عدد بزرگ تایپ و واریز می شود.
البته انتقال این مبلغ کلان پس از اعلام هشدار خودکار سیستم بانک، بازنگری و از عملی شدن آن جلوگیری می شود.
به دلیل این اشتباه، مدیر این بانک از کار برکنار شد. او هم به همین دلیل به دادگاه شکایت کرد.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/279239

 




تاریخ: جمعه 31 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

در این شرایط اقتصادی فوق‌العاده بحرانی، تو به چه می‌خندی؟




تاریخ: جمعه 31 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

 

 

4.ماشين‌ها و صنايع جديد

الف.ماشين، آن‌طور که هست

       انقلاب در شيوه توليد، که در کارگاه با نيروي کار شروع شد، در اينجا با ابزار کار آغاز مي‌گردد.

      تمام ماشين‌آلات پيشرفته مرکب از اين قسمت‌ها هستند. 1. مکانيسم موتور؛ 2. مکانيسم انتقال (نيرو)؛ 3. ابزار يا ماشين کار. ([373]ص357)

      انقلاب صنعتي قرن هجده با ماشين کار آغاز شد. آنچه که مشخصه آن‌را بيان مي‌دارد اين است که ابزار- در يک شکل کم و بيش اصلاح شده- از انسان به ماشين منتقل شده، و به وسيله ماشين با مديريت انسان به کار گرفته مي‌شود. در ابتدا مهم نيست که نيروي محرکه عامل انساني باشد و يا يک عامل طبيعي. تفاوت عمده در اين است که بشر تنها اندام‌هاي خود را به کار مي‌گيرد در صورتي که ماشين مي‌تواند در محدوده معيني، هر تعداد ابزار را که لازم باشد به کار بگيرد. (چرخ طيار1، يک دوک؛ ژني2، 12 تا 18 دوک).

      در چرخ طيار، تا کنون نه رکاب، يعني نيروي محرکه، بلکه دوک (نخ‌ريسي) است که از انقلاب صنعتي متاثر گشته است- در ابتدا هنوز در همه جا، بشر هم نيروي محرکه است و هم مراقب جريان پيشرفت کار3. انقلاب ماشين کار برعکس، در ابتدا تکميل ماشين بخار را به صورت يک ضرورت در آورد، و بعدا" نيز آن را به انجام رساند. ([386.377]صص361.362)

      دو نوع سيستم ماشين‌ها در صنايع جديد: يا به صورت (1) همکاري ماشين‌هاي مشابه (دستگاه نيرو power-loom، ماشين بسته‌بندي، که کار چندين کارگر جزء کار را به وسيله ترکيبي از ابزارهاي مختلف ادغام مي‌نمايد)، در اين حالت هماهنگي فني از قبل به وسيله سيستم انتقال و نيروي محرکه فراهم مي‌شود؛ و يا (2) سيستم ماشيني، که ترکيبي از ماشين‌هاي جزء کار مختلف است (ماشين نخ تابي spinning-mill). مبناي طبيعي اين يک، تقسيم کار در کارگاه مي‌باشد. اما به يک‌باره تفاوتي اساسي ايجاد مي‌گردد. در کارگاه مي‌بايستي هر پروسه جزء با کارگر وفق داده شود؛ در اينجا اين امر ديگر ضرورتي ندارد- پروسه کار مي‌تواند به طور مطلوبي اجزاء متشکله‌اش تجزيه گردد، که سپس براي اين که در سلطه  ماشين‌ها قرار گيرد، به علم و يا تجربه متکي به آن سپرده مي‌شود. در اينجا نسبت کمّي گروه‌هاي مختلف کارگران به صورت نسبت گروه‌هاي مختلف ماشين‌ها تکرار مي‌گردد. ([378.379]صص363.366)  

      در هر دو حالت کارخانه به صورت يک آدم مکانيکي بزرگ در مي‌آيد (خيلي تکامل‌يافته‌تر، يعني در سطحي که تنها اخيرا" به آن دست يافته است) و اين شکل کافي آن خواهد بود. ([379]ص367). و کامل‌ترين شکل آن آدم مکانيکي ماشيني (machine-building automaton) است، که پايه‌هاي کار دستي و کارگاهي صنايع بزرگ را منسوخ نمود، و بنابراين شکل تکامل يافته مجموعه ماشين‌ها را براي اولين بار به وجود آورد. ([384.386]صص369.372)

      رابطه ميان دگرگون نمودن شاخه‌هاي مختلف (صنعت)؛ تا وسايل ارتباطي. ([383]ص371)

      در کارگاه ترکيب کارگران يک ترکيب ذهني است. در اينجا يک ارگانيسم مکانيکي توليد به طور عيني وجود دارد که کارگر آن را در مقابل چشم‌هايش مشاهده مي‌کند، و اين که تنها از طريق کار جمعي مي‌تواند عمل نمايد؛ خصلت تعاوني پروسه کار حالا به صورت يک ضرورت فني (تکنيکي) در مي‌آيد. ([366]ص372)

      نيروهاي توليدي که از تعاون و تقسيم کار سرچشمه مي‌گيرد براي سرمايه هيچ‌گونه هزينه‌اي در بر ندارد؛ نيروهاي طبيعي: بخار، آب هم هزينه‌اي به وجود نمي‌آورد. حتا نيروهايي که به وسيله علم کشف مي‌شوند، هزينه‌اي ايجاد نمي‌نمايند. اما اين نيروها تنها با وسايل مناسبي تحقق مي‌يابند، که فقط با قيمت‌هاي سرسام‌آوري قابل ساختن است؛ به همين ترتيب هزينه ماشين‌هاي کار هم خيلي بيشتر از ابزارهاي قديمي مي‌باشد. اما اين ماشين‌ها عمر خيلي طولاني‌تري دارند، و عرصه توليد بسيار بزرگ‌تري را هم نسبت به ابزار شامل مي‌گردند؛ بنابراين آن‌ها در مقايسه با ابزار، نسبتا" سهم خيلي کوچک‌تري از ارزش را به محصول منتقل مي‌نمايد، و از اين‌رو خدمات بلاعوضي که به وسيله ماشين‌ انجام مي‌شود(که در ارزش محصول منعکس نمي‌گردد) خيلي بيشتر از مورد ابزار است. ([387.388.390]صص374.375.376)

      کاهش هزينه از طريق تمرکز توليد در صنايع جديد نسبت به کارگاه بسيار زيادتر است. ([388]ص375)

      قيمت کالاهاي ساخته شده ثابت مي‌کند که تا چه اندازه ماشين باعث ارزان شدن محصولات گشته، و اين که بخشي از ارزش که به ابزار کار مربوط مي‌شود به طور نسبي افزايش داشته اما به طور مطلق کاهش يافته است. بهره‌وري ماشين به وسيله ميزاني که ماشين‌ جايگزين نيروي کار انساني مي‌گردد، سنجيده مي‌شود. مثال‌ها. ([390-392]صص377-379)

      با فرض اين که يک خيش بخار جايگزين 150 کارگر، با دستمزد سالانه 3000 پوند گردد، اين دستمزد ساليانه نمايان‌گر تمام کاري که به وسيله آنان انجام گرفته نيست، بلکه فقط کار لازم را نشان مي‌دهد- در هر صورت، آن‌ها به علاوه کار اضافي هم انجام مي‌دهند. اگر قيمت خيش بخار 3000 پوند باشد، در هر حال اين بيان پولي تمام کار نهفته شده در آن است. بنابراين، اگر ماشين‌ به ميزان نيروي کاري که جايگزينش مي‌گردد ارزش داشته باشد، نيروي کار نهفته شده در آن هميشه خيلي کم‌تر از نيروي کاري است که به وسيله آن جايگزين مي‌شود. ([392]ص380)

      به عنوان يک وسيله کاهش قيمت محصول، ماشين‌ بايستي کم‌تر از ميزان کاري که جانشين‌اش مي‌گردد ارزش داشته باشد.- اما براي سرمايه‌، ارزش آن بايستي کم‌تر از ارزش نيروي کار ايجاد شده به وسيله آن باشد. بنابراين، ماشين‌هايي که در انگلستان به صرفه نيست، ممکن است در آمريکا با صرفه باشند (به عنوان مثال، براي سنگ خردکني). از اين‌رو، ماشين‌هايي که در گذشته در نتيجه محدوديت‌هاي قانوني معيني، سرمايه‌‌شان را بر نمي‌گرداندند، ممکن است به طور ناگهاني ظهور کنند. ([393-94]صص380-81)  

ادامه دارد

انگلس فردريک؛ درباره كاپيتال مارکس ترجمه ج. آزاده، صص94لغایت97چاپ يكم سال 1358 انتشارات مازيار

 

1 – چرخ طيار = spinning wheel.                         

2 – ژني = jenny، هر دو ماشين‌هاي نخ ريسي هستند.(م)

3 – مثل کوزه‌گري که با پايش چرخ کوزه‌گري را مي‌چرخاند و با دست کوزه مي‌سازد. (م)




تاریخ: جمعه 31 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

آبياري مزارع جنوب تهران با فاضلاب!

معاون عمرانی استاندار تهران: درباره آبیاری مزارع سبزیجات جنوب تهران با آب فاضلاب و هشدار وزارت بهداشت مبنی بر شیوع بیماری‌های مربوطه، گفت: با توجه به اینکه کانال‌های سطحی در این مناطق زیاد است و شیب زمین از شمال به جنوب بوده، اکثر آب‌ها و پساب‌ها به دشت‌های جنوب روان می‌شود و چون این آب‌ها هزینه‌ای برای کشاورزان ندارد، متاسفانه گاهی برای آبیاری مزارع مورد استفاده قرار می‌گیرد.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/279113

درباره واردات برنج‌های آلوده

کارشناسان این اداره با جمع‌آوری نمونه‌هایی از چند نوع برنج خارجی وارداتی، به آزمایش آنها از نظر میزان سم مایکوتوکسین، سرب، آرسنیک و کادمیوم پرداختند. پس از این آزمایش‌ها مشخص شد که 13نوع از برنج‌های خارجی وارداتی مشکل دارند و مصرف آنها برای مردم زیان‌آور است.

براساس استانداردهای بین‌المللی (کدکس) و استانداردهای داخلی باید میزان این سموم به‌علت آنکه آرسنیک، کادمیوم و به‌ویژه سرب از فلزات سنگین هستند، صفر باشد. آزمایش کارشناسان نشان داد که میزان سم مایکوتوکسین در حد صفر است و مشکل خاصی ندارد ولی سرب در همه برنج‌ها موجود است و در برخی انواع آن این میزان بسیار بالاست.مدیرکل وقت استاندارد استان تهران نیز گفت: آرسنیک موجود در این برنج‌ها از حد مجاز استاندارد بالاتر بوده و خطرناک است اما از نظر وجود کادمیوم در حد استاندارد است.
منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/325312

چگونه با آمار دروغ مي گويند؟

دكتر تقوي : مي توان با آمار بازي كرد و نتايج دلخواه به دست آورد اما نمي توان افزايش نرخ تورم را در كنار ضريب جيني با هم داشت.

«كاهش ضريب جيني به معني كاهش اختلاف درآمدي بين دو دهك ثروتمند و فقير جامعه است. يعني در اين شرايط بايد دهك فقير جامعه ثروتمند تر و دهك ثروتمند فقيرتر شده باشند. واقعيت نشان مي دهد كه اين ادعا غلط است.»

«اما در ده سال گذشته به دليل افزايش تورم ميزان قدرت خريد گروه هاي فقير و متوسط به دليل دريافت حقوق ثابت به شدت كاهش يافته است و در عين حال به قدرت خريد دهك هاي بالا افزوده شده است.»

«تاثير نرخ تورم بر همه دهك يكسان نيست و دهك هاي پايين تر از افزايش سطح عمومي قيمت ها بيشتر متاثر مي شوند. از سوي ديگر ممكن است كه دهك هاي ثروتمند در نتيجه تورم و افزوده شدن ارزش دارايي ها قدرت خريد بيشتري پيدا كنند. بر اين اساس ضريب جيني در اين شرايط بايد افزايش پيدا كند.»

«نمي دانم آمار اعلام شده از سوي مركز آمار با چه شگردي تهيه شده است اما به لحاظ اقتصادي نمي توان كاهش ضريب جيني به همراه افزايش دوبرابري نرخ تورم را توجيه كرد. چرا كه در حال حاضر شاهد آن هستيم كه گروه هاي فقير، فقيرتر و گروه هاي ثروتنمد، ثروتمندتر شده اند.»

منبع:http://zirnevisonline.com/fa/news/160

 ایران به جای پول برق از پاکستان گندم می‌گیرد

 وزیر نیرو با تاکید بر این‌که ایران 40 میلیون دلار از پاکستان در ازای صادرات برق طلب دارد، گفت: پاکستان اجازه خواست که به جای پول، به ایران گندم بدهد که با این موضوع موافقت شده است.
گندم‌ پاکستان مورد تایید نیست
درحالی که پاکستان خبر از صادرات گندم به ایران به جای پرداخت بدهی برقی خود می دهد، سازمان حفظ نباتات اعلام می کند که گندم‌های هندی و پاکستانی مورد تایید نیستند.
گرچه مدتها‌ست مسئولان هندی و پاکستانی برای صادرات گندمی که حتی خود به آلوده بودن آن اذعان دارند، تلاش می‌کنند تا شاید بازاری برای محصول‌شان بیابند و بهای دیگر محصولات خریداری شده از ایران را با صادرات گندم بپردازند اما دیگر کشور‌ها مانند کره جنوبی حتی برای تولید خوراک دام خود هم حاضر به دریافت گندم از این کشور‌ها نشده‌اند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/279007

۷ میلیون کودک ایرانی را چطور به مدرسه‌ها باز می‌گردانید؟

از رئیس جمهور آینده کشور پرسیده شده است: «برنامه شما برای بازگرداندن بیش از هفت میلیون کودک در سن آموزش و دور مانده از تحصیل به چرخه آموزش چیست؟»

«این کودکان جهت بازی و تفریح و توسعه اوقات فراغت خویش از تحصیل باز نمانده‌اند بلکه علت اصلی ریزش این کودکان از این چرخه، فقر و کم در‌آمدی خانواده‌ها است و متاسفانه درصد بالایی از این کودکان جذب بازار کار می‌شوند.»

«این معضل از محلات حاشیه‌ای شهرهای بزرگ تا شهرهای دور و محروم نظیر شهرهای مرزی و روستاهای دورافتاده مشاهده می‌شودکه بسیاری از ساکنین آن‌ها نه تنها از آموزش و بهداشت بلکه از حداقل نیازهای اساسی مانند تغذیه و آب آشامیدنی سالم نیز محروم‌اند.»

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=80407

تاخیر سه ماهه در پرداخت حقوق ۴۰ کارگر نساجی تابان

کارگران این كارخانه كه تعدادشان ۴۰ نفر است به علت مشکلات مالی کارخانه، سه ماه متوالی حقوق دریافت نکرده‌اند.تعداد کارگران کارخانه نساجی تابان یزد را در سالهای گذشته ۳۲۰ نفر بوده است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=80347

انتقاد از جابه‌جایی كارگران در شركت‌های زیرمجموعه كشتیرانی

کارگران شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی به منظور تنبیه و تشویق میان شركت‌های زیر مجموعه كشتیرانی جا به جا می‌شوند اما این موضوع خلاف قانون است.
بیش از ۱۹۰۰ کارگر شاغل در شرکت جمهوری اسلامی است. این شرکت به ۱۴ کشتیرانی با نام‌های مختلف تقسیم شده که تنها ۳ شرکت دارای کشتی است.
۱۱ شرکت دیگر در حالی نامشان را کشتیرانی گذاشته‌اند که صاحب یک شناور نیز نیستند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=80113

جلوگیری شهرداری از تعمیر سكونت‌گاه کارگران كوره‌پزخانه‌ها

۲۵ خانوار در هر کارخانه زندگی می‌کنند که برای هر ۵ خانوار یک سرویس بهداشتی و حمام وجود دارد.

هیچگونه نظارت و محدودیتی برای کار کردن کودکان کارگران در کوره پزخانه‌های شمس آباد وجود ندارد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=80320

انفجار دیگ بخار باعث سوختگی سه کارگر شد

انفجار دیگ بخار در یک کارگاه تولیدی شهرستان ورامین باعث سوختگی سه کارگر شد.
شامگاه روز گذشته (۲۰خرداد ماه) بر اثر انفجار دیگ بخار در یک کارگاه تولیدی «فوم ویونیلیت» واقع درجاده ترخان شهرستان ورامین سه کارگر دچار سوختگی شدید شدند و با تلاش نیروهای مردمی این کارگران نجات یافتند.
با انفجار این دیگ آهنی و پرتاب قطعات آن به اطراف، علاوه بر سوختگی سه کارگر این کارخانه، کارگاههای مجاور نیز متحمل خسارت زیادی شده‌اند. 
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=80362

 




تاریخ: جمعه 31 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

قانون طبیعت استتار طبیعی: موجودات زنده تحت تاثیر محیطی قرار می‌گیرند که در آن زندگی می‌کنند.




تاریخ: جمعه 31 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

سرمنشا تکامل پرندگان

فسيل اين پرنده 160 ميليون ساله در چين کشف شد فسيل شناسان موفق به يافتن فسيلي در چين شده اند که ممکن است اولين موجود در خط تکاملي پرندگان باشد.

قدمت اين موجود که آثار چيزي شبيه به پر بر آن هست ۱۶۰ ميليون سال است.دانشمندان به آن نام آرورنيس يا "مرغ سحر" داده اند.

اهميت اين کشف که جزئيات آن در نشريه نيچر تشريح شده اين است که به درک چگونگي تکامل پرندگان از دايناسورها کمک مي کند و همچنين به درک اين موضوع که پرواز با بال چگونه آغاز شد.

اين فسيل روي تخته سنگي حک است که از بستر مشهور فسيل ها در استان لايونينگ بيرون کشيده شده.

اين موجود با ۵۰ سانتيمتر قد از نوک منقار تا دم تقريبا اندازه مرغ است. استخوان بندي آن خيلي بدوي است بنابراين به گفته محققان درست در نقطه آغازين شکل گيري پرندگان قرار مي دهد.

اين مطالعه را پاسکال گودفرويت از موسسه سلطنتي علوم طبيعي بلژيک هدايت کرده است.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی 13/03/1392

شواهدی از وجود آب شرب روی مریخ

ناسا اعلام کردند کاوشگر فرصت (آپورچونیتی) به شواهد جدیدی از وجود آب اولیه بر روی مریخ دست یافته که احتمالا قابل شرب بوده است
کاوشگر فرصت که انرژی مورد نیاز خود را از خورشید تامین می‌کند، 10 سال است که به مریخ رفته و هنوز به خوبی کار می‌کند. این کاوشگر به تازگی قدیمی‌ترین صخره مریخ موسوم به "اسپرنس 6" را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.
این سنگ حاوی شواهدی است که بالقوه نشان می‌دهد آب حامی حیات، زمانی به وفور بر روی مریخ جریان داشته و کانی‌های رسی را از خود به جا گذاشته است.
استیو اسکوایر، مجری این تحقیقات از دانشگاه کورنل گفت: این شواهد قدرتمندی است که حاکی از آن است که آب با این سنگ‌ها در تعامل بوده، شیمی آن را دستخوش تغییر کرده و کانی شناسی آن را به شیوه قابل توجهی تغییر داده است.
وی این تحقیقات را به عنوان یکی از مهمترین ماموریت‌های فرصت طی یک دهه حضور خود در مریخ توصیف کرد چرا که شیمی بسیار متفاوتی را نسبت به اکتشافات پیشین درباره وجود آب روی سیاره‌ای نشان می‌دهد که اکنون کاملا خشک است.
دانشمندان معتقدند، زمانی آب بسیار زیادی بر روی مریخ جریان داشته و از میان صخره‌ها، سنگ‌ها و برخی شکستگی‌ها می‌گذشته و رسوبات بسیاری را بر جا گذاشته است.
این تحلیل‌ها نشان دهنده اثری از نوعی آب قابل آشامیدن است که در یک میلیارد سال نخست عمر مریخ بر روی آن جریان داشته است.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/324951

اعتراض موثر مدافعان حقوق زنان

در پي اعتراض جدي فعالان حقوق‌ زنان، شبکه اجتماعي فيس‌بوک تصميم گرفت از اين به‌بعد سايت‌ها و پست‌هايي را که جنبه صرف سکسي دارند يا به‌طور مستقيم و غيرمستقيم تحقير زنان و خشونت عليه‌ آنان را رواج مي‌دهند، حذف کند.

عکس‌هاي زناني که صورتشان خونين است و آثار تجاوز را نشان مي‌دهد، تاکنون در فيس‌بوک کم نبوده است. تا به‌حال، کاربران مي‌توانسته‌اند بدون نگراني از عواقب کار خود، حتي چنين تصاويري را به اشتراک بگذارند. اين قبيل تصاوير و پست‌ها به‌نظر مدافعان حقوق زنان، حرمت زنان را پايمال مي‌کنند و بعضا خشونت عليه زنان را رواج مي‌دهند.
مديريت فيس‌بوک تاکنون با تاکيد بر اين نکته که حق ندارد مانع آزادي عقيده کاربران خود شود، از مقابله با سايت‌ها و تصاوير مغاير با منزلت زنان خودداري مي‌کرد. يکي از مديران فيس‌بوک در واکنش به برخي اعتراض‌ها گفته بود: «در ميان ميلياردها کاربر، وجود افراد اندکي که دنبال شوخي‌هاي مبتذل هستند، اجتناب‌ناپذير است.»
هفته گذشته، چند گروه از جمله Women, Action and Media و Everyday Sexism در نامه سرگشاده مشترکي به سياست فيس‌بوک اعتراض کردند. در اين نامه آمده بود، اين امر که محتواهاي تحقيرآميز نسبت به زنان، مانند محتواهاي يهودي‌ستيزانه و ضد همجنس‌گرايان در فيس‌بوک حذف نمي‌شوند، قابل توجيه نيست. فيس‌بوک يک شبکه به‌شدت تاثيرگذار است و چنين سايت‌ها و عکس‌هايي به خشونت عليه زنان دامن مي‌زنند.

در واکنش به اين اعتراضات، سرانجام مديريت فيس‌بوک واکنش مثبت نشان داد و اعلام کرد که در آينده سايت‌ها‌يي را نيز که داراي محتواي ضدزن باشند حذف خواهد کرد. در بيانيه مديريت فيس‌بوک آمده است: «ما بايد خود را در اين زمينه اصلاح کنيم و اين کار را خواهيم کرد».
شبکه اجتماعي فيس‌بوک همچنين اعلام کرد که در آينده از رايزني با فعالان حقوق زن استقبال خواهد کرد.
واکنش مثبت رسانه‌ها
پيش از آن‌که فيس‌بوک در برابر اعتراض فعالان حقوق زن واکنش نشان دهد، فعاليت آن‌ها با استقبال خوب رسانه‌ها روبرو شد. در سراسر جهان، روزنامه‌هاي زيادي درباره انتقاد اين گروه‌ها از فيس‌بوک گزارش دادند. هوفينگتون‌ پست و تايمز مالي از جمله معروف‌ترين اين رسانه‌ها بودند.
اعتراض مدافعان زنان دست کم به‌طور موقت درآمد فيس‌بوک را از محل آگهي‌هاي بازرگاني کاهش داد.
شرکت ژاپني نيسان اعلام کرد تا زماني که تضمين نشود آگهي‌هاي اين شرکت در کنار تصاوير و مضامين سکسيستي و تحقيرکننده‌ي مقام زن قرار نمي‌گيرد، از دادن آگهي به فيس‌بوک مي‌پرهيزد. ۱۵ شرکت ديگر نيز ظرف مدتي بسيار کوتاه به حرکت نيسان پيوستند.
"امريکن اکسپرس" هم از جمله موسسات معتبر جهاني است که با صدور بيانيه‌اي واکنش نشان داد و تبليغ خشونت عليه زنان را محکوم کرد.

منبع: دانش و فن فارسی DW.DE

آنفلوانزای مرغی جان ۳۹ نفر را در چین گرفت

دولت چین تایید کرد که ۳۹ نفر بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوانزای پرندگان جان خود را از دست داده‌اند.
131 نفر به ویروس آنفلوانزای اچ7 ان9 مبتلا شدند که از این میان مرگ 39 نفر تایید شده است.
موارد بیماری تحت کنترل است و هیچ موردی از انتقال این ویروس از انسان به انسان گزارش نشده است.
منبع: http://www.asriran.com/fa/news/278792

کشف اختلاس ۱۵ میلیاردی در بنیاد شهید

عدم شفافیت عالی و وجود شائبه های مختلف در بخش‌های اقتصادی بنیاد و کشف اختلاس ۱۵ میلیارد تومانی و حیف و میل بیش از ۱۷۰ میلیارد از دارایی های بانک دی در صرافی ها که این رقم از طرف صرافی هایی خاص به کشور امارات و شهر دبی انتقال داده شده که در این رابطه تعدادی از افراد دستگیر شده اند و عده ای دیگر به خارج از کشور فرار کرده اند.
منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/324966

دستگیری نصاب دوربين مخفي در منزل تازه عروس

زن و شوهر جواني که به تازگي ازدواج کرده بودند: جواني به صورت تلفني ما را تهديد مي کند که بايد از يکديگر طلاق بگيريم و سپس در ميان تهديدهاي خود عنوان مي کند که از ما فيلم خصوصي دارد!
مشخص شد فرد مذکور جوان ۳۲ ساله متأهلي است که در کنار واحد آپارتماني شاکيان زندگي مي کند.
اعترافات متهم جوان: اين فرد در اعترافات خود عنوان کرده است که در يک فرصت مناسب وارد منزل شاکيان شده و دوربين فيلمبرداري را در جاي مناسبي که قابل ديد نباشد نصب کرده است.
منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/324983

 آلوده بودن برنج‌های وارداتی تایید شد

سرطان زا بودن برنج های آلوده وارداتی مورد تأیید کارشناسان قرار گرفته است و مردم در خرید برنج دقت کنند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/278901

ابداع فرمول غیر قانونی برای كاهش مستمری‌ها

برابر آیین نامه‌های مربوط به ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی بیمه شدگانی که حداقل در ۲ سال پایانی اشتغال خود بصورت مستمر بیش از یک حق بیمه پرداخت کرده‌اند باید در زمان بازنشستگی براساس میانگین پرداختی‌های ۲ سال آخر خود مستمری دریافت کنندریال گفته می‌شود که در برخی شعب و ادارات کل تامین اجتماعی این ماده قانونی نقض می‌شود.
هر چند بعد‌ها به موجب ماده ۳۰ قانون برنامه چهارم توسعه به کار‌شناسان سازمان تامین اجتماعی اجازه داده شد تا به منظور جلوگیری از برخی سوء استفاده‌های احتمالی در برخی موارد به تشخیص خود مدت زمان محاسبه حق بیمه را از ۲ سال به ۵ سال افزایش دهند اما به گفته برخی کارگران شاغل و بازنشسته از استان‌های مرکزی و تهران سازمان تامین اجتماعی از دی ماه سال گذشته در اقدامی بی‌سابقه فرمول محاسبه مستمری بازنشستگی را در مورد بیمه شدگانی که بیشتر از یک حق بیمه داده‌اند را تغییر داده است.
این کارگران مدعی هستند که سازمان تامین اجتماعی به منظور فرار از تعهدات مالی خود به چنین اقدام غیر قانونی دست زده است زیرا بر اساس فرمول جدید که هیچ مبنای قانونی ندارد مستمری بازنشستگانی که بیش از یک حق بیمه پرداخت کرده‌اند در مقایسه با گذشته بطور فاحشی کاهش یافته است.
بیمه شدگان معرتض به این اقدام سازمان تامین اجتماعی می‌گویند در فرمول جدید محاسبه مستمری تاثیر حقوق دوم حتی از میزان حق بیمه‌ای که کارگر بیمه شده بابت اشتغال در کارگاه دوم پرداخت کرده است کمتر خواهد شد.
این بیمه شدگان با یادآوری اینکه آن‌ها در زمان اشتغال طبق قانون حق بیمه خود را به سازمان پرداخت کرده‌اند و حالا نوبت سازمان است که طبق قانون به تعهدات خود در خصوص پرداخت مستمری به آن‌ها اقدام کند افزودند: این اقدام باعث تهی‌تر شدن سفره خانواده‌های بیمه شدگان بازنشسته خواهد شد.
به باور این گروه از بیمه شدگان با توجه به اینکه در سالهای اخیر مسئولان سازمان تامین اجتماعی به بهانه کمبود منابع مالی قصد گریز از تعهدات مالی خود را دارند‌، اقدام اخیر مسئولان سازمان نیز معنی جز فرار از تعهدات قانونی در قبال بیمه دشگان ندارد.
به موجب فرمولی که گفته می‌شود تا پیش از دی ماه سال گذشته طبق قانون مورد استفاده کار‌شناسان سازمان تامین اجتماعی قرار می‌گرفت، مستمری بیمه شدگانی که بیشتر از یک حق بیمه پرداخت کرده‌اند به شرح ذیل محاسبه می‌شد:

حقوق بازنشستگی = ۳۰ سال/ (کل سابقه خدمت* میانگین جمع دو حقوق در ۲ سال آخر پرداخت حق بیمه)
فرمولی که به تازگی توسط کار‌شناسان تامین اجتماعی در زمان محاسبه مستمری بیمه شدگانی که بیش از یک حق بیمه پرداخت کرده‌اند و گفته می‌شود که مبنای قانونی ندارد:

حقوق کارگاه اول  = ۳۰ سال / (مجموع کل سابقه* حقوق در کارگاهی که بیمه شده در آن بیشترین سابقه پرداخت را دارد)

حقوق کارگاه دوم = ۳۰ سال / (میزان سابقه در کارگاه دوم {بطور مثال ۵ سال}* حقوق در کارگاه دوم)

مستمری بازنشستگی = حقوق کارگاه دوم + حقوق کارگاه اول

منبع:

http://ilna.ir/news/news.cfm?id=79924


تاریخ: جمعه 31 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

بدون شرح!




تاریخ: دو شنبه 20 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

جهش ژنتیکی ویروس آنفولانزای مرغی

مطالعات جدید نشان از جهش ژنتیکی ویروس آنفولانزای مرغی H7N9 شده است. به نظر این گروه تحقیقی ویروس آنفولانزای پرندگان به سرعت در حال تکامل است و بسیاری از زیر گروه از این ویروس وجود دارد که انسان ایمنی کمتری نسبت به آن دارد.
دانشمندان دانشگاه MIT می گویند: در چند ماه گذشته در چین حدود 131 نفر کشته شدند. اگر چه این ویروس به طور معمول نمی تواند به انسان ها منتقل شود اما در طول زمان در حال تکامل خود برای راحت تر کردن این انتقال است.
به گفته این گزارش هنوز واکسنی برای درمان یا محافظت در برابر ویروس H7N9 یا آنفولانزای پرندگان وجود ندارد و تلاش برای ساخت آن هم چنان ادامه دارد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/278401

مسمومیت با گاز مونوکسید کربن

سالانه تعداد زیادی از هموطنان ما در اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست داده و یا دچار معلولیت‌های ذهنی و روانی ناشی از آن می‌گردند.

نتایج مطالعات آماری متأسفانه بیانگر آنند که امروزه با روند رو به رشد این مسمومیت روبرو هستیم به گونه‌ای که در سال ۸۷ تعداد ۷۸۹ مورد مرگ در اثر مسمومیت با این گاز در سراسر کشور گزارش گردیده است که نسبت به سال قبل از آن ۹/۲۲ کاهش داشته است.

منابع تولید گاز مونوکسید کربن:

عمده ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است ولی اصولاً در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی خصوصاً در محیط های در بسته و فاقد اکسیژن ممکن است تولید شود.

در منزل استفاده از آبگرمکن یا بخاری های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می دهد.

به علت بی رنگ و بی بو بودن این گاز ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید مورد توجه واقع نگرددد و در نتیجه درمان را با مشکل مواجه نماید.

نحوه ابتلا به مسمومیت:

پس از قرارگیری در معرض گاز مونوکسید کربن، این ملکول جانشین ملکولهای اکسیژن خون شده و در نتیجه بدن با کمبود اکسیژن و عوارض آن مواجه می گردد.

علایم بالینی:

در این مسمومیت علایم بالینی متنوعی ممکن است دیده شود در مسمومیت حاد معمولاً علایم سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و احتمالاً درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما ایجاد می‌گردد.

در بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد.

از سایر علایم مسمومیت می توان به سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس،کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک ها اشاره کرد.

باید توجه داشت که اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست ندهد ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغز ی‌گردد. مسمومیت شدید با این گاز می تواند کشنده باشد.

پیشگیری و درمان:

جهت کاهش ابتلا به این مسمومیت باید به نکات زیر توجه نمود:

۱٫ آگاه باشید که هر وسیله گرمازای سوختنی که به نحوی با سوختهای فسیلی (نفت، گاز، ذغال سنگ) کار کند به صورت بالقوه می تواند سبب تولید گاز مونوکسید کربن شود.

۲٫ از بخاریهای مستعمل و فرسوده بدون دودکش یا دارای دودکش نامناسب و غیر استاندارد استفاده نکنید.

۳٫ هرگز در فضای بسته و محدود که تهویه کافی و مناسب ندارد (نظیر اتاق ، گاراژ ، چادر و …) آتش روشن نکنید.

۴٫ هرگز در فضای بسته گاراژ موتور اتومبیل را روشن نگذارید.

۵٫ از سلامت مسیر دودکش ساختمان و بدون ترک و نشتی بودن آن اطمینان حاصل نموده و مرتباً آنها را کنترل نمایید.

۶٫ ذغال مورد استفاده جهت گرم کردن کرسی را به نحو مناسب تهیه نموده و در شرایط قابل قبولی زیر کرسی قرار دهید.

۷٫ تهویه مناسب جهت آشپزخانه و حمام منزل در نظر بگیرید.

۸٫ از اتصال مناسب و صحیح لوله بخاری و آبگرمکن به دودکش دیواری اطمینان حاصل نمایید.

۹٫ تمام دودکش ها باید وسیله انتهایی ضد باد مناسب داشته باشد.

۱۰٫ در محیط های شغلی و منازل که در آنها از کوره و مشعل استفاده می شود از سلامت دستگاه و سیستم تخلیه دود اطمینان حاصل نمایید.

۱۱٫ در صورت احساس علایم سردرد و سرگیجه و تهوع در مکانی که احتمال وقوع مسمومیت وجود دارد فوراً آن مکان را ترک نموده و به فضای آزاد پناه ببرید و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

۱۲٫ در صورت تداوم علایم فوق برای چند روز متوالی احتمال مسمومیت خفیف با این گاز وجود دارد که بهتر است در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: سایت پزشکان بدون مرز

واردات گندم رکورد زد

واردات گندم به کشور در سال 1391 با رکوردشکنی به حدود 6.7 میلیون تن رسید.

براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران در سال گذشته بالغ بر شش میلیون و 699 هزار تن دانه سخت گندم و گندم دامی به ارزش بیش از دو میلیارد و 580 میلیون دلار وارد کشور شد. این میزان واردات گندم در یک سال طی حدودا یک دهه اخیر بی‌سابقه محسوب می‌شود.

از کل واردات گندم کشور در سال گذشته تنها حدود 18 هزار تن آن مربوط به گندم دامی و مابقی مربوط به دانه سخت گندم یا همان گندم مورد استفاده در تولید مواد غذایی و نان بوده است.

در سال 1390 تنها 279 هزار تن گندم به ارزش 90 میلیون دلار وارد کشور شده بود. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که در سال قبل واردات گندم از نظر وزنی و ارزشی نسبت به سال 1390 به ترتیب 2.8 و 24 برابر شده است.

سوئیس، روسیه، هلند، آلمان، ترکیه، انگلستان، امارات، استرالیا، برزیل و قزاقستان 10 مبدا اصلی واردات گندم ایران در سال 1391 بودند. سال قبل بیش از 125 هزار تن گندم نیز از آمریکا وارد ایران شد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/278591

بیمه درمان برای تمامی قطری ها اجباری شد

طبق آخرین بیانیه منتشر شده توسط دولت قطر، از این پس تمامی مراکز و ادارات باید کارمندان و خانواده های آنان را به صورت اجباری بیمه کنند؛ این قانون شامل حال کارمندان و کارگران خارجی در قطر نیز می شود.

حتی کسانی که برای تفریح به این کشور سفر می کنند یا ویزای تجاری دارند باید پیش از ورود به قطر، بیمه درمان خریداری کنند تا با مشکلی مواجه نشوند.

کارگران داخلی نیز توسط حامیانشان تحت پوشش درمان قرار می گیرند و طبق قوانین جدید هیچ کس نمی تواند بدون پوشش بیمه ای حتی یک روز در این کشور باقی بماند.

دولت تمامی شهروندان حتی زنان غیرقطری که با شهروندان بومی ازدواج کردند و یا کودکان زنان قطری که با اتباع خارجی ازدواج کردند، را به طور رایگان تحت پوشش قرار می دهد.

از سوی دیگر، هیچ کارمندی چه در بخش خصوصی، دولتی و بخش های داخلی از این قانون مستثنی نخواهد بود.

طبق گزارش های منتشر شده، این قانون جدید از اول ماه ژوئن سال جاری میلادی لازم اجراست.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/278620

ماهی‌های آلوده در بازار!

پرورش‌دهندگان غیرمجاز ماهی قزل‌آلا، به دلیل آنکه توقف مصرف دارو در استخرها باعث تلفات جدی می‌شود تا ثانیه‌های آخر، بدون توجه به حد مجاز باقیمانده‌های دارویی، ترکیبات مختلف شیمیایی را به آب استخر اضافه می‌کنند.

پرورش‌دهنده‌ای می‌گوید که خوردن این ماهیان سلامت انسان را به خطر می‌اندازد او اظهار می‌کند ما این ماهی‌ها را به استان‌های دیگر و تهران ارسال می‌کنیم و خودمان از آن نمی‌خوریم.

آنان تلاش می‌کنند تا با استفاده از داروهای مختلف که تلفات ماهی استخرها را به حداقل می‌رساند، حداکثر سود را نصیب خود کنند. در استخرهای پرورش ماهی رسم بر آن است که حدود 20 روز مانده به برداشت ماهیان از مصرف هر گونه دارو و مواد دیگر خودداری شود اما پرورش‌دهندگان غیرمجاز ماهی قزل‌آلا، به دلیل آنکه توقف مصرف دارو در استخرها با تلفات جدی مواجه می‌شوند تا ثانیه‌های آخر بدون توجه به حد مجاز باقیمانده‌های دارویی و ... ترکیبات مختلف را به آب استخر اضافه می‌کنند.

در حال حاضر گزارش‌ها از افزایش شیوع بیماری‌های پوستی در بین مردم محلی حکایت دارد.

برای پرورش ماهیان قزل‌آلا به دلیل افزایش دمای آب تا سقف 20 تا 25 درجه در طول فصل تابستان به شدت مستعد گسترش بیماری استرپتوکوکوسیس است که اگرچه مسئولان دولتی سعی دارند آن را بیماری خفیفی جلوه دهند اما برای سلامت انسان مخاطراتی را به همراه خواهد داشت.

باکتری استرپتوکوک در شرایط دمای بیش از 20 درجه منجر به بروز بیماری استرپتوکوکوسیس در ماهیان استخرهای پرورش ماهی غیرمجاز می‌شود و در ظاهر این ماهی‌ها نیز تغییراتی ایجاد می‌کند. این باکتری سبب افزایش فشار اسمزی چشم ماهی قزل‌آلا شده و بیرون‌زدگی چشم همراه با رنگ قرمز در ماهیان بیمار به وضوح قابل مشاهده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/278616

عابر بانک فوتبال دستگیر شد

یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی کشور که گفته می‌شود بیش از چندین هزار میلیارد تومان از بانک‌های خصوصی وام گرفته و در گذشته نیز صاحب یکی از باشگاه‌های ورزشی بود و به عابربانک فوتبالی معروف است، امروز بازداشت شد.
این بدهکار بانکی وام‌های کلانی از بانک‌های خصوصی و دولتی با ارائه وثیقه دریافت کرده اما سالهاست که اقساط آن را پرداخت نمی‌کند ضمن آنکه چندی پیش به اتهام بدهی چند هزار میلیارد تومانی به چند بانک دولتی و خصوصی بازداشت و سپس با تودیع وثیقه آزاد شده بود.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/278570

 




تاریخ: دو شنبه 20 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

بستن پای این شتر برای جلوگیری از حرکت او به وسیله مالکش و از نظر او، امری عادی است. اما هر جامعه‌ی آگاهی که برای جان انسان ارزش قائل باشد، چنین حرکتی را بر نمی‌تابد.




تاریخ: دو شنبه 20 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

ویتامین ث نابودکننده عامل سل؟

دانشمندان می گویند که ویتامین ث می تواند سل مقاوم در برابر دارو را در آزمایشگاه از بین ببرد.

نویسندگان این مطالعه در دانشگاه یشیوا در آمریکا می گویند این کشف غیرمنتظره ممکن است به راهی برای مقابله با این عفونت که سخت معالجه می شود منجر شود.بنابر تخمین ها ۶۵۰ هزار نفر در جهان به بیماری سل مقاوم در برابر داروها مبتلا هستند.

در مطالعات آزمایشگاهی ویتامین ث نقش یک "عامل کاهنده" را بازی کرد، چیزی که باعث تولید رادیکال های آزاد می شود و همین رادیکال های آزاد بودند که باعث مرگ عامل سل شدند، حتی آن نوعی که در برابر آنتی بیوتیک های متعارف قابل درمان نبود.

دکتر ویلیام جیکوبز استاد میکروبیولوژی و مصونیت شناسی در دانشکده پزشکی آلبرت آینشتین در دانشگاه یشیوا که سرپرست این مطالعه است می گوید که آنها فقط توانسته اند این تاثیر را در لوله آزمایشگاهی نشان دهند و تاثیر آن در بدن حیوانات یا انسان معلوم نیست.

محققان می گویند شاید بتوان از ویتامین ث در کنار داروهای سل استفاده کرد یا ممکن است دانشمندان داروهایی بسازند که کار آنها تولید شدید رادیکال های آزاد در بدن باشد.ویتامین ث وظایف مهم زیادی در بدن دارد از جمله محافظت از سلول ها و سالم نگه داشتن آنها.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

 ید و هوش

محققان بریتانیایی می گویند که کمبود خفیف ید در دوران حاملگی می تواند از ضریب هوشی نوزادان در این کشور بکاهد.

مطالعه هزار خانواده که نتایج آن در نشریه لنست منتشر شده نشان دهنده نمرات پایین تر تست هوش و خواندن در دوره آموزش ابتدایی برای بچه هایی بود که میزان ید مادرانشان در دوران بارداری پایین بود.

متخصصان به زنانی که می خواهند بچه دار شوند توصیه می کنند که با مصرف لبنیات و ماهی از کمبود ید پرهیز کنند.ید با کمک به ایجاد بعضی از هورمون ها در بدن نقش مهمی در رشد مغز دارد.کمبود شدید آن از علل اصلی صدمه دیدگی مغز در جهان است که مشکلی قابل پیشگیری است.

تصور می شد که کمبود ید مشکلی در کشورهای درحال توسعه است با این حال مطالعات قبلی نشان داد که زنان در بریتانیا هم از کمبود خفیف آن رنج می برند. تاثیر این کمبود خفیف تاکنون نامعلوم بود.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

قبر متری ۵۰۰ میلیون تومان!

در پایتخت گویا مردگان هم برای خود به بالا و پایین شهری تقسیم می‌شوند و هر که جیبش پر پول‌تر، خانه آخرتش گران‌تر.
کافی است سری به بهشت‌زهرا(س) بزنید تا متوجه شوید که آنجا نیز برای دفن اموات رتبه‌بندی وجود دارد و اغنیا در جاهای خوش آب و هوا با قابلیت دسترسی به خدمات شهری نظیر مترو و فضای سبز و... رهسپار منزل آخرت می‌شوند و ضعفا در جاهای بی‌آب و علف و خشک و دور افتاده سکنی می‌گزینند.
قبرها ... حداقل از ۶ میلیون تا ۷۰ میلیون متغیر.

برخی شهروندان ترجیح می‌دهند خانه‌های آخرتشان در جوار امامزادگان باشد و حاضرند چند صد میلیون و حتی بیش از یک میلیارد تومان نیز بپردازند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/278214

 هر کسی در انتخابات شرکت نکند به جهنم رفتنش قطعی است

علم الهدی:هر کسی در انتخابات شرکت نکند به جهنم رفتنش قطعی است.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/324286

آقای وزیر نگران تربیت فرزندمان هستیم

جمعی از اولیا و مربیان مدرسه ایرانی فارابی در اتریش نسبت به آنچه که " شیوه های تربیتی غلط در مدرسه ایرانیان اتریش" نامیدند، در نامه ای به وزیر آموزش و پرورش خواستار رسیدگی به مشکلات بوجود آمده در این مدرسه شدند.
ماجرا از این قرار است که مدیریت جدید مدرسه با ایجاد فضای رعب و وحشت و امنیتی جلوه دادن مدرسه، اهداف غلط خود را دنبال می کند و پس از آنکه با اعتراض معلمان و اولیای دانش آموزان مواجه شد، با پرونده سازی و تهدید آنها فضای ناسالم و غیرفرهنگی را در مدرسه ایجاد نموده است که اخبار آن متاسفانه در بین دانش آموزان نیز منتشر شده و بدآموزی و تربیت غیرصحیح دانش آموزان را به دنبال داشته است.
متاسفانه پس از تهدید به بازنشسته کردن یکی از معلمان با سابقه و همچنین برکناری ناظم مدرسه که کارمند رسمی آموزش و پرورش است و بکار گیری همسر خود به جای ایشان (در حالی که وی هیچ سابقه آموزشی و اداری در هیچ یک از ادارات و سازمانهای داخل یا خارج کشور نداشته است)، اخیرا ایشان پا را فراتر گذاشته و به اتهام زنی اخلاقی به معلمان مبادرت نموده است.
این روش غیر اخلاقی و غیر انسانی البته با اعتراض دانش آموزان و اولیای آنها ناکام ماند و دانش آموزان با نوشتن نامه ای خطاب به مسئولین آموزش و پرورش نسبت به پرونده سازی علیه معلمان خود اعتراض کرده و متاسفانه بلافاصله پس از نگارش این نامه از سوی مدیریت مدرسه تهدید به اخراج شده اند.
خواهشمندیم به ایشان ماموریت داده تا نسبت به موارد ذیل تحقیق جامع صورت دهند.

1.    بررسی سوابق مدیریتی و صلاحیت رفتاری مدیریت مدرسه و همسر ایشان که در استخدام آموزش و پرورش یا هیچ اداره دیگری نیستند و هم اکنون به عنوان نیروی آزاد به عنوان ناظم مدرسه فعالیت دارند.
2.    بررسی پرونده سازی و تهدید و مرعوب ساختن معلمین و برخی دانش آموزان
3.    بررسی صورت هزینه های مالی مدرسه در یک سال گذشته
4.    تحقیق درباره میزان کیفیت آموزشی و فرهنگی مدرسه  
5.    بررسی شیوه گزینش مدیریت مدرسه و همسرشان و چگونگی اعزام آنها به وین
جمعی از اولیا و مربیان مدرسه ایرانی فارابی وین

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/278339

 




تاریخ: دو شنبه 20 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

منظره‌ای زیبا در کولمار فرانسه




تاریخ: شنبه 18 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

***

 براي انداختنِ چنار

              تبر بر ريشه‌اش مي‌زنند،

براي به آتش کشيدن خانه

             باروت در پِي‌اش کار مي‌گذارند.

هرگز به پرواز در نمي‌آيد عقاب

          اگر بال‌اش را بشکنند،

پس ما چگونه مي‌توانيم بيانديشيم

        اگر سرمان را بزنند؟

 

آن‌ها، ريشه‌هاي مملکت‌اند،

آبي که به سوي شاخه‌ها مي‌دَوَد

       در ريشه‌ها ذخيره شده.

آن‌ها، پِي‌هاي اميدند،

آن‌ها، بال‌هاي آزادي و

       انديشه‌هاي مردم‌اند.

چند بار، و در چند جا، ريشه‌ها را تبر زدند

آب از جريان افتاد

شاخه‌ها خشکيد.

بال‌ها شکست

به قتل رساندند تفکر و انديشه را

و آن‌گاه به مسلخ فرستادند مردم را.

 

چرا که اين گونه است

           اين گونه است يکي از واقعيت‌هاي قرن‌مان.

                                                                                                   1956

تاريکي صبح، ناظم حکمت، ترجمه پروين همتي ص196 نشر دنياي نو، 1383




تاریخ: شنبه 18 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

مأموریت جدید ناسا برای بررسی خورشید

ناسا قصد دارد در مأموریت IRIS‌ به مطالعه دقیق نحوه حرکت انرژی عظیم خورشید به منطقه تاج خورشیدی بپردازد.
منطقه مرموز بالای سطح خورشید موسوم به منطقه رابط (interface region) بین چهار هزار و 800 تا 9 هزار تا 600 کیلومتر ضخامت دارد و بطور مداوم جنبش گرمایی و انرژی خورشید را تجربه می کند.
این انرژی، دمای تاج بعنوان فوقانی ترین لایه جو خورشید را تا یک میلیون درجه سانتیگراد بالا می برد که هزار برابر داغ تر از سطح خورشید است.
انرژی که در منطقه رابط در جریان است، بر بسیاری از جنبه های فضای نزدیک به زمین اثرگذار است؛ بعنوان مثال بخش کمی از این انرژی می تواند باعث ایجاد بادهای خورشیدی شامل یک جریان ثابت از ذرات در تمام منظومه شمسی شود.
این منطقه همچنین منبع پرتوهای فرابنفش خورشید محسوب می شود که بر فضای نزدیک به زمین و آب و هوای زمین تأثیر می گذارد.
«جو داویلا» از محققان پروژه IRIS در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا تأکید می کند: این ماهواره رصدگر مشاهدات ما از این منطقه خاص خورشید را گسترش داده و به درک بهتر وضعیت کلی تاج خورشیدی و تأثیر آن بر کل منظومه شمسی کمک می کند.
علاوه بر تهیه تصاویر با وضوح بسیار بالا، ماهواره رصدگر IRIS می تواند داده هایی از یک درصد خورشید در هر زمان تهیه کند؛ اطلاعات سرعت، دما و تراکم از دیگر داده های جمع آوری شده توسط این ماهواره محسوب می شود که اطلاعات کلیدی در خصوص حرکت گرما و انرژی در منطقه تاج خورشیدی در اختیار محققان قرار می دهد.
ماهواره رصدگر خورشید IRIS توسط موشک Pegasus XL در تاریخ 26 ژوئن (پنجم تیر) از پایگاه نیروی هوایی واندنبرگ در کالیفرنیا به فضا پرتاب خواهد شد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/278089

جليلي: 5 هزار ميليار تومان در دست 6 نفر

23 نفر در کشور 11 هزار میلیارد تومان وام گرفته و پس نداده اند.
در حال حاضر پنج هزار میلیارد تومان در دست شش نفر در کشور است در حالی که هیچ گونه تولیدی را نیز ندارند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/278094




تاریخ: شنبه 18 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

دوقلوها: برخورداری از یک زندگی سالم انسانی-طرف چپ تصویر- تا پایان عمر حق طبیعی همه‌ی افراد جامعه جهانی است. اما در جامعه طبقاتی این دست نیافتنی است.




تاریخ: جمعه 17 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

مزرعه گل لاله در چین

 

 




تاریخ: جمعه 17 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

 در عراق 4 بیمارستان در دست ساخت داریم

وزیر بهداشت اعلام کرد: ایران در عراق چهار بیمارستان در دست ساخت دارد که یک بیمارستان آن در شهر کربلا تحویل مقامات عراقی شده است.

ایران در زمینه ساخت و تجهیز بیمارستان پیمانکاران زبده ای دارد و از خارج کشور هم کمک نمی گیرد و قادر است این تکنولوژی را در کشور عراق نیز به کار گیرد.

ارتباطات ما با عراق صرفاً ارتباطات تجاری نیست و دو کشور می توانند در زمینه های مختلف آموزش پزشکی، درمانی، بهداشتی، دارو و تجهیزات پزشکی به تبادل نظر پرداخته و روابط خود را گسترش دهند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/277901

مرگ مشکوک بازیگر هندی

جسد جیا خان بازیگر جوان هندی در حالی در خانه‌اش در بمبئی کشف شد که حلق‌آویز شده بود.

این بازیگر 25 ساله، اولین بار در سال 2007 با آمیتاب بچان در فیلم "نیشاب" که با اقتباس از رمان "لولیتا" ساخته شد، بازی کرد. او با بازیگران مشهور دیگری مثل عامر خان و آکشای کومار نیز همبازی بود.

جسد "جیا خان" که نام اصلی اش نفیسه خان بود، در حالی که حلق آویز شده بود، توسط مادرش پیدا شد. او متولد نیویورک بوده و مدتی در لندن زندگی کرد، وی سپس برای بازی در بالیوود راهی هندوستان شد.

آخرین فیلم وی یک کمدی به نام "خانه پر جمعیت" بود که سال 2010 ساخته شد.

منبع:http://www.khabaronline.ir/detail/296826/culture/cinema

هر روز 40 هکتار از جنگل‌های شمال تخریب می‌شود

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران گفت: روزانه 40 هزار هکتار از جنگل‌های شمال مورد تخریب کمی و کیفی قرار می‌گیرد.

رشد استفاده قاچاقچیان و زمین‌خواران باعث جنگل‌زدایی و شدت تخریب جنگل‌ها شده است و اگر این روند ادامه پیدا کند، دیگر آثاری از جنگل‌های شمال نخواهد ماند.

متاسفانه اکنون در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که به دلیل مشکلات مالی، جنگل‌های در کنار جاده‌هایش به سرعت تبدیل به واحدهای اقتصادی شده است.

علاوه بر اینکه این جاده‌ها برش اکوسیستمی ایجاد می‌کند، به دلیل عدم حفاظت کافی، ابزار دسترسی سودجویان به سرمایه‌های ملی بوده و این مسئله مانند این است که در بانکی را بدون هیچ نگهبانی باز گذاشته باشیم.

نمی‌توانیم موضوعی با این اهمیت را که سرمایه نسل‌های آینده است، نادیده بگیریم تا افراد فرصت‌طلب، ملک روستاییان را با قیمت کم خریده و به ویلا تبدیل کنند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/277919

 




تاریخ: جمعه 17 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

سبت روز جهاني محيط زيست: طبيعت را زيبا نگهداريم

وبلاگ آموختن: امروز چهارشنبه پنجم ماه ژوئن برابر با 15 خردادماه، روز جهاني محيط زيست است. روزي در گراميداشت همه جلوه هاي طبيعت. روزي در يادآوري حفظ همه اين جلوه ها و روزي در پاسداشت محيطي که در آن زندگي مي کنيم و قرار است نسل هاي بعد از ما هم در آن زندگي کنند.

خانه، کوچه، محله، روستا، شهر، کشور، منطقه، قاره‌ها، درياها وکره زمين محيط زندگي ماست. زيرا انسان‌ها و تمام موجودات زنده، سوخت و ساز خود را از طريق طبيعت به دست مي‌آورند. بدون طبيعتي زنده، موجودات زنده وجود نخواهند داشت. برای حفظ محیط زیست قابل قبولیُُ بيشترين وظيفه به عهده دولت‌ها و حکومت‌ها است که علاوه‌بر کشور خود، به محيط‌زيست نگاهي انترناسيوناليستي داشته باشند. گردوغبارهايي را که از کشورهاي عربي منطقه خاورميانه سرچشمه گرفته و وارد خاک ايران می‌شوند بدون کمک و همياري کشورهاي منطقه خاورميانه، ريشه‌ي آن خشکيده نمي‌شود.

مجمع عمومي سازمان ملل متحد براي نخستين بار در سال ۱۹۷۲ پنجم ژوئن را به عنوان «روز جهاني محيط زيست» نامگذاري کرد. هدف از نامگذاري اين روز، افزايش آگاهي مردم براي حفظ محيط زيست و ترغيب دولت ها به اتخاذ تدابيري براي مقابله با تخريب محيط زيست و گونه‌هاي زيستي جانوري اعلام شد.

از نيمه دوم قرن بيستم به بعد تحولات سريع و بي سابقه‌اي در محيط‌زيست جهان به وقوع پيوسته است. اثرات ويران‌گر مناسبات توليدي حاکم بر طبيعت و محيط زيست سرعت سرسام آوري به خود گرفته است. ديگر تقريبا هيچ زيستگاه يا اکوسيستم طبيعي در سطح زمين وجود ندارد که لااقل اندکي دستخوش تغيير نگرديده باشد. کره زمين به طرز خطرناکي در حال از بين رفتن است. اما همزمان مبارزه براي حفظ محيط زيست گسترش پيدا کرده و مبارزه عليه نقش ويرانگر نظام سرمايه‌داري بر طبيعت و محيط‌زيست همواره عرصه‌اي از جدال و کشمکش جنبش‌هاي طرفدار محيط زيست و ديگر جنبش‌هاي پيشرو اجتماعي بوده است. نامگذاري روزي به نام روز جهاني محيط‌زيست، نتيجه برپايي اين جنبش‌ها و گسترش مبارزه براي بهبود محيط‌زيست مي‌باشد.

امروزه اغلب مسايل و مشکلات و تنگناهاي زيست محيطي ديگر به عنوان يک موضوع محلي و يا حتا ملي به شمار نمي‌آيند و با توجه به وابستگي متقابل و غيرقابل تفکيک محيط‌زيست با مباحث کلان انساني از جمله اقتصاد، فرهنگ، توسعه، سياست، اخلاق و به ويژه نوع خاص آن يعني ژئوپلتيک (جغرافياي سياسي) و بسياري ديگر از جنبه‌هاي مادي و معنوي حيات انسان‌ها، امري جهاني به حساب مي‌آيد. در واقع هر مشکل زيست محيطي در هر اندازه محدود به نظر برسد و حتا محدود در داخل مرزهاي قراردادي يک کشور، مشکلي براي کل جهان و نوع بشر بشمار مي‌آيد.

توجه به محيط‌زيست و حفظ سلامتي انسان و كليه موجودات كره زمين يکي از اصول اساسي در بقاي زندگي و استفاده از نعمات طبيعي است كه به وفور در اختيار ما قرار دارد. مشاهدات روزانه خود ماها و ارزيابي‌هاي کارشناسان اين عرصه که در خدمت سرمايه نيستند، اين واقعيت را توضيح مي‌دهند که اساساً بيشتر بلاهايي مانند سيل‌ها، توفان‌ها، گردبادها و ... که بر سر محيط‌زيست مي‌آيد، ناشي از دست درازي‌هاي حريصانه صاحبان ثروت و قدرت است و اگر جامعه بگونه‌اي ديگر اداره شود و نظم توليد و مصرف بگونه‌اي ديگر سازمان داده شود که اساسش پاسخگويي به نيازهاي واقعي بشر باشد و همه چيز براي همه باشد و انسان‌ها حساب شده و با نقشه تنها به اندازه نيازهاي‌شان از منابع طبيعي بهره برداري کنند و نقشه‌مند و کارشناسانه منابع تجديد شونده را بازسازي کنند، طبيعت آسيب جدي نخواهد ديد و نظام زيست‌محيطي با بحران روبرو نخواهد شد.

اگرچه حفظ محيط‌زيست وظيفه دولت‌ها و حکومت‌هاست و براي جلوگيري از تخريب محيط زيست بايد دولت‌ها را تحت فشار گذاشت، اما آحاد مردم هم بدرجاتي مي‌توانند سهمي در جلوگيري از تخريب زياده از حد آن داشته باشند. انسان‌ها مستقل از اينکه دولت‌ها تا چه اندازه در حفظ محيط زيست نقش خواهند داشت مي‌توانند «اخلاق محيط‌زيستي» خود را تقويت کنند.

اخلاق محيط‌زيستي، نوعي از رفتار انسان مسئول و متمدن امروزي است که بدون تذکر کسي، به: طبيعت، محيط‌زيست و به قانونمندي‌هاي زيست‌محيطي احترام مي‌گذارد و خود را مسئول رعايت حفظ محيط‌زيست خويش مي‌داند و مي‌کوشد در محدوده اختيارات و حريم زندگي خود در حفظ محيط‌زيست نقش داشته باشد.

همين که افراد در مصرف برق، در مصرف آب، در مصرف هر چيز ديگري زياده‌روي نمي‌کنند، همين که انسان‌ها به بهداشت محيط توجه دارند و از ريختن آشغال در معابر و پارک‌ها و کوچه و خيابان پرهيز مي‌کنند، همين که انسان‌ها در مي‌يابند که وجود موجودات زنده حيواني و گياهي حلقه‌هايي از چرخه زيست محيطي هستند و نبايد نابودشان کرد، همين که سعي دارند دورريزها را تفکيک و بازيافت کنند، همين که انسان‌ها بي رويه از نايلون و کيسه‌هاي پلاستيکي و ظروف يکبار مصرف استفاده نمي‌کنند، همه اين کارهاي کوچک و شدني در حد خود سلامتي محيط زيست را بيشتر مي‌کند.

طبعا کساني که به اين درجه از حساسيت برسند که خود همين نکات پيش پا افتاده را رعايت کنند، قطعا ديگران را هم تشويق خواهند کرد که مثل خودشان به محيط دور و برشان حساس باشند. اخلاق محيط‌زيستي، اين‌گونه عموميت مي‌يابد.

اما بي‌گمان در نظامي که همه چيز بر پاشنه گردش سرمايه و کسب سود مي‌چرخد و براي سوداندوزي همه چيز از جمله محيط‌زيست قرباني مي‌شود، رواج فرهنگ و اخلاق محيط‌زيستي به تنهايي کافي نيست بلکه بايد با مناسباتي در افتاد که به حکم ماهيت ذاتي‌اش هر روزه بدون توجه به پيامدهاي آني و درازمدت آن گوشه‌اي از طبيعت را به ويراني - مانند تخريب پارک استانبول و ساختن ساختمان تجاري به جاي آن- مي‌کشد.

هرچند در نظامي که ساختارش بر پايه تملک، استثمار، تبعيض و کسب سود بنياد نهاده شده باشد؛ نقش افراد در حفاظت از محيط‌زيست کمرنگ مي‌شود و محيط زيست اساسا دستخوش مطامع قدرتمداران و صاحبان ثروت قرار مي‌گيرد، اما انسان‌هاي آگاه به مثابه انسان‌هايي مسئول در قبال سرنوشت جامعه بشري نمي‌توانند نسبت به اين مسئله حياتي بي تفاوت باشند.

انسان‌هاي آگاه نه تنها در محدوده و حريم کار و زندگي خود خواهند کوشيد تا سهمي در حفاظت از محيط‌زيست داشته باشند، بلکه قاطع‌ترين مبارزين راه مقابله با ويرانگري‌هاي زيست‌محيطي نظام سرمايه‌داري خواهند بود.

انسان‌هاي آگاه که در هر عرصه‌اي از فعاليت‌هاي اجتماعي، پيشرو و منشاء تغييرند، نمي‌توانند نسبت به محيط طبيعي پيرامون خود بي تفاوت باشند. نبايد گذاشت بي‌توجه به نياز انسان‌ها و در خدمت حرص و سوداندوزي، صاحبان سرمايه زمين را تخريب کنند، آب‌ها را آلوده نمايند، زيبايي طبيعت را از بين ببرند، محيط‌هاي طبيعي را بي‌ريخت و ويران کنند و جامعه بشري را در مقابل پاره شدن لايه اوزون و آب شدن کوههاي يخ، بالا آمدن آب درياها و سيل و توفان و گردباد و فجايع ناشي از آن رها کنند.

محيط‌زيست ما با همه جلوه‌هاي زيباي طبيعي‌اش، ميراثي بجا مانده براي ماست که بايد آن را پاس بداريم و با همه جلوه‌هاي زيبايش براي نسل‌هاي بعدي بجا بگذاريم.

 




تاریخ: جمعه 17 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

کارگاه خیاطی کارگران بنگلادشی در داکا پایتخت این کشور




تاریخ: جمعه 17 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

ارتباط تکامل رفتاری انسان با آب و هوا

ابزارسازی در دوره های گرم و مرطوب شکوفا شده است

تحقیقات نشان می دهد که تغییرات ناگهانی آب و هوایی در آفریقا به پیشرفت های فنی و فرهنگی در دوره های اولیه پس از تکامل انسان مدرن دامن زده است.

باستان شناسان از دیرباز متوجه شده بودند که پیشرفت جمعیت های انسانی در طول تاریخ آن پیوسته نبوده است.

دانشمندان با تحلیل رسوبات دریایی که در آب های آفریقای جنوبی حفاری شده رکوردی از تغییرات آب و هوایی در صد هزار سال گذشته به دست آورده اند.

مارتین زیگلر از دانشگاه کاردیف که در این مطالعه شرکت داشته گفت: ما دریافتیم که آفریقای جنوبی دوره های تحولات سریع آب و هوایی به سوی بارندگی و گرمای بیشتر را تجربه کرد و این درحالی بود که نیمکره شمالی شرایط خیلی سرد را تجربه می کرد.

پرفسور ایان هال از دانشگاه کاردیف هم گفت که این تغییرات آب و هوایی در چندین مورد با رشد ابزارسازی در اواسط عصر حجر همراه بود.

به نظر می رسد که از سوی دیگر هوای خشک تر با افت خلاقیت و تولید در ابزارسازی همراه بوده است.

رکوردهای باستان شناسی در آفریقای جنوبی نقش خیلی مهمی در درک توسعه رفتار انسان مدرن دارد زیرا حاوی بعضی از قدیمی ترین شواهد از اشیای نمادین و زیورآلات شخصی است.

و به گفته محققان این تحولات تحت تاثیر آب و هوا احتمالا نقشی اساسی در شکل گیری رفتار انسان مدرن در آفریقا داشته است.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

استاد شجریان در رادیوی ملی آمریکا

چند روزی است که اجرای استاد محمدرضا شجریان در رادیوی ملی آمریکا روی شبکه اینترنت قرار گرفته است.

اجرای استاد در رادیوی ملی آمریکا ، از سوی دیگر تاسف و دریغی را هم در خاطره ها زنده می کند که چرا رسانه ملی کشور ما فضا را به سمتی سوق داده است که بزرگان موسیقی ما از آن سربرتابند و حتی همکاری وهمراهی با آن را اسباب سرافکندگی و سرشکستگی خود بدانند. تقریبا کمتر هنرمند در ترازهای ملی و بین­المللی است که از رسانه ملی دل و خاطری خوش داشته باشد. صدا و سیما، به خصوص درحوزه موسیقی صحنه حضور کم مایگان و میان­مایگان شده است و عملا شکوهی را شاهد نیست، همچنانکه در دیگر عرصه­های فرهنگی هم کمتر چهره برجسته­ای را شاهد هستیم که حضورداشته باشد. اگر هم دست اندرکاران برنامه­ای جسارت به خرج دهند و هنرمند  اهلی فکری را دعوت کنند، با هزار مانع و رادع روبرو خواهند شد. اگر این سخن را قبول ندارید، سری به نحوه عبور افراد از هفت­خان حراست و مدیر و ناظر پخش صدا و سیما بیندازید تا دریابید که ماجرا از چه قرار است و چرا باید مردم و شهروندان از دیدار با بزرگان فرهنگی این مرز و بوم محروم شوند.

این مسئله در حوزه موسیقی بیش از سایر هنرها به چشم می آید. چرا که هنوز و بعد از گذشت 35 سال از انقلاب ، ما در تعریف چارچوب­های موسیقی مورد نظر مانده­ایم و هنرمندان نمی­دانند که بالاخره جمهوری اسلامی چه نوعی از موسیقی را می­پسندد و تا کی قرار است این وضعیت شتر گاو پلنگی ادامه پیدا کند.

منبع:http://www.khabaronline.ir/detail/296678/weblog/mokhtabad

 




تاریخ: جمعه 17 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

 

پسر عموی بسیار قدیمی انسان مشغول بازی کردن با فرزندش.




تاریخ: جمعه 17 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

کشف فسیل‌های 9 میلیون ساله کر‌گدن و اسب در مراغه‌

کارشناسان حفاظت محیط زیست مراغه در یک حفاری یک ماهه فسیل‌های جدیدی با 9 میلیون سال سن از دل خاک بیرون آوردند.
‌ این فسیل‌ها در محدوده‌ای به مساحت بیش از 800 متر مربع پراکنده است.
در این حفاری همزمان فسیل‌های سرهفت کرگدن، چند‌ اسب، زرافه و فیل به دست آمده است.
این فسیل‌ها در عمق دو متری از سطح خاک قرار گرفته‌اند.
در صورت امکان این فسیل‌ها در محل خود به موزه صحرایی تبدیل و یا این فسیل‌ها برای بازسازی به اداره حفاظت محیط زیست مراغه منتقل می‌شود.
منطقه فسیلی که تازه کشف شده در محله سیزده آبان مراغه قرار گرفته است.
منطقه فسیلی مراغه با 40 هزار هکتار وسعت با داشتن فسیل‌های 7 تا 12 میلیون ساله حیوانات مهره‌دار و بزرگ جثه به بهشت فسیل‌شناسی مشهور است و شهرت جهانی دارد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/277542

عبور یک سنگ بزرگ آسمانی از حوالی زمین و برگشت آن در 105 سال آینده

طول این سنگ تقریبا دو کیلومتر و ۷۰۰ متر و سطح آن پوشیده از یک ماده سیاهرنگ مثل دوده است.

صحبت از یک جرم آسمانی است که قرار است ساعت ده شب روز ۳۱ مه به وقت گرینویچ از نزدیکی زمین عبور کند.

البته نه خیلی هم نزدیک. اگر دقیقش را بخواهید از فاصله پنج میلیون و ۷۰۰ هزار کیلومتری که پانزده بار دورتر از ماه است.

منجمان این شیء را از ۱۹۹۸ شناسایی کرده و مسیر حرکتش را پیش بینی کرده اند چون تابع قوانین جاذبه است و آنقدر بزرگ است که قابل رؤیت است بنابراین کنجکاوی ایجاد کرده."

همین سه ماه قبل بود که شهاب سنگ بزرگی در آسمان بخش مرکزی روسیه منفجر شد. تکه های آن روی یک شهر ریخت و خساراتی به ساختمان ها وارد کرد.

برخورد سنگی بزرگتر از این بود که باعث نابودی دایناسورها در زمین در حدود ۶۶ میلیون سال قبل شد.

"شیئی که باعث نابودی دایناسورها شد بنابه تخمین ها ۱۰ کیلومتر قطرش بود که خیلی بزرگ بود. شئ تازه خیلی کوچکتر از آن است. اما اگر به زمین برخورد می کرد می توانست خسارات شدیدی در منطقه ای وسیع ایجاد کند."

اما وقتی به زمین نزدیک شد فرصت خواهند داشت آن را به دقت بررسی کنند. رادارهای قدرتمند از این فاصله خواهند توانست جزئیاتی به اندازه ۴ متر را بر سطح آن ببینند.

منجمان می گویند دفعه بعد که این سیارک موسوم به ۱۹۹۸ کیو ای ۲ از این ناحیه عبور کند ۱۰۵ سال دیگر خواهد بود.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

 زن ۲۳ ساله پنج قلو زایید.

يک زن جوان از جمهوري چک ۵ قلو به دنيا آورد. به گفته پدر خانواده، حال مادر، دختر و چهار پسرش خوب است.

وزن نوزادان که همگي ظرف پنج دقيقه و با عمل سزارين به دنيا آمدند، بين يک کيلو و ۵۰ گرم و يک کيلو و ۳۴۰ گرم است.

منبع: یورونیوز فارسی

 ایران 2 جزیره اریتره در دریای سرخ را اجاره کرده است

روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن نوشت که ایران دو جزیره از کشور اریتره اجاره کرده است. اریتره یکی از کشورهای آفریقایی در ساحل دریای سرخ است.
این روزنامه مدعی شد ایران از این جزیره به عنوان مرکزی برای آموزش و اعزام اعضای گروه حوثی در شمال یمن به سوریه استفاده می کند.
اعضای حوثی ها پس از آموزش، از طریق لبنان به سوریه فرستاده می شوند تا در صف نیروهای حکومتی، با مخالفان مسلح در این کشور بجنگند.
این مقام یمنی گفته است که اسناد و شواهد رفت و آمد شماری از اتباع یمن به سوریه وجود دارد.
حدود 200 جوان یمنی که شیعه زیدیه هستند؛ در هفته گذشته برای جنگ علیه مخالفان بشار اسد رئیس جمهوری سوریه به این کشور سفر کرده اند.
این افراد به دلایل عقیده ای و مالی و با تشویق ایران دست به این کار می‌زنند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/277557

مشروبات الکی ؛ واقعیت موجود یا توطئه موهوم؟

خبر مسمومیت بیش از 350 نفر از هم میهنان در شهرستان رفسنجان - به خاطر مصرف الکل ( ناشی از متانول ) - و مرگ 7 نفر از آنان که با نابینا شدن 10 نفر همراه بوده است از اخبار قابل تامل این روز هاست.هر چند که پیشتر نیز در نقاط مختلف کشور ، حوادث مشابهی رخ داده  ولی هیچ کدام به اندازه حادثه رفسنجان ، پرتلفات نبوده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان:  مسمومان و  قربانیان عمدتا جوان بوده و زیر 27 سال سن داشته اند و علت مسمومیت  نیز  همانا مصرف  الکل است ؛ یکی از ساده ترین انواع الکل که  از تخمیر چوب و به صورت دست ساز فراهم و عرضه  می شود و مصرف آن مخاطرات فراوان دارد.
جمعیت مبتلا شده در دو جشن عروسی و تولد،(به صورت جداگانه) مشروبات تقلبی و دست ساز مصرف کرده اند و  بدین ترتیب تحلیل های اولیه دایر بر توطئه انگاری  و نوشیدنی نیروزا پنداری  رنگ  می بازد. چه ،اکنون روشن است که  موضوع در عین تاسف بار بودن  ،ساده است. جوانانی در دو مراسم جداگانه ، شاد خواری کرده اند تا ساعاتی به گمان خود بی خبر از دنیا و مافیها روزگار بگذرانند غافل از این که  متانول الکل مصرفی سر و کار آنان را به بیمارستان و دیالیز و چه بسا نابینایی و حتی گورستان خواهد انداخت.
 آمار مکشوفات نیروی انتظامی در زمینه قاچاق مشروبات الکلی  به خودی خود  گواهی است بر گستره مصرف در پهنه  ایران و نشان می دهد منحصر به منطقه خاصی نیست.
با نوسانات بازار ارز قیمت مشروبات قاچاق و در عین حال اصل افزایش یافته و خرید آنها از عهده متقاضیان کم بضاعت بر نمی آید و به بازار های تقلبی و خطرناک روی آورده اند.
دیگر این که به سبب نابسامانی در مدیریت دو مقوله شادی و تفریح و به دلیل این که جوانان در فعالیت های اجتماعی و عمومی با مشکلاتی رو به رو هستند گرایش آنها به خلوت و پستو و طبعا مصرف کالاهای ممنوعه بیشتر می شود.
تا تقاضا هست عرضه نیز صورت می پذیرد.

منبع:  http://www.asriran.com/fa/news/277490

 هنوز هم عده ای با فناوری مخالفند

عارف: در مورد محدودیتهای موجود در زمینه اینترنت در دوران تصدی خود در وزارت پست و تلگراف و تلفن گفت: برای ورود اینترنت به ایران از ابتدا نیز مشکل داشتیم و باید بسیاری از نهادهای فرهنگی را متقاعد می کردیم؛ در آن زمان برای اینکه راه را برای ورود اینترنت به کشور باز کنیم از دفتر نمایندگی آیت الله سیستانی شروع کردیم و مجوز گرفتیم.
منبع:  http://www.asriran.com/fa/news/277681

کرمانشاه نفس نمی کشد

این روزها شاهد افزایش شدید ریزگرد و غبارهاز ریز در هوای استان کرمانشاه هستیم.

گویی از آسمان خاک و غبار به زمین می بارد انگار جنس آسمان در این استان از ماسه شده که آنقدر گرد وخاک بر سر این مردم می بارد . هرروز بدتر از دیروز شده دیگر نفس نمی توان کشید، آرزوی یک نفس عمیق بر روی دل این مردم مانده است .

هر روز صبح سرفه کنان از خانه راهی محل کار می شویم و تا به محل کار می رسیم، دچار کمبود اکسیژن می شویم . هر قدر که به تابستان هم نزدیک‌تر می شویم غلظت این گرد و خاک بیشتر و بیشتر می شود. در چند سال گذشته در دفعه ها متعدد در فصل تابستان و بهار و پاییز شاهد این پدیده بوده ایم که گویا ناشی از توده خاک‌هایی است که از صحراهای عراق و عربستان به سمت کشورمان راهی می شوند .

اما چرا قبلاً با این مشکل مواجه نبودیم؟ شاید به جرات به‌توان گفت که نیمه اول دهه هشتاد با این مشکل دست به گریبان نبودیم اما در چند سال گذشته  به علت نبود تدابیر مسئولان امر همه مردم به نوعی با این پدیده وحشتناک مواجه شده اند. آیا کسی به فکر برطرف کردن این مشکل هست؟ آیا اقدامی دراین راستا صورت گرفته که امید نتیجه ای مفید از آن داشت؟ آیا کسی به فکر سلامت مردم به ویژه کهنسالان و کودکان هست ؟

دیده می شود که مردم شهر در طول مدتی که پدیده گرد و خاک هوای استان را گرفته است، از حضور در اماکن عمومی و خیابان‌ها امتناع کرده و حضور مردم خیلی کمرنگ تر از سایر روزها است که همین عامل باعث از بین رفتن سرزندگی و شادی مردم شده و به دنبال آن از بین رفتن رونق و زندگی در شهر می شود و عواقب آن گریبان‌گیر کسب و کار و رونق اقتصادی دراستان است .

منبع:  http://www.asriran.com/fa/news/277696

برق جان کارگری را در عمق ۱۳متری زمین گرفت

ظهر دیروز یک کارگر ۲۶ ساله بر اثر برق گرفتگی در عمق ۱۳متری چاهی واقع در خیابان خسور منطقه مینی سیتی شهر تهران جان باخت.

این حادثه زمانی رخداد كه  کارگر قربانی برای آزمایش خاك در عمق ۱۳ متری زمینی گود برداری شده مشغول كار بود.

علت حادثه برق گرفتگی ناگهانی سیستم روشنایی که این كارگر به همراه خود داشته عنوان شده است.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=78415

بزرگ‌ترین کارخانه کاغذسازی کشور آتش گرفت

به دنبال آتش سوزی در بزرگ‌ترین کارخانه کاغذسازی کشور که در شوش واقع شده است، چهار تن باگاس (تفاله نیشکر) در آتش سوخت.
این آتش سوزی که از ساعت ۱۶ عصر دیروز رخ داد سرانجام در ساعت ۲ بامداد امروز مهار شد.
وزش باد شدید عصر روز گذشته باعث آتش گرفتن تفاله‌های نیشکر شد چرا که همواره باید روی آن‌ها به مانند آب‌پاش آب ریخته شود که عدم آبپاشی به موقع باعث آتش ‌سوزی این انبار شده است.
تفاله نیشکر حدود ۲ و نیم درصد الکل و حدود ۲ درصد هم شکر دارد که این دو باعث می‌شود که بر میزان التهاب آتش افزوده شود، از این رو مدام خصوصا تابستان‌ها باید بر تفاله‌ها آب پاشیده شود؛ اما نکته جالب اینکه سال گذشته روی باگاس مایع پخت خمیر کاغذ ریخته شده که باعث خشکی و اشتعال بیشتر شده است.
گفته می‌شود کارخانه کاغذسازی پارس که در هفت تپه از نواحی شوش دانیال واقع است، بزرگ‌ترین کارخانه کاغذسازی کشور محسوب می‌شود

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=78567

كشته شدن ۶۱ کارگر چینی كشتار بر اثر آتش‌سوزی در یك كشتارگاه

مقام‌های رسمی چین از کشته شدن ۶۱ کارگر در اثر آتش‌سوزی در یک کشتارگاه در شمال شرق این کشور خبر می‌دهند.
دلیل آتش‌سوزی در این کشتارگاه واقع در منطقه «میشازی» استان «جیلین»، وقوع سه انفجار در سیستم الکترونیکی آن بود که صبح امروز – دوشنبه – به وقوع پیوسته است.
این حادثه در زمان تغییر شیفت که ۳۵۰ کارگر در محل حضور داشتند، به وقوع پیوسته است.
حدود ۱۰۰ نفر از این کارگران موفق به فرار از کشتارگاه شدند اما با توجه به گسترده بودن آتش‌سوزی، احتمال افزایش شمار قربانیان وجود دارد.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=78438

انفجار در معدن ذغال سنگ جان ۱۰ كارگر چینی را گرفت

گزارش‌ها حاکی از کشته شدن ۱۰ تن در اثر انفجار گاز در معدن ذغال سنگ در چین است.
این انفجار در معدن ذغال سنگ «شائودونگ» واقع در استان «هنان» رخ داده است.

در زمان وقوع این حادثه ۳۹ کارگر در معدن مشغول به کار بودند و نیروهای امداد و نجات موفق شدند ۲۹ کارگر را نجات دهند.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=78437

 




تاریخ: جمعه 17 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

یک پدیده نادر فضایی

سیارات منظومه شمسی شامگاه دیشب در یک راستا بودند.
در شامگاه جمعه 10 خرداد ماه سیارات منظومه شمسی در یک راستا قرار گرفتند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/277244

    وبلاگ آموختن: تقسيم بندي سيارات را به دو گروه خاكي و غول‌پيكر مي‌توان به اين گونه انجام داد:

 

1- سيارات غول‌پيكر يا گازي يا خارجي

2- سيارات خاكي يا زمين مانند يا داخلي

پلوتو

نپتون

اورانوس

زحل، كيوان

مشتري،  برجيس

مريخ،  بهرام

زمين، ارض

زهره، ناهيد، ونوس

عطارد، تير

                 

 




تاریخ: جمعه 17 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

قتل همسر بعد از بازگشت از عروسی

شوهر مقتول به نام فرزاد:«من و مریم از مدت‌ها قبل با هم اختلاف داشتیم او بدون اجازه من هر کاری که دلش می‌خواست انجام می‌داد و هرچه که تذکر می‌دادم و از وی می‌خواستم رفتارش را اصلاح کند، باز هم همان کارها را تکرار می‌کرد. این رفتارهای مریم باعث شده بود مرتب با هم جروبحث داشته باشیم.»
«روز حادثه مریم بدون اینکه اجازه بگیرد به جشن عروسی یکی از اقوامش رفت این کار او مرا به شدت عصبانی کرد و وقتی وی به خانه بازگشت با هم مشاجره کردیم. بعد از آن از مریم خواستم قرص‌های اعصابم را برایم بیاورد اما او توجهی نکرد و همین کار او خشمم را بیشتر کرد تا اینکه در نهایت کنترل خودم را از دست دادم و به او حمله کردم و کتکش زدم. ابتدا با مشت به صورتش کوبیدم و بعد چوبی را که در گوشه‌ای از خانه افتاده بود، برداشتم و چند ضربه به سرش زدم و همسرم غرق درخون به زمین افتاد و بعد از انتقال به بیمارستان جانش را از دست داد.»

«من قصد نداشتم مریم را به قتل برسانم اما رفتارهای او مرا به ستوه آورده بود و هنگام ارتکاب قتل آنقدر عصبانی بودم که هیچ کنترلی بر اعمالم نداشتم و اکنون از کاری که کرده‌ام پشیمان هستم.»
نظر یکی از کاربران: کسب اجازه از شوهر برای هر کاری....
کشته شدن در اوج بی دفاعی به خاطرفقط و فقط کلافگی شوهر ...اینکه چرا مانند یک برده رفتار نمی کند...
.. چه بدبخت و بی پناه است زن در این جامعه .

منبع:http://tabnak.ir/fa/news/323284

وبلاگ آموختن: جوامع طبقاتی و مرد سالار کنونی، زن را همانند یک کالا می‌نگرد و بر این عقیده‌اند که زن مایملک مرد است. او به وسیله مرد خریده شده است. بنابراین مرد حق دخل و تصرف به مایملک خود را دارد. بدون اجازه صاحبش (مالکش) حق حتا خوردن آب را هم ندارد. هم اکنون در بعضی از شهرستان‌های ایران به جای "آیا شما ازدواج کرده‌اید؟" می‌گویند "آیا شما زن خریده‌اید؟ بقایای افکاری که زن را همانند کالا می‌نگرد می‌توان در میان گفتگوهای روزانه مردم مشاهده کرد. این فرهنگ برابری طلب و انسانی نیست. باید دگرگون شود و خواهد شد، دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد.

راز وام‌هاي بي‌بازگشت

دنیای اقتصاد: آخرین آمارها از رقم مطالبات غیرجاری حکایت از آن دارد که حجم این مطالبات در حدود 75 درصد بیشتر از سرمایه پایه نظام بانکی است و حجم مطالباتی که 18 ماه از سررسید یا تاریخ آخرین پرداخت قسط آن گذشته به حدود 60 درصد کل مطالبات نزدیک شده است.
حجم مطالبات غیرجاری در شبکه بانکی کشور در پایان سال گذشته به حدود 65 هزار میلیارد تومان رسیده است.
طبق این داده‌ها، میزان مطالبات غیرجاری بانک‌های کشور با اینکه در ماه‌های میانی سال 91 به بالاتر از 70 هزار میلیارد تومان رسیده بود و حتی بعضی گزارش‌ها از نزدیک شدن رقم آن به آستانه 80 هزار میلیارد تومان نیز خبر می‌داد، اما در پایان سال تا حدودی کنترل شده و طبق اعلام ريیس کل بانک مرکزی، به حدود 65 هزار میلیارد تومان بازگشته است.
طبق آمارهای جدید، بخش عمده‌ای از مطالبات غیرجاری بانک‌ها، مربوط به «مطالبات مشکوک‌الوصول»، یعنی مطالباتی است که بیش از 18 ماه از زمان سررسید آنها گذشته و این موضوع جنبه هشدارآمیز بالا گرفتن مطالبات بی‌بازگشت بانک‌ها در اقتصاد کشور را تشدید می‌کند. کارشناسان ریشه اصلی شکل‌گیری مطالبات معوق را نه رفتارهای فردی، که تغییرات در شرایط کلان اقتصادی و سیاست‌های نامناسب نظام‌ تصمیم‌گیری می‌دانند که به بروز چنین پدیده‌هایی منجر می‌شود.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/277362

میزان شکایت مردم از آنتن‌های تلفن همراه

به گزارش ایسنا، گرشاسب جمشید‌نژاد در جمع خبرنگاران به ذکر توضیحاتی درباره‌ شکایت‌های مردمی از آنتن‌های موبایل و تششعات آنها پرداخت و اظهار کرد: طی شش ماهه‌ی دوم سال 91، 32 شکایت در این زمینه به دست ما رسید که در این میان 25 درصد شکایات به شرکت ارتباطات سیار (همراه اول)، 25 درصد اپراتور سوم (رایتل)، شش درصد به تالیا، سه درصد به آنتن‌های وایمکس موبیل نت و 41 درصد به ایرانسل مربوط می‌شد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/277412

کمبود نان در نقده آذربایجان غربی بحرانی شد

مشکل کمبود نان در چند روز گذشته مردم برخی شهرهای آذربایجان غربی را درگیر کرده است به طوری که این موضوع در شهرستان نقده شدت بیش‌تری به خود گرفته و سبب اعتراض مردم از وضعیت موجود شده است.
نان غذای اصلی مردم کشور را تشکیل می‌دهد و بنابراین در سبد غذایی روزانه مردم ایران جای گرفته است.
در ماه‌های گذشته در برخی از شهرستان‌های دیگر این استان از جمله اشنویه، پیرانشهر، تکاب و بوکان نیز مشکل کمبود نان گزارش شده بود.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/277397

سوئیس شادترین کشور جهان شد

سازمان توسعه و همکاری اقتصادی با اعلام فهرست شادترین کشورهای جهان منتشر کرد: سوئیس در رتبه نخست این رده‌بندی قرار گرفته و دانمارک را به رتبه پنجم تنزل داده است. همچنین برای سومین سال است که آمریکا از جای گرفتن در میان 10 کشور شاد دنیا ناکام مانده است.

این گزارش به ارزیابی 36 کشور عضو این سازمان در 11 منطقه جهان مختلف با هدف بررسی تمامی جنبه‌های زندگی پرداخته است. در این گزارش، شاخص‌هایی همچون درآمد، اشتغال، تحصیلات، محیط زیست، سلامت، امنیت و رضایت در زندگی بررسی شده است.

اولین و مهم‌ترین عامل در رضایت از زندگی داشتن شغل است. از این 10 کشور، هشت مورد از آن‌ها بالاترین میزان اشتغال را دارند. داشتن شغل در شرایطی که توانایی کار کردن وجود داشته باشد بیش از هر عامل دیگری بر رضایت از زندگی تاثیر می‌گذارد.

همچنین عامل سلامتی نقش قابل توجهی در این دسته‌بندی دارد. در هفت مورد از این 10 کشور، نسبت قابل قبولی از میزان سلامتی میان مردم آن‌ها وجود دارد. به طور مثال طبق آمار تهیه شده در کانادا، 88 درصد شرکت‌کنندگان از سطح سلامت خود راضی بوده‌اند.

در عین حال شاخص دیگری که در رتبه بندی 10 کشور شاد جهان تاثیر دارد به نقش دولت‌ها برمی‌گردد به این ترتیب که کشورهایی همچون دانمارک، اتریش و سوئد بیش از آمریکا سهم بیشتری از تولید ناخالص داخلی‌شان را به مردم‌شان اختصاص می‌دهند و همین امر به بهبود سطح رفاه مردم در این کشورها کمک می‌کند.

در فهرست 10 کشور شاد جهان، سوئیس با امتیاز 7.8 رضایت از زندگی رتبه نخست را دارد و میزان طول عمر مردم آن 82.8 سال تخمین زده شده است.

در این فهرست رتبه دوم به نروژ اختصاص دارد. در نروژ نیز میزان رضایت از زندگی و طول عمر به تربیت امتیاز 7.7 و سن 81.4 سال گزارش شده و شاخص سلامتی 73 درصد اعلام شده است.

ایسلند نیز در رتبه سوم این رده‌بندی قرار دارد و 98 درصد مردم این کشور معتقدند در مواقعی که به کمک دیگران نیازمندند، می‌توانند به دوستان و اعضای خانواده‌شان اعتماد کنند. همچنین نرخ طول عمر 82.4 سال گزارش شده است.

در رتبه چهارم این فهرست، سوئد قرار دارد. طبق آمار بدست آمده در سال 2011 میلادی مشخص شد که 80 درصد مردم این کشور در وضعیت سلامت مطلوبی قرار دارند. همچنین شاخص رضایت از زندگی و طول عمر به ترتیب امتیاز 7.6 و سن 81.9 سال اعلام شده است.

دانمارک و هلند نیز به ترتیب رتبه‌های پنجم و ششم را به خود اختصاص داده‌اند. طبق بررسی سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، نرخ رضایت از زندگی و طول عمر در دانمارک با امتیاز 7.5 و سن 79.9 و در هلند با امتیاز 7.5 و سن 81.3 بوده است.

میزان رضایت از زندگی و طول عمر در اتریش که در رتبه هفتم قرار دارد، با امتیاز 7.4 و سن 81.1 سال است و نرخ بهره‌مندی از سلامت در میان مردم این کشور 69 درصد گزارش شده است.

کانادا با اختصاص رتبه هشتم در این فهرست، بالاترین میزان سلامتی را با 88 درصد داراست و نرخ رضایت از زندگی و طول عمر در این کشور به ترتیب با امتیاز 7.4 و سن 81 سال است.

فنلاند با امتیاز 7.4 رضایت از زندگی و متوسط طول عمر 80.6 سال در رتبه نهم و مکزیک با امتیاز 7.3 رضایت از زندگی و طول عمر 74.2 سال در رتبه دهم قرار دارد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/277463

حوادث شغلی؛ ۱۴ درصد افزایش یا ۲۱ درصد کاهش/ تناقض در آمار فاجعه انسانی

در حالیکه سازمان پزشکی قانونی کشور در آخرین آمار منتشره از افزایش ۱۴ درصدی حوادث حین کار در ده ماههٔ اول سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ۹۰ خبر داده بود، مدیرکل بازرسی وزارت کار دیروز با ارائهٔ آماری از کاهش۲۱/۷ درصدی حوادث شغلی خبر داد.

آمار منتشر شده از سوی پزشکی قانونی به ما نشان می‌دهد که روزانه به طور متوسط ۵ کارگر، جان خود را در حوادث حین کار از دست می‌دهند. به نظر می‌رسد قدم اول برای جلوگیری از این فاجعهٔ انسانی و مرگ خاموش کارگران، تقویت بازرسی برای تامین امنیت محیط کار است. روشن است چنین امری با «ارائهٔ آمار صحیح و برنامه ریزی دقیق» برای آینده امکان پذیر خواهد بود.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=77860

دانشمندان روسی به "قلب" زمین راه یافتند

فیزیک دانان روسی کشف کردند که زمین لرزه ها، آتش فشان ها و دیگر فرآیندهای لغزشی، نه فقط به "رفتار" گوشته ی فوقانی، بلکه به گوشته تحتانی لایه ی زمین نیز، بستگی دارد. تا به امروز تصور می شد که فقط گوشته فوقانی، نقش اساسی در این فرآیندها را دارد. این نگرشی جدید به زندگی سیاره ی ما و تجدید نظر به ساختار آن است .

صفحه های تکتونیکی، متشکل از قاره ها و کف اقیانوس های جهان، بر روی گوشته ی فوقانی، نزدیک به پوسته زمین "شناور" هستند. تغییر مکان این صفحات، بروز زلزله، آتش فشان، سونامی و غیره را تحریک می کند. تصور می شد که فقط گوشته ی فوقانی زمین که در نزدیکی پوسته آن قرار دارد، در این حرکات نقش داشتند و گوشته ی تحتانی لایه ی زمین، عملا تاثیری در فرآیندهای لرزشی ندارد. اما اکنون دلایلی برای تجدید نظر در این نگرش بوجود آمده است .

دانشمندان آکادمی کریستالوگرافی مسکو و انستیتوی تحقیقات هسته ای آکادمی علوم روسیه به ریاست پروفسور ایگور لیوبوتین، بع این تنیجه رسیده اند که فروپریکلاز (اکسید آهن و منیزیم) ـ یکی از اصلی ترین مینرال های گوشته ی تحتانی که از اتم های اکسیژن، منیزیم و آهن تشکیل شده، خواص مغناطیسی جدیدی را کسب می کنند .

در نتیجه در اعماق زمین و در یک عمق مشخص شده ای، فرآیند تغییر خواص مواد، امری متداول است. این فرآیند با تغییرات خواص مغناطیسی مینرال ها و تغییر هدایت الکتریکی، رسانش گرمایی و چگالی آنها همراه است. معمولا دگردیسی این خصوصیات، منجر به تغییررات لرزه ای می شود .

یافته های جدید این اجازه را می دهد تا با پیدا کردن توجیهات مناسب به حقایقی برسیم که تا به امروز از نظر علمی، بی پاسخ بودند .

نتایج بدست آمده، چالشی به نظریه ی شناخته شده ی ساختار زمین است و امکان می دهد تا به فرآیندهای داخل سیاره مان، نگرشی عمیق تر داشته باشیم. از یک طرف پرسش های متعدد جدیدی را در مقابل محققان قرار می دهد. و از طرف دیگر باعث می شود تا نسبت به اطلاعات موجود در رابطه با گوشته ی زمین و در کل در مورد ساختار سیاره مان، تجدید نظر کنیم .

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/323004




تاریخ: جمعه 17 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب